۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۷
کد خبر: ۲۱۹۶۳۳
استاد حوزه علمیه:

ولایتعهدی امام رضا و تغییر سیاست جسارت بر اهل بیت از مسائل بی‌نظیر در تاریخ اسلام است

خبرگزاری رسا ـ متولی مدرسه علمیه نبی اکرم تهران گفت: با ولایتعهدی امام رضا(ع)، مأمون دستور داد سب و دشنام تعطیل و به جای آن، از خاندان عصمت و طهارت(ع) تبلیغ و تجلیل شود.
آيت‌الله ضياء الدين نجفي، متولي مدرسه علميه نبي اکرم(ص) تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله ضیاء الدین نجفی، متولی مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) تهران شامگاه شنبه پانزدهم شهریورماه در مراسم اختتامیه دوره‌های تابستانی دارالقرآن و الحدیث این مدرسه علمیه که در مسجد نبی اکرم(ص) واقع در خیابان نبرد تهران برگزار شد، به تبیین علت دعوت امام رضا(ع) به ایران و خدمات ایشان پس از پذیرفتن ولایتعهدی پرداخت.

 

وی با اشاره به این‌که پس از جریان عاشورا سادات علوی در سراسر کشور پهناور اسلامی قیام کرده بودند که این قیام پس از شهادت امام موسی کاظم(ع) همگانی شد، افزود: ریشه این قیام به جریان پس از جریان عاشورا، اسیری امام سجاد(ع) و مناجات‌ها و دعاهای ایشان برمی‌گردد که زمینه‌ای شد تا ریشه بنی امیه قطع و بنی عباس بر بنی امیه غلبه پیدا کند.

 

آیت‌الله نجفی با بیان این‌که ابتدا علوی‌ها و سادات قیام کرده و بنی امیه را تا حد سقوط پایین آوردند، گفت: وقتی که بنی امیه درحال سقوط بودند، بنی عباس هم به کمک سادات آمدند اما بنی عباس یک ترفند 24 ساعته به وجود آوردند و حکومت را گرفتند.

 

متولی مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) تهران با اشاره به این‌که قیام سادات تا زمان هارون ادامه داشت، بیان کرد: وقتی هارون امام موسی کاظم(ع) را شهید کرد، این قیام بسیار جدی شد زیرا 4 سال امام شیعیان را زندانی کرد و با زهر به شهادت رساند و در نتیجه مردم نه تنها از علوی‌ها، بلکه شیعیان با علویان بر علیه حکومت هارونی قیام کردند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که هارون دو پسرش امین و مأمون را جایگزین خودش کرد که مأمون امین را به درک واصل و خودش حاکم شد، افزود: مأمون برای کنترل این قیام‌ها، تصمیم گرفت که امام رضا(ع) را از مدینه به ایران بیاورد و در اینجا به بهانه این که می‌خواهیم حکومت را تحویل ایشان بدهیم، قیام آنها خاموش شود.

 

وی با اشاره به این‌که مأمون در خراسان از امام رضا(ع) بسیار استقبال کرد و به احترم ایشان نوشته‌اند که 30 هزار سادات را دعوت کرد که در مرو به استقبال امام رضا بروند، ابراز داشت: مأمون پیشنهاد تحویل حکومت را به امام رضا(ع) داد اما ایشان نپذیرفتند، سپس پیشنهاد ولایتعهدی داد که ایشان آن را هم نپذیرفتند زیرا نقشه مأمون را می‌دانستند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که امام رضا(ع) فرمودند اگر حکومت از آن توست پس چرا تحویل می‌دهی، اگر از آن تو نیست، تو صاحب اختیار نیستی که حکومت را تحویل می‌دهی، اظهار داشت: مأمون بالاخره ولایتعهدی را به امام رضا(ع) تحمیل کرد، تا زمان ولایتعهدی امام رضا(ع)، بنی امیه و بنی عباس دستور داده بودند که خطبا و منبری‌ها در نماز جمعه و مجالس  در سراسر کشور بزرگ اسلامی، نسبت به امیرمؤمنان(ع) و خاندان پیامبر(ص) جسارت کنند اما امام رضا(ع) با ولایتعهدی جریان را 180 درجه تغییر دادند، یعنی ورق را برگرداندند.

 

متولی مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) افزود: تا آن روز که بر بالای منبرها بر خاندان عصمت و طهارت(ع) سب می‌کردند، با ولایتعهدی امام رضا(ع)، مأمون دستور داد سب و دشنام تعطیل و به جای آن، از خاندان عصمت و طهارت(ع) تبلیغ و تجلیل شود.

 

وی بیان داشت: در این زمان روایات زیادی از پیامبر(ص) و ائمه(ع) در بالای منبرها نقل شد و به برکت امام رضا(ع) این کار ادامه پیدا کرد، خلفای پس از مأمون نتوانستند جریان را برگردانند و  جریان سب و دشنام رخت بربست.

 

استاد حوزه علمیه مسأله ولایتعهدی امام رضا(ع) و تغییر سیاست جسارت بر امیر مؤمنان(ع) و خاندان پیامبر(ع) را یکی از کارهای مهم و بی‌نظیر در تاریخ اسلام بی‌نظیر ارزیابی کرد و ابراز داشت: مأمون در جلساتی که تشکیل می‌داد، از امیر مؤمنان(ع) تعریف می کرد، امام رضا(ع) هم از موقعیت استفاده می‌کردند و در جلساتی که علما در حضور مأمون شرکت می‌کردند، به تبیین و تجلیل از مقام امامت می‌پرداختند./956/پ202/ب4

ارسال نظرات