۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۱۷۰۸۵
مدیر کل اوقاف خراسان شمالی خبر داد؛

امامزادگان شاخص خراسان شمالی میزبان سوگواران رییس مذهب تشیع

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی از برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری شهادت امام جعفرصادق(ع) در بقاع متبرکه و امامزاده های شاخص این استان خبر داد.
مديركل اوقاف خراسان شمالي - جلسه هماهنگي برگزاري سوگواري امام صادق(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی روز چهارشنبه در جلسه هماهنگی برگزاری مراسم های سالگرد شهادت امام جعفرصادق(ع)، اظهار کرد: امسال همزمان با بیست و پنجم شوال، سالگرد شهادت رییس مذهب تشیع، مراسم های عزاداری با حضور مردم و مسؤولان در امامزاده های شاخص شهرستان های خراسان شمالی برگزار می شود.

 

وی با بیان این که شش امامزاده شاخص شش شهرستان استان برای برگزاری مراسم های ویژه سوگواری شهادت امام صادق(ع) پیش بینی شده است، افزود: این مراسم ها شامگاه پنج شنبه سی ام مرداد بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام سهرابی خاطرنشان کرد: در مراسم های سوگواری و عزاداری سالگرد شهادت امام جعفرصادق(ع) در امامزاده ها و بقاع متبرکه استان خراسان شمالی برنامه هایی چون سخنرانی روحانیان و سخنرانان مذهبی، مداحی و مرثیه سرایی، قرائت دعای کمیل توسط ذاکران خاندان عصمت و طهارت(ع) و ... پیش بینی شده است.

 

به گفته وی محوری ترین مراسم عزاداری شهادت رییس مذهب تشیع در خراسان شمالی در محل حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) برگزار می شود و حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد نیز در این مراسم بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء سخنرانی خواهد کرد.

 

حجت الاسلام سهرابی اضافه کرد: افزون بر حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر ارشد امام رضا(ع)، امامزاده حمزه رضا(ع) شیروان از نوادگان حضرت امام جعفرصادق(ع)، امامزاده محمد(ع) دلاور آشخانه، امامزاده سیدجعفر(ع) اسفراین، امامزاده سیدجعفر(ع) سیاهدشت فاروج و امامزاده زین العابدین(ع) سنخواست شهرستان جاجرم میزبان سوگواران سالگرد شهادت امام جعفرصادق(ع) در شهرستان های مختلف استان خراسان شمالی خواهند بود.

 

وی با یادآوری این که در استان خراسان شمالی 156 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده وجود دارد، اظهار داشت: به طور معمول در مناسبت های مذهبی در غالب امامزاده های این استان مراسمات مرتبط از سوی مردم دین مدار خراسان شمالی برگزار می شود که در سالگرد شهادت امام جعفرصادق(ع) نیز افزون بر امامزاده های شاخص فوق الذکر، برگزاری مراسم عزاداری در سایر امامزاده ها و بقاع متبرکه هم انجام می شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی از مردم مؤمن و دوست دار اهل بیت(ع) استان خواست تا با حضور پرشور و گسترده در مراسم سوگواری شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، مراسمی در خور شأن رییس مذهب تشیع برگزار کنند.

 

گفتنی است، حضرت امام جعفرصادق(ع)، ششمین پیشوای شیعیان و رییس مکتب شیعه در هفدهم ربیع الاول سال 83 هجری قمری در مدینه منوره متولد شد و در بیست و پنجم شوال سال 148هجری قمری به دستور منصور دوانیقی، خلیفه ستمگر عباسی مسموم و به شهادت رسید.

 

کنیه امام جعفرصادق(ع) ابوعبدالله و القاب ایشان صادق، کامل، صابر و کاشف الحقایق است./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات