۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۲۲۷۴۹۴
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

وحدت اسلامی در درازمدت محقق می‌شود

خبرگزاری رسا ـ فیروزآبادی گفت: ایجاد فهم مشترک از آموزه‌های دینی و مشترکات تاریخی با تأکید بر شعائر مشترک در جهان اسلام یکی از راهبردهای وحدت مسلمانان است.
فيروزآبادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیدجلال الدین دهقانی فیروزآبادی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی امروز در نخستین نشست از سلسله نشست‌های نظریه‌پردازی با موضوع وحدت اسلامی از منظر نظریه‌های همگرایی در روابط بین‌الملل که در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، با اشاره به فرآیند هم‌گرایی در اروپا گفت: فرآیند هم‌گرایی در اروپا طی مراحل مختلف، تحول و تکامل یافته و در چهارچوب ساختارها و نهادهای اروپایی نهادینه شده است، به گونه‌ای که می‌توان از تبدیل فرآیند هم‌گرایی اروپا به یک وضعیت سیاسی و اقتصادی در قالب اتحادیه اروپا سخن گفت.

 

وی افزود: برخی از نظریه‌ها مانند وحدت اسلامی که مربوط به فضای بین‌الملل می‌شود، می‌تواند به ما کمک کند تا با یک نگاه انتقادی نظریات خود را در مورد فضای بین‌الملل ارائه دهیم.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این‌که در روابط بین‌الملل همگرایی بین‌المللی و منطقه‌ای مفهومی نزدیک به بحث وحدت اسلامی دارد، گفت: می‌توان از نظریه‌های همگرایی کشورهای اروپایی با رویکرد انتقادی و با توجه به این‌که کدام یک از مباحث ‌آنها به وحدت اسلامی مورد نظر ما نزدیک است استفاده کرد.

 

فیروزآبادی در ادامه بیان کرد: برخی نظم دولت و ملت را ساختگی می‌دانند، به این دلیل که از قبل نبوده است، اما غرب جامعه سیاسی خود را براساس نظم دولت و ملت ساخته که امروز در دنیا فراگیر شده است.

 

وی افزود: نظم اسلام مبتنی بر امت واحده است، دولت نبوی و بعد از ایشان خلفای راشدی حکومت اسلامی را تشکیل داده بودند اگر چه امروز کشورهای مسلمان بر اساس نظم دولتی و ملتی اداره می‌شود اما در منظر آرمان اسلام نظم کشور مسلمانان اینگونه نیست.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به انواع نظم در جوامع اظهار داشت: در مورد نظم اجتماعی دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد برخی آن را اضطراری، برخی اجباری و برخی طبیعی تلقی می‌کنند، نظم قدرت محور در سطح بین‌الملل، نظم منفعت نگر که بر اساس منافع مشترک بنا شده و نظم هنجارمحور که بر اساس باورهای مشترک بنا شده است.

 

فیروزآبادی اظهار کرد: نظر ما این است که نظم فطری است و انسان‌ها به صورت فطری جامعه را تشکیل می‌دهند، زیرا برخی از قابلیت‌های انسان‌ها در جمع شکوفا می‌شود و همچنین نظم اسلام انسان محور و فطری بوده و ممکن است منافع نقش داشته باشد، اما اصل نظم سیاسی و اجتماعی فطری است، زیرا ما در اسلام اعتقاد داریم که دو چیز فطری با هم تناقض ندارد.

 

وی افزود: بر اساس مبانی اعتقادی اسلام وحدت بشر بر اساس فطرت انسان‌ها شکل می‌گیرد، اما برخی نظریه‌های به اصطلاح روشنفکری این را رد می‌کنند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: امام راحل و مقام معظم رهبری فرآیند آغاز وحدت اسلامی را همدلی و هم افزایی می‌دانند که در نهایت به تشکیل دولت اسلامی منجر می‌شود، اما برخی وحدت اسلامی را تفویض حاکمیت نمی‌دانند بلکه تصمیم‌گیری مشترک می‌دانند.

 

فیروزآبادی بیان داشت: در مورد وحدت اسلامی ممکن است دیدگاه قدرت محور، منفعت محور یا هنجارمحور باشد، اما هنجارمحور بیشتر مورد نظر است، اگر بتوانیم بین مسلمانان شناخت مشترک ایجاد کنیم می‌توان علی‌رغم همه اختلافات به وحدت اسلامی دست یافت.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از دیگر راهبردهای وحدت اسلامی گفتمان سازی بر اساس درک و شناخت مشترک از یکدیگر است، اگر چه نقش ایدئولوژیک اجتماعی و نقش یادگیری نیز مهم است، اما اول باید وحدت ذهنی ایجاد شود تا وحدت اجتماعی شکل گیرد کسانی که امروز حکومت می‌کنند اول اذهان مردم را تسخیر کرده بعد حکومت می‌کنند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: ایجاد فهم مشترک از آموزه‌های دینی و مشترکات تاریخی با تأکید بر شعائر مشترک در جهان اسلام یکی از راهبردهای وحدت مسلمانان می‎‌تواند باشد، امروز بیداری اسلامی در ذهن مردم آگاهی ایجاد کرده است، اما دولت‌های وابسته به قدرت های بزرگ سبب می‌شوند که وحدت ایجاد نشود.

 

فیروزآبادی اظهار داشت: وحدت اسلامی لازم است و در دراز مدت هم محقق می‌شود، البته بعد از وقوع انقلاب اسلامی جهان اسلام بسیار تغییر کرد افزون بر آن بیداری اسلامی نیز شرایط جهان اسلام را تغییر داده است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی تغییر ذهنیت‌ها درباره وحدت زمان‌بر و دیربازده است، اما نظریه‌پردازی در این زمینه باید معطوف به عمل شود./807/پ202/ب3

ارسال نظرات