۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۲۲۰۱۸۵
آیت الله نوری همدانی:

رؤیت و شهادت ملاک تصدیق آغاز و پایان ماه/ ولی‌فقیه ضمانت ایستادگی در برابر تجاوزها

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت‌الله نوری همدانی، وجود فرهنگ جهاد و شهادت‌طلبی را عامل پیروزی انقلاب اسلامی و حفظ کشور دانست و گفت: فرهنگ جهاد و شهادت‌طلبی که امروز در ایران قدرت پیداکرده از برکات این انقلاب است که همه آرزو می‌کنند برای شهادت حرکت کنند.
آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت‌الله نوری همدانی پیش از ظهر امروز در آخرین جلسه از جلسات درس خارج فقه خود در مدرسه علمیه سیادت به بحث پیرامون موضوع هلال ماه و روش‌های تصدیق شروع و پایان ماه از راه رؤیت و شهادت پرداخت و گفت: یکی از راه‌های تصدیق شروع یا پایان ماه، رؤیت است که اگر در یک نقطه ماه دیده شود و ثابت شود، برای تمام زمین حجت است.

وی با بیان این‌که رؤیت ماه در هر زمانی با شب برخورد کرد، آن شب، شب اول ماه است، عنوان داشت:  اگر به طور یقینی ماه دیده شد علاوه بر این‌که برای تمام کره زمین حجت است، در هر نقطه‌ای که با شب مواجه شود، آنجا شب اول ماه است.

این استاد درس خارج  ادامه داد: در باب سوم از کتاب ابواب الاحکام شهر رمضان، 28 روایت در خصوص رؤیت داریم که اعتبار دارد؛ شک نداریم بالاخره باید چیزی دیده شود که اول ماه تأیید شود؛ همچنین با شهادت فرد عادل نیز پذیرفته است، علم طریق است و حجت شرعی که از رؤیت هلال گواهی دهد.

وی در خصوص عدم رؤیت هلال ماه در پایان ماه، خاطرنشان کرد: اگر در اول ماه، ماه را دیدید و در آخر ماه آن را ندیدید، ماه را 30 روز حساب کنید، ماه رمضان نیز همین‌طور است؛ اگر ماه رؤیت نشد رمضان را نیز 30 روز حساب کنید.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به این‌که حرکت‌های ماه پیچیدگی دارد که اهل نجوم نیز خیلی زود به آن پی نمی‌برند، اضافه کرد: ماه یک اول و یک آخر بیشتر ندارد؛ آیت‌الله خوئی و آیت‌الله گلپایگانی نیز معتقد هستند که اگر در یک نقطه ماه رؤیت شد در تمام زمین صادق است.

وی به بیان نقلی از شیخ طوسی از کلام معصوم پرداخت و اظهار داشت شیخ طوسی در تهذیب به اسنادش از محمد بن صفار که نزد معصوم آمدند و گفته‌اند: «فهم ماه رمضان برای ما مشکل شد، نشانی هم در آسمان نیست اما در آندلس و آفریقا مردم خورده‌اند و ما نیز همچون مردم خورده‌ایم اما تعدادی از حُسّاب می‌گویند ماه امروز دیده می‌شود؛ آیا باید به آنچه حُسّاب می‌گویند اعتماد کنیم؟ اگر به قول منجمین اعتماد کنیم با نظرات دیگر مختلف می‌شود که در جواب فرمودند: «با شک و تردید نمی‌شود کاری کرد بلکه باید ماه دیده شود».

معیار آغاز و پایان ماه، ثبوت رؤیت هلال ماه

این مرجع عالی‌قدر با بیان این‌که این روایت نشان می‌دهد که از قول اهل‌بیت (ع) افق معنایی ندارد، تصریح کرد: علاوه بر آن، دیده شدن ماه در هر نقطه‌ای دلالت دارد؛ آنچه معیار است همان ثبوت هلال است.

