۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۲۲۷۱۶۵
کارشناس مسائل دینی:

وهن مذهب در آیین‌های عزاداری زمینه‌ساز سوء استفاده دشمنان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام خرسند با بیان این که باید در محافل عزاداری از وهن مذهب دوری شود، گفت: مداحان در استفاده از روش‌ها و سبک‌هایی که سبب وهن مذهب شیعه و اقداماتی که موجب سوء استفاده دشمن می‌شود، جدا خودداری کنند، اگر این کارها انجام شود دل صاحب عزا را به سبب ظلم به درد آورده ایم.
محمد خرسند

حجت الاسلام محمد خرسند، کارشناس مسائل دینی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به نقش مبلغان در پیشگیری از آسیب‌های عزاداری اشاره کرد و گفت: با توجه به این که حوزه و روحانیت رهبران فکری و دینی و هادیان جامعه هستند، انتظار می رود که با روشنگری های خود، از ورود بد عت هایی که دشمنان قصد دارند در عزاداری ها وارد کنند، جلوگیری کنند.

 

وی با اشاره به الهام بخش بودن عزاداری امام حسین(ع) در طول تاریخ، افزود: دشمن نمی تواند اصل عزاداری را از جامعه بگیرد، به همین دلیل قصد دارند محتوای عزاداری را تهی و روش‌هایی به نام نوآوری را در عزاداری به وجود آورند و تحریف کنند، که هدف آن خارج کردن عزاداری امام حسین(ع) از مسیر اصلی خودش است.

 

امام جمعه کازرون با بیان وظیفه روحانیان در مبارزه با انحراف‌ها اظهار داشت: مبلغان از تریبون‌ها و مجالسی که در اختیار دارند، معارف قیام امام حسین(ع) را تبیین کنند.

 

وی با اشاره به نکاتی برای بیان بهتر معارف دین بیان داشت: اصل زمان و مکان باید مد نظر مبلغان باشد، زمانی که ما در آن قرار گرفته ایم، زمان بسیار حساسی است.

 

حجت الاسلام خرسند شباهت‌های زمان امروز با زمان امام حسین(ع) را تبیین کرد و ابراز داشت: زمان امام حسین‌(ع)، اسلام اموی، اسلام مرفهین بی درد، اسلام بدعت‌ها و اسلامی که افراد فاسد برآن حکومت می کردند، بر پا بود و در مقابل آن اسلام ناب محمدی و در رأس آن امام حسین(ع) بود.

 

وی ادامه داد: امروزه نیز اسلام همان گونه است، اسلامی که در مقابل ظلم ظالم سکوت کرده و در برابر مظلوم تازیانه می زند، اسلامی که برای ریختن خون شیعیان فتوا صادر می شود، امروز نیز همان تفکراتی که سال 61 هجری در مقابل امام حسین(ع) قد علم کرده بودند، وجود دارد؛ بنابراین مبلغان باید به زمان توجه کرده و این شباهت‌ها را برای مردم بیان کنند.

 

این مبلغ حوزه علمیه قیام امام حسین(ع) را نسخه شفابخش بشر دانست و خاطرنشان کرد: مجالس امام حسین(ع) باید منادی وحدت باشد و به اسم عزاداری امام حسین(ع) نباید به مسلمانان دیگر به خصوص اهل سنت توهین شود تا این که شیعیان در کشورهای دیگر عوارض این کار را پرداخت کنند.

 

وی توصیه‌هایی را به مداحان بیان کرد وگفت: مداحان باید از افراط و تفریط پرهیز کنند، در شهادت امام حسین(ع) مصیبت کم نیست که ما بخواهیم چیزی به آن اضافه کنیم، سنت مقتل خوانی باید احیا شود، مبلغان و مداحان اهل بیت(ع) مرم را با این روش آشنا کنند.

 

حجت الاسلام خرسند بابیان این که باید از وهن مذهب دوری در آیین های عزاداری شود، افزود: مداحان در استفاده از روش ها و سبک هایی که سبب وهن مذهب شیعه و اقداماتی که موجب سوء استفاده دشمن می شود، خودداری کنند، اگر این کارها انجام شود دل صاحب عزا را به سبب ظلممان به درد آورده ایم.

 

وی ادامه داد: مداحان عزیز به شور همراه با شعور، بصیرت افزایی و استفاده از اشعاری که عظمت اهل بیت(ع) را می رساند، باید توجه داشته باشند.  

 

امام جمعه کازرون در پایان خاطر نشان کرد: مداحان اهل بیت طاهرین(ع) با بیان واقعیت‌ها و در چارچوب شرع، مجلس عزاداری امام حسین(ع) را گرم نگه دارند./1323/ت302/س

ارسال نظرات