۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۲۲۳۷۱۶
استاد حوزه علمیه قم:

توسل به ائمه اطهار استعداهای الهی انسان‌ها را به فعلیت می‌رساند

خبرگزاری رسا- استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که توسل به ائمه اطهار(ع) استعدادهای الهی انسان‌ها را به فعلیت می‌رساند، گفت: استعداهایی که خداوند در انسان به ودیعه گذاشته است، بالقوه هستند و توسل به ائمه اطهار(ع) سبب می شود تا این استعداها به فعلیت برسند.
توسل به ائمه اطهار استعداهای الهی انسان‌ها را به فعلیت می‌رساند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، ابراهیم یعقوبیان، استاد حوزه علمیه قم، امروز در سلسله نشست های اخلاقی مدرسه علمیه جامعه الرضویه مشهد،در جمع طلاب و اساتید این حوزه گفت: دین نجات بخش و مایه سعادت انسان ها است، از این رو انسان ها را از زیان، بی هدفی و تضاد و تعارض ها نجات می دهد.

 

وی ابراز کرد: یک علت رجوع مردم به دین و گرایش به آن این است که، جامعه انتظار دارد دین مایه نجات و سعادت آن ها باشد، بیشتر ادیان، حتی مکاتب مادی و عرفان های نوظهور نیز، ادعای نجات و سعادت انسان را دارند.

 

یعقوبیان اظهار کرد: با در نظر گرفتن این که نجات در مقابل هلاکت به کار برده می شود، هلاکت به سه معنای نابود شدن، تباه شدن و همچنین به معنای ضرر کردن به کار می رود، از این رو نجات به معنای نابود نشدن، تباه نشدن و ضرر نکردن است، لذا اگر انسان در سایه دین قدم بردارد، تباه نشده و ضرر نمی کند.  

 

این استاد حوزه علمیه قم افزود: دین نجات بخش انسان ها است،اما این که مردم تصور می کنند انجام  دستورات دین،تنها عامل نجات آن ها از جهنم است،اشتباه است، بلکه نجات از جهنم، تنها بخشی از نجات است، اما تمام آن نیست، از این رو نجات بخشی دین بدین معنا است که انسان را از زیان و به تکامل نرسیدن نجات می دهد، از بی هدفی در دنیا و از تضادها و تعارض ها نجات می دهد.

 

وی ابراز کرد: افرادی در قرآن به عنوان منجی شناخته می شوند که در رأس آن ها خداوند متعال قرار دارد، خداوند در آیه 88سوره انبیا می فرماید: «فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذَلِکَ نُنجِی الْمُؤْمِنِینَ، پس دعایش را اجابت کردیم و او را از اندوه رهانیدیم، و مؤمنان را چنین نجات مى‏دهیم

 

یعقوبیان اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)، نجات بخش انسان ها هستند، مثل ائمه معصومین، مثل کشتی نوح است، امام امام حسین(ع) به طور ویژه در روایات به عنوان، مصباح الهدی و سفینه نجات معرفی شده اند.

 

این استاد حوزه علمیه قم گفت:ائمه اطهار(ع)، زمنیه را فراهم می کنند تا استعدادهای افراد از قوه به فعلیت برسد، چرا که استعداهایی که خداوند در انسان به ودیعه گذاشته است، بالقوه هستند و توسل به ائمه اطهار(ع) سبب می شود تا این استعداها به فعلیت برسند؛ لذا ایام محرم بهترین فرصت و موقعیت است تا انسان وارد کشتی نجات بخشی امام حسین(ع) شود.

 

ائمه اطهار(ع) مبدأ میل انسان را به گناه تغییر می دهند

این کارشناس مذهبی افزود: گناه، منطقه ممنوعه ای است که انسان نباید به آن ورود پیدا کند؛ چرا که ضرر و زیان را به همراه دارد، از این رو انسان باید رذایل را از زندگی خود کنار زده و میلی به آن ها نداشته باشد که توسل به اهل پیامبر(ص) به انسان در این مسیر کمک می کند؛ چرا که آن برزگواران مبدأ میل انسان را تغییر داده، به گونه ای که انسان ها دیگری میل به گناه پیدا نمی کنند.  

 

وی ابراز کرد: امام باقر(ع)، خزانه دار علوم الهی هستند و رجوع به ایشان، رجوع به حقیقت نجات بخش است و سعادت ما در پیروی از ایشان است؛ متأسفانه جامعه به سمتی رفته که به فرضیه های شرق و غرب اعتماد می کند، اما به علم امام باقر(ع) رجوع نمی کند.

 

وی با اشاره به آیه«أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ، آیا مردم پنداشتند همین که گفتند ایمان آوردیم به حال خود رها مى‏شوند و مورد آزمایش قرار نمى‏گیرند.» گفت: الگوی زیستن را باید از ائمه معصومین(ع) بیاموزیم؛ انسان باید به حساب خود رسیدگی کند؛ چرا که دنیا محل آزمایش است و انسان چند صباحی بیش تر در آن نیست.

 

یعقوبیان اظهار کرد:خداوند در سوره آل عمران می فرماید:« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ، اى کسانى که ایمان آورده‏اید! صبورى کنید و استقامت ورزید و از مرزها مراقبت نمایید و از خدا پروا کنید، باشد که رستگار شوید.»، مراد خداوند از این که در این آیه به مؤمنان می فرماید صبر کنید، منظور صبر در برابر فرائض و واجبات است.  

 

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: انسان باید به حقوقی که در مقابل فرد، خانواده و اجتماع دارد، پایبند باشد، دفاع و تبعیت از ولی فقیه عادل نیز از مهم ترین واجبات الهی است و  اعراض از آن، ظلم محسوب می شود.

 

این کارشناس مذهبی افزود: منظور از واژه «صابروا» این است که در مقابل دشمنان خداوند صبور باشید و «رابطوا» به معنای ارتباط با امام منتظر است؛ چرا که این واژه به معنای الزام، پیوست و مرتبط بودن است، از این رو انسان باید پیوسته با امام خود در ارتباط باشد./1309/پ202/ی

ارسال نظرات