وی با یادآوری این‌که رؤیت، طریق به حجت است و خود به‌تنهایی حجت نیست، عنوان داشت: شاهد و رؤیت هر دو طریق به حجت است و هردو باهم نیاز است، اگر زمانی علم پیشرفت کرد که با آلات و ابزار بتوان این امر ثابت کرد، صادق است.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی به بیان اشکال وارده به مسئله شرط افق در رؤیت ماه پرداخت و ابراز داشت: اشکال این است که وحدت افق را معتبر می‌دانند اما حد و حدود آن را در رساله مشخص نکردند؛ اگر ماه در یک نقطه از ایران دیده شود، آن را برای کل ایران اعلام می‌کنند.

وی ادامه داد: این امر را در حالی انجام می‌شود که در کشورهای همسایه همچون بحرین و عراق اگر ماه ببینند این را صادق نمی‌دانید درحالی‌که اگر در بحرین دیده شود 2 درجه با اهواز تفاوت دارد اما با مشهد 10 درجه؛ رؤیت ماه طول و عرض جغرافیای می‌شناسد نه اهواز و کویت.

این استاد عالی حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توجه شیخ نراغی به موضوع ولایت‌فقیه، تصریح کرد: ایشان در جنگی که بین ایران و روسیه در سال 242 و 243 رخ داد به همراه 40 مجتهد که سید محمد مجاهد نیز در آن جمع بود برای جنگ با روسیه رفتند.

ولی‌فقیه ضمانت ایستادگی در برابر تجاوزها

وی ادامه داد: امروز 17 شهر ما در اختیار آن‌هاست، این قزاقستان و تاجیکستان شهرهای ماست که در دو جنگ شکست خوردیم، جنگ اول به قرارداد گلستان و جنگ دوم به قرارداد ترکمانچای ختم شد.

وی با یادآوری شکست در دو جنگ در مقابل روسیه، عنوان داشت: نراقی به چشم خودش دید که  ایرانیان 15 ماه جنگ را اداره کردند و تمام طلبه‌ها در رکاب شیخ محمد مجاهد، مقاومت کردند؛ در آن جنگ دید که نبود ولایت‌فقیه این بلاها را  بر سر مردم آورده و سیستم خانی که بر جامعه آن زمان حاکم بود باعث شده بود که هر خان برای خودفرمان جنگی می‌دهد و هرکسی که نمی‌خواهد این کار را نمی‌کند، اگر ولی‌فقیهی بود و فرمان جهادی می‌داد به این سرانجام نمی‌رسیدند.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی، وجود فرهنگ جهاد و شهادت‌طلبی را عامل پیروزی انقلاب اسلامی و حفظ کشور دانست و ابراز داشت: فرهنگ جهاد و شهادت‌طلبی که امروز در ایران قدرت پیداکرده از برکات این انقلاب است که همه آرزو می‌کنند برای شهادت حرکت کنند.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب چنین موضوعی آن‌چنان مطرح نبود، تنها مصیبتی از کربلا می‌خواندند و در موضوعات این‌چنینی ورود نمی‌کردند؛ برخی علما که به جبهه می‌رفتند یا در پشت جبهه به رزمندگان خدمت می‌کردند، می‌گفتند این جنگ، جنگ حق است و ما اعتقادداریم که باید به این رزمنده‌ها خدمت کنیم.

وظیفه روحانیت، حمایت از نظام و انقلاب است

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: وظیفه امروز ما به‌جز درس و بحث در محیط علمی، حمایت از نظام است، علاوه بر آمریکا، صهیونیسم و اروپا، فرقه‌هایی به نام داعش، بوکوحرام و تکفیری‌ها تشکیل‌شده‌اند و علیه ما لشکرکشی می‌کنند زیرا  این نظام خاری است بر چشم آنان؛ ما باید با تمام توان از این نظام پشتیبانی و حمایت کنیم.

وی به عمل جراحی مقام معظم رهبری اشاره کرد و با آرزوی سلامتی کامل برای ایشان، گفت: این نظام اسلامی ولایی به پرچم‌داری امام تشکیل شد و امروز نیز به پرچم‌داری آیت‌الله خامنه‌ای به راه خود ادامه می‌دهد، خداوند به ایشان شفای عاجل، طول عمر و عزت عطا فرماید./9315/پ202/ج

ارسال نظرات