۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۲۲۴۴۹۱
استاد حوزه علمیه:

تربیت اسلامی مهم ترین سرمایه نظام است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که کودکان مهم ترین سرمایه های یک کشور هستند، گفت: اگر این کودکان براساس اصول اسلامی تربیت شوند مهم ترین سرمایه های نظام هستند.
تربيت کودکان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام محمد هادی شهاب، مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند و استاد حوزه، پیش از ظهر امروز در مهدیه بیرجند در جمع مردم با بیان این که امروزه در تمام جهان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر بخواهند به تمام نیازها، توسعه پایدار و پیشرفت در زمینه‌های مختلف دست پیدا کنند باید در زمینه تربیت کودکان سرمایه گذاری کنند، گفت: تربیت انواع گوناگونی دارد که تربیت بر مبنای اسلام به این دلیل که تمام نیازهای کودک را در نظر می گیرد بهترین شیوه تربیتی است.

 

وی افزود: اهل بیت همواره به انسان در تربیت کودکان تاکید ویژه ای کرده اند و یکی از حقوقی که برگردن انسان است را حق کودک بر والدینش عنوان کرده اند و به محبان و مسلمان توصیه کرده اند که با مهربانی اصول مختلف را به کودک بیاموزند و در رفتارهای خود مراقب باشند که کودکان مقلد پدر و مادر هستند و از رفتارهای والدین تقلید می کنند بنابراین دروغگویی، وفای به عهد، راست گویی، انجام اعمال عبادی و خوش رفتاری والدین بر کودکان نقش مهمی دارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که کودکان برای این که بتوانند بیاموزند باید در یک محیط امن و سرشار از آرامش تربیت شوند، گفت: کودکانی که در محیط های متشنج تربیت می شوند عصبی هستند و با بسیاری از اصول اجتماعی سر ناسازگاری دارند.

 

حجت الاسلام شهاب با اشاره به این که کودکان امانت خداوند به انسان هستند، گفت: انسان نباید خود را مالک کودک بداند و هر طور که بخواهد با او رفتار کرده و از نظر روحی و جسمی او را آزار دهد بلکه باید بداند کودک امانت خداوند در دست اوست و باید در روز قیامت در برابر این نعمت در پیشگاه خداوند پاسخگو باشد.

 

وی با اشاره به این که متاسفانه شاغل بودن والدین موجب شده که کودکان از محبت خانواده های خود محروم شوند، افزود: کودکی که محبت نبیند در آینده نخواهد توانست برای جامعه خود انسان سالمی باشد بنابراین والدین اگر می خواهند فرزندان صالحی داشته باشند باید از نظر محبت کودک خود را تامین کنند زیرا کودکی که کمبود محبت داشته باشد در بزرگسالی به سمت دوستی های خیابانی یا افرادی سوق پیدا می کنند که ذره ای به او محبت می کنند که همین موضوع می تواند خطر سقوط این فرد را در بسیاری از معزلات اجتماعی و گناه فراهم کند.

 

مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند با اشاره به این که والدینی که شاغل هستند باید در انتخاب مهد کودک فرزندانشان دقت بیشتری کنند، گفت: متاسفانه در بعضی از مهدها کودک را پای تلویزیون می نشانند و تنها به نیازهای جسمی کودک توجه می کنند و هیچ توجهی به نیازهای روحی و آموزشی کودکان ندارند که این موضوع برای آینده کشور خطرساز است.

 

حجت الاسلام شهاب یادآور شد: بهترین شیوه آموزش کودکان با استفاده از قرآن کریم بیان قصص قرآنی برای آنها و آموزش آنها با استفاده از داستان گویی است که اگر به این موضوع توجه شود حجم زیادی از دستورات دین را می توانیم به کودک آموزش دهیم./968/پ202/ب4

ارسال نظرات