۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴
کد خبر: ۲۲۳۶۱۴
استاد حوزه و دانشگاه:

بی‌برنامگی در مسائل اقتصادی دورکننده جامعه از بندگی است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان این‌که یکی از عوامل سستی ما در دین برنامه ریزی نادرست در مباحث اقتصادی زندگی است، گفت: متأسفانه وقتی به سبب عدم برنامه ریزی گرفتار می‌شویم می‌خواهیم اشتباهات و مشکلات خود را به گردن خدا بیندازیم.
حجت الاسلام محمد مهدي ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد مهدی ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه چهارشنبه شب در آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(ع) با تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) گفت: قرآن کریم ایمان به خدا، عمل صالح و استقامت را سه اصل برای سعادت افراد بیان می‌کند.

 

وی افزود: در قرآن کریم عمل صالح را به تقوا و عمل ولایی تعبیر می‌کند؛ بسیاری از افراد فکر می‌کنند که مشکل اساسی ما در ایمان به خدا و عمل صالح است، در حالی بیشترین مشکلات به سبب عدم استقامت در راه راست است.

 

حجت‌الاسلام ماندگاری با بیان این‌که اکثر افراد به خدا ایمان دارند، خاطرنشان کرد: خیلی از مردم در هنگام گرفتاریی نام خدا را می‌برند، ولی در ایمان به خدا استقامت ندارند.

 

وی ادامه داد: بازاریان، مغازه‌داران و دیگر افراد ما خدا را خوب می‌شناسند و در مشکلات به او پناه می‌برند؛ ولی متأسفانه برخی وقتی چشمشان به پول می‌افتد استقامتی برای حفظ ایمان ندارند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که تمام مشکل ما در عدم استقامت نسبت به انجام عمل صالح و ایمان است، عنوان کرد: مردم ما اهل ایمان و عمل صالح هستند ولی استقامتی نسبت به حفظ این‌ها ندارد؛ برخی بانوان در حرم‌های مطهر اهل رعایت حجاب هستند، ولی وقتی بیرون از حرم می‌آیند برای حفظ آن استقامت ندارند.

 

وی تصریح کرد: بسیاری از کسانی که با بدحجابی و بی حیایی در خیابان راه رفته و دل امام زمان(عج) را به درد می‌آورند، روزی یا خودشان یا مادرشان اهل چادر بوده‌اند؛ اکنون نیز بسیار مشاهده می‌کنیم که مادر چادری است ولی دختر با وضع بی حیایی و بی حجابی در خیابان ظاهر می‌شود، این‌ها به سبب عدم استقامت در حفظ ایمان است.

 

حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به روایتی از امام پنجم(ع) تفقه در دین، تقدیر در معشیت و استقامت در ایمان را از جمله عوامل موفقیت افراد در زندگی خواند و خاطرنشان کرد: امروز یکی از عوامل سستی ما در دین برنامه ریزی نادرست در مباحث اقتصادی زندگی است.

 

وی تأکید کرد: متأسفانه وقتی به سبب عدم برنامه ریزی گرفتار می‌شویم می‌خواهیم اشتباهات و مشکلات خود را به گردن خدا بیندازیم و بگویم که خدا ما را کمک نمی‌کند، عبادت که قرار نیست از ورشکستگی فرد به سبب بی توجهی او جلوگیری کند؛ امروز یکی از شعارهای غلط جامعه این است که می‌گویند «مردی که قرض نداشته باشد مرد نیست»، قرض گرفتن مکروه است، در روایت آمده فردی که می‌تواند قرض خود را بدهد ولی ندهد به دیگران ظلم کرده است؛ چرا در مسائل اقتصادی بی توجه هستیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: برای استقامت داشتن نیز باید سه عنصر توجه به نظارت خدا، ایمان داشتن به بهشت و جهنم و کمک خواستن از اهل‌بیت(ع) را مورد توجه قرار دهیم.

 

وی یادآور شد: ناظر بودن خدا، وجود بهشت و جهنم را باید به فرزندان خود ترسیم کنیم؛ البته اگر برنامه‌های تلویزیون اجازه دهند که والدین به فرزندان خود توجه داشته باشند؛ استقامت تنها عاملی است که شیطان را ناراحت می‌کند./993/پ202/س

ارسال نظرات