۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۲۱۶۵۱۸
آیت الله شبستری:

پرداخت زکات فاصله طبقاتی را در جامعه کاهش می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز، گفت: پرداخت زکات فاصله طبقاتی را در جامعه اسلامی کاهش داده و موجب تقویت وضع زندگی نیازمندان می شود.
 آيت الله مجتهدي شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در همایش زکات در تبریز با اشاره به آیات و روایات وارده بر اهمیت پرداخت زکات، اظهار داشت: پرداخت زکات فاصله طبقاتی را در جامعه اسلامی کاهش داده و موجب تقویت نیازمندان می شود.


وی با تأکید بر این‌که دادن قسمتی از اموال در راه خدا سبب تطهیر مال و تزکیه جان می شود، تصریح کرد: پیش از این دولت بر اساس وعده ای که داده بود، باید معادل زکات پرداختی از سوی روستاییان، برای اجرای طرح های عمرانی در همان روستاها هزینه کند که مدتی است که این امر مسکوت مانده است.


نماینده خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: حمایت دولت از روستاییان مانع از مهاجرت آنان، در نتیجه تولید بیشتر محصولات کشاورزی در مناطق روستایی خواهد شد، بنابراین باید ضمن فرهنگ‌سازی برای پرداخت زکات در روستاها نسبت به حمایت دولت از آبادانی هرچه بیشتر مناطق روستایی نیز چاره‌اندیشی شود.


آیت الله شبستری با تأکید بر این‌که پرداخت زکات برای رفع آبرومندانه نیازهای فقرا کفاف نمی کند، لازم است دولت و مردم نیز در رفع حاجات نیازمندان کمک کنند، گفت: هنوز فرهنگ پرداخت زکات آنگونه که باید در جامعه ترویج نیافته است، امیدواریم همت روحانیت و حمایت کمیته امداد در روند افزایشی پرداخت زکات مؤثر باشد.


امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح مبانی فقهی زکات پرداخت و گفت: در هر جای قرآن که به اقامه نماز اشاره شده، اعطای زکات هم توصیه شده است، باید دانست که حفظ مالکیت و اموال جزء آثار دنیوی زکات و نزول برکات آسمانی و زمینی از آثار معنوی پرداخت زکات است.


وی با بیان این‌که منظور از زکات به معنی مطلق وجوه شرعیه اعم از خمس، کفارات و صدقات است که زکات فقهی یکی از موارد واجب و مورد تاکید فراوان در قرآن می باشد، افزود: علت این که امام راحل کمیته امداد را مسؤول جمع آوری و توزیع زکات در جامعه تعیین کردند، یکی شناسایی نیازمندان و دیگری ارتباط بیشتر با روستاها و گستردگی در جامعه است.


آیت الله شبستری ادامه داد: گندم، جو و کشمش جزء کالاهای اساسی زکات پذیر در استان آذربایجان شرقی است، البته بنده اطلاع دارم در مناطقی از استان برخی از روستائیان بیشتر از آنچه که واجب شده است، زکات پرداخت می کنند که چنین حرکتی بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است./935/پ202/ب4

ارسال نظرات