۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۲۲۳۵۳۱
مدیر امور هنری شهرداری مشهد:

جلوه فروشی در معماری شهری موجب ناهمگونی سیمای مشهد شده است

خبرگزاری رسا ـ مدیر امور هنری شهرداری مشهد با انتقاد از نبود مدیریت واحد در طراحی مبلمان شهری مشهد گفت: بافت ها و چشم اندازهای به یاد ماندنی در شهر به چشم نمی خورد و جلوه فروشی در معماری به خودی خود ناهمگونی فضای بصری را موجب شده است.
معماري و گرافيک مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمد هادی عرفان، مدیر امور هنری شهرداری مشهد امروز در نشست هم اندیشی «بررسی ویژگی های گرافیک محیطی و مبلمان شهری در چند شهر دنیا و مشهد»، در شهرداری مشهد، یکی از بخش های اصلی تشکیل دهنده سیمای یک شهر را مبلمان آن دانست و افزود: به مجموعه اجزایی که در فضاهای شهری چیده می شوند و به استفاده عموم جهت رفع نیازهای زیست محیطی می رسند و منظره و هویت شهری را، تحت شعاع قرار می دهند مبلمان شهری می گویند.

 

وی، بهسازی و سازماندهی مبلمان شهری را یکی از راهکارهای سازنده برای بهبود کیفیت محیط شهری، زیبایی شهری و برآوردن نیازهای مختلف شهروندان دانست.

 

مدیر فرهنگی هنری شهرداری مشهد گفت: شهر مشهد در طول 40 سال به علت مهاجرت گسترده بیش از 10 برابر وسیع تر و بیش از 5 برابر شلوغ تر شده است، که این انفجار جمعیت به مدیران شهری و مهاجران فرصت گفت و گو فرهنگی نداده و در نتیجه  موجب سیمای یکنواخت و گاه بدون نما شده است. همچنین  بافت ها و چشم اندازهای به یاد ماندنی در شهر به چشم نمی خورد و جلوه فروشی در معماری به خودی خود ناهمگونی فضای بصری را موجب شده است.

 

عرفان یادآور شد: در معماری شهری بایستی هوشمندی در طراحی، خلاقیت، سادگی، توجه به تنوع سلیقه های  شهروندان، جنبه های اجتماعی، جنبه های فرهنگی و صرفه جویی را  در نظر گرفت.

 

این کارشناس معماری، جذب شهروند نخبه را معادل بروز ثروت و فرصت ویژه اقتصادی در شهر دانست و خاطر نشان کرد: امروزه در کلانشهرها جهت بقا، رقابت بر سر جذب شهروند دانا است.

 

وی، دلیل رکود در طراحی مبلمان شهری را چند مسؤولی بودن آن دانست و افزود: در سال 200 میلیاد تومان جهت طراحی مطالعات حوزه شهری هزینه می شود اما چون یک واحد مشخص مسؤولیت آن را بر عهده ندارد، کیفیت شهر مورد سنجش قرار نمی گیرد و کسی در این خصوص پاسگو نیست.

 

عرفان با تاکید بر این که مبلمان خوب لزوما گران قیمت نیست، توصیه کرد:  اگر کار مناسبتی انجام می دهیم باید با رنگ و تکنیک سریع، ارزان، همراه بازیرساخت و هوشمندانه باشد.

 

این کارشناس معماری، ضمن مقایسه معماری مشهد و چند شهر دنیا گفت: در گرافیک و معماری شهری بسیار غیرکارشناسی عمل می شود و با توجه به این که جذابیت در مبلمان و گرافیک شهر در سرمایه شهر موثر است باید با طراحی مناسب صرفه جویی فراوان داشت و عمر بنا را افزایش داد.

 

مدیر امور هنری شهرداری، وجود نقاشی های دیواری بیش از حد را نمونه ای از هدر دادن سرمایه های ملی در گرافیک شهر مشهد نسبت به دیگر کشورها  برشمرد و افزود:  حدود یک میلیون متر مکعب نقاشی دیواری در شهر مشهد اجرا شده است که پس از مدت کوتاهی نیاز به مرمت و تعمیر دارد و موجب صرف هزینه بسیار خواهد بود.

 

وی، بر جانمایی مبلمان شهری بر اساس نیاز مشتری( نه بر اساس سهولت مدیریت) تأکید و خاطرنشان کرد: شناخت مخاطب، خط مقدم کشف نیاز است و توجه به جزئیات همیشه تعین کننده کیفیت است./1310/پ202/ب5

 

ارسال نظرات