۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۲۲۵۶۸۷
مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی بابل:

رسیدن به درجات والای اخلاقی شاخصه اصلی حوزه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) بابل با بیان این که یک طلبه با فراگیری علوم دینی باید به بالاترین درجات اخلاقی برسد، خاطرنشان کرد: حقیقت و شاکله حوزه علمیه و طلبگی تنها خواندن دروس دینی نیست بلکه هدف اصلی این است که انسان به حقیقت انسانیت برسد.
مدير مدرسه علميه امام حسن مجتبي بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام یونس حبیبی، مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) بابل امروز در درس اخلاق خود با بیان این که یک طلبه با فراگیری علوم دینی باید به بالاترین درجات اخلاقی برسد، خاطرنشان کرد: حقیقت و شاکله حوزه علمیه و طلبگی تنها خواندن دروس دینی نیست بلکه هدف اصلی این است که انسان به حقیقت انسانیت برسد.

 

وی با تشریح حقیقت خلقت انسان تصریح کرد: شخصیت و حقیقت خلقت انسان رسیدن به درجه و مقام خلیفه الهی است، زیرا هر کس به میزان تلاش خود در دنیا می تواند مقام  رتبه خود در دنیای دیگر را تعیین کند.

 

عضو شورای حوزه علمیه بابل به حدیثی از امام علی(ع) و شباهت علم به انسان اشاره کرد و گفت: علم مثل یک هیکل است که برای خود سر، چشم، گوش دارد که سر آن تواضع و چشم آن دوری از حسادت نسبت به دیگران و گوش آن فهم و درک صحیح و درست است.

 

وی افزود: این تشبیهات نشان می دهد حقیقت حوزه علمیه رسیدن به یک امر مهم و گران یعنی حقیقت انسانیت است.

 

حجت الاسلام حبیبی با بیان جایگاه تواضع در حوزه علمیه و مضرات حسادت، ادامه داد: اگر طلبه ای و  عالمی، اهل تواضع نباشد و از صفت رذیله حسادت دوری نکند یک طلبه واقعی نیست.

 

وی ادامه داد: اگر طلبه ای دارای فهم و درک صحیحی نباشد و از خصلت های معنوی برخودار نباشد علمی که فراگرفته است علمی کامل و صحیح نیست.

 

مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) بابل به تشریح وجوه مشترک سر و تواضع خاطرنشان کرد: تواضع و فروتنی برای یک طلبه و عالم به منزله سر یک بدن است زیرا همانطور که انسان بدون سر فاقد حیات است عالم بی بهره از تواضع  فردی بدون علم و بی بهره از آن است.

 

وی به وجوه مختلف کاربرد تواضع در زندگی پرداخت و گفت: یک طلبه دینی باید ضمن رعایت تواضع در برابر استاد، در برابر افراد جامعه و دوستان خود هم دارای تواضع باشد زیرا با افزایش علم میزان تواضع نیز باید بیشتر شود.

 

حجت الاسلام حبیبی فهم و درک صحیح را مانند گوش انسان تشبیه کرد و افزود: یک طالب علم و عالم دینی باید  فهم و درک صحیح از مسائل دینی اطراف خود داشته باشد و این نکته بسیار مهم است.

 

وی صداقت را در وجود یک عالم بسیار مهم ارزیابی و تصریح کرد: یک طلبه و عالم دینی باید صداقت در گفتار و صداقت در رفتار را به دقت رعایت کند.

 

استاد حوزه علمیه بابل ادامه داد: صداقت در گفتار این است که انسان نه تنها دروغ نگوید و برای چاپلوسی حرف نزند بلکه برای رضای خدا صادقانه کلام خویش را بیان کند.

 

وی افزود: انسان باید به وسیله گفتار به دیگران فایده برساند نه اینکه زبان وسیله ای برای تهمت، دروغ، باشد.

 

حجت الاسلام با بیان این که طلاب و روحانیان باید بیشتر از دیگران مراقب رفتار و منش خود باشند، تصریح کرد: طلاب به دلیل اثر گذاری آنها در جامعه باید بیشتر مراقب خود باشند.

 

وی ادامه داد: انسان دانا اول فکر می کند و بعد حرف می زند، اما نادان اول حرف می زند و بعد فکر می کند و به همین دلیل انسان قبل از انجام کاری و یا زدن حرفی باید به عاقبت آن بیاندیشد./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات