۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۲۲۱۲۲۸
امام جمعه موقت قزوین:

هرچه بیشتر در راه خدا خرج کرده‌ایم بیشتر مدیون هستیم

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت قزوین، گفت: باید بدانیم که هرچه بیشتر در راه خدا خرج کرده‌ایم بیشتر مدیون او هستیم، پس اگر کسی رنج اسارت، جانبازی و شهادت خانواده و غیره را چشیده باید بداند منتی بر سر انقلاب ندارد تا اجر خود را ضایع نکند بلکه باید خداوند را شاکر باشد که چنین توفیقاتی به او داده است.
حجت الاسلام عابديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امام جمعه موقت قزوین شب گذشته 25 شهریور ماه در نشست هفتگی تفسیر قرآن امام‌زاده اسماعیل قزوین، به تفسیر آیات 17 و 18 سوره مبارکه حجرات پرداخت و با اشاره به شأن نزول این آیات، گفت: در یکی از جنگ‌ها امیرمومنان(ع) مشغول به حفر خندق در محضر پیامبر اکرم(ص) بودند و حضرت جبرئیل و میکائیل هم به ایشان کمک می‌کردند.

 

امام جمعه موقت قزوین در ادامه اظهار داشت: هنگامی که پیامبر (ص) از فردی خواست تا در این کار مشارکت کند، آن فرد با ناراحتی گفت با اینکه ما اسلام آورده‌ایم ولی گویا این فرد (پیامبر) ما را رها نخواهد کرد تا ما را وادار به انجام کارهای سخت کند که در این حال این آیه نازل شد که اعراب نباید به خاطر مسلمان شدنشان بر پیامبر خدا منت بگذارند بلکه این خداست که باید به خاطر نعمت هدایت بر آنان منت بنهد.

 

وی با اشاره به روایتی دیگر در شان نزول این آیه ابراز داشت: هنگامی که عمار یاسر در حال حفر خندق بود عثمان از کنارش رد شد و به خاطر گرد و خاک برخاسته از کندن گودال آستین خود را جلوی صورتش گرفت و گذشت و در این حال عمار گفت آیا کسی که مسجد خدا را آباد می‌کند با کسی که با تکبر و عناد از مقابل آن می‌گذرد برابر است؟

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی افزود: عثمان با شنیدن این حرف عصبانی شد و به محضر پیامبر(ص) رسید و با گستاخی به ایشان گفت ما به دنبال تو نیامده‌ایم تا آبرویمان در معرض خطر قرار بگیرد.

 

این استاد حوزه با بیان این‌که پیامبر به عثمان هشدار داد که تو در اسلام خود لغزش پیدا کرده‌ای خاطرنشان کرد: در چنین وضعی بود که این آیه نازل شد و به اعراب هشدار داد که شما در ایمان خود صداقت ندارید و خدا از نیات شما آگاه است.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه قزوین شرط منت گذاشتن به خاطر یک چیز را صاحب آن چیز بودن دانست و بیان داشت: منت گذاشتن به این معناست که اگر کسی چیزی به کسی داد به رخ او بکشد، در حالی که انسان چیزی از خود ندارد و هرکاری می‌کند از جانب خدا و به اذن او انجام می‌دهد پس هرچه هست متعلق به ذات خداوند است.

 

وی با بیان این‌که منت گذاشتن همچون کبریایی تنها شایسته خداوند دانست توضیح داد: از آنجا که تمام نعمات مخلوق خداوند بوده پس خداوند حق دارد به دلیل مالکیت ذاتی و برکات تمام نعمات بر ما منت بگذارد در حالی که منت گذاری  از جانب بنده خدا مذموم است؛ مانند آیه‌ای که منت گذاشتن هنگام صدقه دادن را باطل کننده آن می‌داند.

 

این مفسر قرآن کریم با تأکید بر این‌که منت خداوند بر بندگان بی حکمت نبوده و در شأن خداوند نیست به خاطر نعمات بی ارزش بر بندگان منت بگذارد ابراز داشت: اینکه خداوند بعضی نعمات خاص خود همچون نبوت، تزکیه، تعلیم و خصوصا ولایت را به انسان‌ها یادآوری کرده و بر آن‌ها منت می‌گذارد به دلیل اهمیت و نقش این مسائل در هدایت انسان است و در حقیقت خداوند می‌خواهد موجب بیداری و دست یابی انسان‌ها به کمالات معنوی شود.

 

امام جمعه موقت قزوین در ادامه نعمت همراهی با بزرگان را یکی از منت‌های الهی خواند و یادآور شد: همانطور که در آیه 69 سوره نسا آمده است هرکس خدا و رسولش را اطاعت کند خداوند او را با چهار گروه انبیا، صالحان، شهدا و صدیقین محشور و همراه می‌کند.

 

این استاد دانشگاه با تشریح وضعیت مسلمانان در آیه 26سوره انفال به دوران پیش از انقلاب اشاره کرد و بیان داشت: خداوند در این آیه میفرماید به یاد آورید زمانی را که تعداد شما بسیار اندک بود و در زمین مستضعف بودید و می‌ترسیدید کفار شما را ربوده و دستگیر نمایند، در این حال خداوند به شما مأوا داد و با پیروزی از جانب خود شما را تایید کرده و از طیبات به شما روزی داد.

 

وی در ادامه به تشبیه چنین وضعی به شرایط مردم ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: زمان ساواک مردم هیچ قدرت و سلاحی نداشتند و مدام توسط رژیم دستیر شده و تحت شکنجه قرار می‌گرفتند ولی خداوند با پیروزی انقلاب به مسلمانان عزت بخشید و به آنان مأوا داد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان داشت: باید بدانیم که هرچه بیشتر در راه خدا خرج کرده‌ایم بیشتر مدیون او هستیم، پس اگر کسی رنج اسارت، جانبازی و شهادت خانواده و غیره را چشیده باید بداند منتی بر سر انقلاب ندارد تا اجر خود را ضایع نکند بلکه باید خداوند را شاکر باشد که چنین توفیقاتی به او داده است.

 

نماینده ولی فقیه در دانشگاه قزوین با بیان این‌که پرداخت خمس و زکات موجب طیب شدن روزی انسان می‌شود تاکید کرد: حتی زمانی که کسی وجوهات شرعی خود را پرداخته و مال خود را پاک می‌کند باید شاکر خداوند باشد که به وظیفه خود عمل کرده و در نتیجه از روزی حلال استفاده می‌کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: اگر کسی به صرف گفتن شهادتین مسلمان شد تنها به اسلام محقق دست یافته و در حدی است که احکام شرعی در حد وی جاری می‌شود، در حالی که ایمان وی معلق است و ضروری است در راه رسیدن به ایمان محقق هم قدم بردارد./955/پ202/ب4

ارسال نظرات