۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۹
کد خبر: ۲۱۶۳۰۹
امام جمعه موقت تهران:

همه عبادات در حج جمع شده است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تهران٬ با بیان این‌که حاجی در زمان عزیمت به سرزمین وحی از عالم کثرت فاصله گرفته و از تعلقات دنیایی جدا می‌شود، گفت: میقات نقطه عطف زندگی حاجی است و آن‌که اهل باشد در میقات ذوب و پخته می‌شود و به عشق الهی می‌رسد.
حجت‌الاسلام والمسلمين کاظم صديقي، امام جمعه موقت تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی٬ امام جمعه موقت تهران٬ چهارشنبه بیست و دوم مردادماه در جمع قاریان اعزامی به حج تمتع سال93 مسأله حج را از امور بسیار پر رمز و راز معرفی کرد و اظهارداشت: شکل و محتوای حج از رموز بالایی برخوردار می‌باشد٬ حج تمام اسلام است زیرا خداوند تمام عبادات را در حج جمع کرده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با توضیح این‌که لفظ حج خود مبین رمزآلود بودن آن است تصریح کرد: حج به معنای آهنگ و قصد کردن است و نقش بسیار مهمی در جهت‌دار کردن انسان به سوی مقصد اعلی دارد به طوری که تمام ارزش کار انسان را نشان می‌دهد.
 
 
 
وی با بیان این مطلب که حقیقت حج برآمده از «الله صمد» است، بیان داشت: صمد که در سوره توحید آمده از اذکار خاص اهل عرفان و تدین است برای گروهی که طالب خوراک دل و روح هستند.
 
 
امام جمعه موقت تهران در ادامه توضیح کلمه طیبه صمد در ارتباط با حج گفت: در زیارت مشهور امام رضا(ع) وقتی به کلمه «صمد» می‌رسیم به خداوند می‌گوییم که مقصود و مقصد اوست و تنها امام رضا(ع) را واسطه قرار داده‌ایم تا ما را در رسیدن به الله بدرقه کند.
 
 
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به این‌که حج تمام ظاهر و باطن انسان است ابراز کرد: حج تمام اراده انسان است در راه رسیدن به حضرت حق به طوری که تصور می‌شود حج صورت ظاهری ندارد و تمام محتوای آن روح و باطن است برای به مقصد و معبود رسیدن.
 
 
وی ضمن بیان این‌که وقتی از منزل قصد حج می‌کند و هنگامی که با خانواده خود وداع می‌کند خداوند ملکی برای حفاظت از او مقرر می‌کند و افزود: به محض آن‌که حاجی قصد سفر می‌کند و به هنگام که با عایله خود وداع می‌کند خداوند گناهان او را می‌بخشد زیرا در همان زمان او از خود هجرت و به سمت پروردگارش حرکت می‌کند.
 
 
امام جمعه موقت تهران تشریح کرد: حاجی در زمان عزیمت به سرزمین وحی از عالم کثرت فاصله گرفته و از تعلقات دنیایی جدا می‌شود و اظهارداشت: میقات نقطه عطف زندگی حاجی است و آن‌که اهل باشد در میقات ذوب و پخته می‌شود و به عشق الهی می‌رسد.
 
 
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در توضیح میقات بیان داشت: یکی از ویژگی‌های میقات تغییر در ظاهر و باطن حاجی است که او را هم از نظر ظاهر و هم باطن از تعلقات دنیایی و درونی و بیرونی جدا می‌کند و حاجی در آنجا روح و جسم خود را تطهیر می‌نماید و از رنگ ننگین الهی جدا می‌شود تا به عندالله برسد.
 
 
وی میقات را محل تولد دوباره آدم خواند و عنوان کرد: در میقات دل غبار گرفته و چشم گناه‌آلود و جان زنگار گرفته انسان در عشق به خداوند ذوب می‌شود تا به عروج برسد.
 
 
امام جمعه موقت تهران در تفسیر میقات با اشاره به این‌که حاجی با محرم شدن لباس و تعلقات دنیایی را کنار می‌گذارد و لباس بی‌رنگی و لباس خدایی به تن می‌کند ادامه داد: در میقات انسان مرزها را بر می‌دارد تا الهی شود و به مقام عند ربهم برسد و تغییر هویت دهد و از هویت عالم کثرت و اسیر بودن به تعلقات کثیره و هویت غفلت و معصیت به یکجا به عشق حضرت دوست برسد.
 
 
وی در پایان ضمن بیان این مطلب که حج مقام جست‌وجو و مقام کنکاش است خاطرنشان کرد: حج مقامی است برای یافتن حقیقت و تخلیه و عاری از گناه شدن تا تمام آنچه باعث حجاب بین او خالقش می‌شود را بدرد و موانع و علایق و تعلقات دنیای‌اش را کنار گذارد و فانی در خدا شود./9667/پ202/ب4
ارسال نظرات