۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۲۲۵۰۵۷
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

نقش مراقبه در تکامل روحی افراد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که خداوند بزرگترین توفیقی که به انسان عطا می کند توفیق بر ترک گناه است، گفت: مهم ترین خواسته انسان باید در هنگام دعا و پس از نمازها از خداوند ترک گناهان باشد.
حجت الاسلام شهاب مدير گروه معارف دانشگاه بيرجند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام محمد هادی شهاب، مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند و استاد حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجند، پیش از ظهر امروز در کلاس درس اخلاق در جمع دانشجویان و طلاب حوزه های علمیه خراسان جنوبی با بیان این که هر عمل مباح و مستحبی می‌تواند موضوع نذر قرار گیرد، گفت: بزرگترین مصداق نذر و استجابت دعا در حق انسان ترک گناهان اعم از کوچک و بزرگ است.

 

وی با بیان این که اگر در سیره علمای گذشته نگاه کنید متوجه می شوید که موضوع بسیاری از نذرهایشان ترک بر گناه بوده است و یا با خداوند عهد می‌بستند که به جای هر گناه کار خیری انجام دهند، گفت: این نذرها و این کار نقش موثری در ترک گناه توسط انسان دارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که انسان نباید هیچ گناهی را کوچک بشمارد گفت: کوچک شمردن گناهان مقدمه انجام گناهان کبیره می شود زیرا زمانی که انسان گناهان کوچک را مرتکب شد به مرور زمان روح او به وسیله گناه آلوده شد و گناه در نظر او لذت بخش می شود و آن عذاب وجدان خود را از دست می دهد به همین دلیل انسانی که گناهان کوچک مرتکب می شود شرایط انجام گناهان کبیره در او فراهم می شود.

 

حجت الاسلام شهاب با بیان این که هر گناه اثری خاص بر روح انسان به جای می گذارد، گفت: اثر بعضی از گناهان بر روی انسان همیشگی است و انسان سیاهی و سنگینی آن را در تمام طول زندگی بر روی دوش خود احساس می کند.

 

وی افزود: اگر می خواهید که گناه نکردن برای شما آسان شود باید از هر فرصتی برای توبه و کنترل نفس خود استفاده کنید زیرا اگر نفس خود را محدود کنید خواهید توانست از آلوده شدن به بسیاری از گناهان در امان باشید.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که انسان باید همواره در زندگی خود مراقبه داشته باشد و به گفته امام موسی کاظم (ع) هر شب از خود حسابرسی داشته باشد، ادامه داد: هر کس می خواهد که در قیامت حسابرسی او آسان شود و با روحی پاک و نفسی مطمئن خداوند را ملاقات کند باید هرشب از خود حسابرسی داشته باشد.

 

حجت الاسلام شهاب با اشاره به این که بدترین حالت ملاقات انسان با خدا در هنگام مرگ این است که انسان آلوده به گناه از دنیا برود و کسی که خدا را در حالت گناه ملاقات می کند بسیار شرمنده می شود و عذاب شدیدی را تجربه می کند.

 

وی با بیان این که انسان زمانی که گناه می کند رحمت خداوند را از خود دور می کند، گفت: انسانی که به گناهان کبیره آلوده می شود تا چهل روز صدای او به عرش نمی رسد و نماز های او از سقف محلی که نماز می خواند بالاتر نمی رود بنابراین اگر می خواهیم شیرینی محبت خداوند و بندگیش را در زندگی خود احساس کنیم باید خود را عادت دهیم که گناه نکنیم./968/پ202/ب4

ارسال نظرات