۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۲۲۳۲۳۸
آیت الله نمازی:

عبادت بدون ولایت باطل است

خبرگزاری رساـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: هرآنچه که از سوی خداوند قانونگذاری شده است نور است و در نقطه مقابل آن کفر و شرک و نفاق و گناهان کبیره ظلمت است.
آيت الله نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان دوشنبه شب در مسجد حضرت قائم(عج) در جلسه تفسیر قرآن و در ادامه تفسیر آیه 257 از سوره مبارکه بقره که می فرماید یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُوْلَـئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ گفت: این آیه یکی از آیاتی است که هم مفسرین اهل شیعه و هم مفسرین اهل سنت تفاسیر زیادی برای آن دارند.

 

 

وی افزود: یکی از سؤالاتی که برای این آیه مطرح است این است که می گوید خداوند ولی کسانی است که ایمان آورده اند و آنها  را از ظلمت به سمت نور هدایت می کند که در این بخش از آیه در رابطه نور و ظلمت که خداوند مؤمنین از ظلمت خارج و به سمت نور هدایت می کند دو مطلب وجود دارد که باید روشن شود.

 

 

آیت الله نمازی گفت: برخی از مفسرین در توضیح دو واژه نور و ظلمت سردرگم هستند که ظلمات و نوری که در قرآن از آن نام برده شده است مجازی است یا حقیقی است.

 

 

وی افزود: در رابطه با معنی ظلمت می توان گفت هرچیز غیرخدایی ظلمت است و هرچیز خدایی نور است لذا به دلیل این که انسان ها در پرده حجاب قراردارند این نور به مانند اکسیژن در آب و هوا  برای انسان قابل دیدن نیست.

 

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که تمامی آنچه از سوی خدا آمده است نور است گفت: کسانی که از سوی خدا معرفت پیدا می کنند قلب آنان نورانی است و این نور، نور معرفت است.

 

 

آیت الله نمازی از نبوت، انبیا، پیامبراعظم، توحید، ولایت، اعتقاد به معاد، اعتقاد به مرگ و قبر و برزخ و حساب و.... به عنوان نور نام برد و گفت: نماز نور است و کسی که نماز خوان واقعی باشد همه چیز او درست است.

 

 

نماینده ولی فقیه درکاشان با اشاره به این که هرآنچه از سوی خداوند قانونگذاری شده است نور است و در نقطه مقابل آن کفر و شرک و نفاق و گناهان کبیره ظلمت است گفت: بنابراین نور مجازی نیست و حقیقت است و مانند دو فرشته  در طرف چپ و راست انسان قابل دیدن نیست.

 

 

آیت الله نمازی درادامه با اشاره به این که برخی از مفسرین در ارتباط با این که خداوند ولی اهل ایمان است توهم کرده اند گفت: برخی از مفسرین می گویند خداوند فقط ولی اهل ایمان است و اما برخی دیگر می گویند خداوند ولی همه است یعنی هم ولی مومنان است و هم به کافران ولایت دارد.  

 

 

وی افزود: همه عالم هستی تحت قیومیت خداوند است و هیچ چیز از دایره ولایت تکوینی خداوند خارج نیست لذا خداوند دراین آیه می خواهد رابطه پیوند خود با اهل ایمان را بیان کند.

 

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: این آیه می خواهد بگوید پیوندی که بین خدا و اهل ایمان است یک پیوند ویژه ای است و  انبیاء، علما و فقها سلسله مراتب هدایت اهل ایمان هستند.

 

 

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به این که واژه نور در 30  آیه از آیات قرآن آمده است یادآورشد: واژه نورتنها در سوره بقره نیست در سوره مائده نیز هست و خداوند قرآن، تورات و انجیل را به نور تعبیرکرده است.

 

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از واژه خُلود به معنای ابدیت، دوام و بقاء و ماندگاری درجهنم نام برد و با اشاره به این که واژه خُلود هم برای جهنم و هم برای بهشت  است گفت: هرکسی که اگر حتی یکی از صفات خداوند را داشته باشد حتی اگر کافر هم باشد به جهنم می رود اما بعد از مدتی آتش به او کار ساز نیست و اهل جهنم بدون این که آتش با آنها کاری داشته باشد با آتش بازی می کنند.

 

 

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به اینکه راوی به امام صادق(ع) می گوید  برخی افراد خوب و اهل نماز و روزه و انفاق و وفای به عهد هستند اما ولایت ندارند اما بر عکس آن نیز برخی افراد  شعار ولایت  می دهند و خود را شیعه امیرالمومنین(ع) می دانند اما دروغ هم می گویند و ایمن نیستند این ها چگونه افرادی هستند گفت: امام صادق (ع) فرمود عبادت بدون ولایت باطل است اما ولایت بدون عبادت امکان بازسازی و ختم به خیر شدنش وجود دارد./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات