۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۲۲۸۳۱۶
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

برخی دین را دستاویزی برای رسیدن به اهداف دنیوی خود قرار می‌دهند

خبرگزاری رسا ـ استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به قرائت‌های مختلفی که از دین وجود دارد، گفت: برخی دین را برای دین می‌خواهند و بعضی دیگر دین را وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف دنیایی قرار می‌دهند، این افراد همواره ظاهری اسلامی به خود می‌گیرند.
حجت الاسلام و المسلمين نظري منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزار رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد استاد حوزه علمیه پیش از ظهر امروز در چهارمین روز سخنرانی مراسم مسجد امیرالمؤمنین(ع) قم با اشاره به روایتی از امام حسین(ع) اظهار داشت: بر اساس فرمایش حضرت  نگاه و قرائت انسان‌ها از دین به دو شکل است، برخی نظر اصالی و بعضی دیگر نظر ابزاری دارند.

 

وی توضیح داد: برخی دین را برای دین می خواهند و بعضی دیگر دین را وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف دنیایی قرار می‌دهند؛ گروه اول دین محور و دسته دوم دنیا محورند؛ حضرت علی(ع) به عمار فرمود با مغیره بحث و مشاجره نکن زیرا که او دین را برای رسیدن به دنیا می خواهد.

 

استاد حوزه علمیه قم به بیان روایتی از امام سجاد(ع) در این زمینه پرداخت و گفت: این روایت را مرحوم صاحب وسائل نقل کرده است که حضرت می فرماید اگر دیدید کسی ظاهر خوب و متدینی دارد، زود درباره‌اش داوری نکنید و ظاهر خوبش شما را فریب ندهد.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد ادامه داد: سپس امام سجاد(ع) فرمود برخی از مردم دنیا را ترک می کنند برای این که به دنیا برسند؛ این ظاهرسازی پلی است برای رسیدن به دنیا؛ در ادامه می فرماید به عقل طرف نگاه کنید و اگر خوب بود باز فریب نخورید ببینید در مبارزه عقل و هوای نفسش کدام غالب است.

 

وی با اشاره به این که لشکریان یزید نیز در ظاهر مسلمان بودند، گفت: عمر سعد روز عاشورا نماز خواند و به لشکر خود گفت ای سپاهیان بهشت، حسین(ع) را بکشید من بشارت بهشت به شما می دهم؛ این ظاهرسازی است برای رسیدن به حکومت ری و گرنه دین برایش موضوعیت نداشت.

 

استاد حوزه علمیه قم در بیان شرح زندگی مغیرة بن شعبه، ابراز داشت: او کسی بود که در مقطعی در کنار امیرالمؤمنین(ع) بود و بعد رفت به دامن معاویه و چون شیعیان را می شناخت حکومت کوفه را به او دادند و جنایت‌هایی بسیاری را در حق شیعیان مرتکب شد؛ پرونده پیش از اسلامش نیز تیره است و از همان ابتدا فردی جنایتکار بود اما پیامبر(ص) بنا نداشت اگر کسی اظهار به اسلام کرد نپذیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با طرح این شبهه که گاهی سؤال می کنند که چرا رسول خدا(ص) که این منافقان را می شناخت، آنها را قلع و قمع نکرد و گذاشت پس از او فتنه بوجود آوردند؟ گفت: حضرت در این مورد می‌فرماید اگر مردم نمی گفتند پیامبر(ص) وقتی به قدرت رسید دوستانش را کشت، دستور می دادم گردن بسیاری از اینها را بزنند؛ این افراد تا دیروز شمشیر بر رسول خدا(ص) کشیده بودند اما وقتی دیدند دیگر نمی توانند مقابله کنند مسلمان شدند.

 

وی با بیان این که بسیاری از انسان ها وقتی به قدرت می‌رسند هیچ رقیبی نمی تواند در مقابل خود ببیند، افزود: ابومسلم خراسانی تمام تلاش خود را به کار بست تا عباسیان روی کار بیایند؛ می گفت برای براندازی حکومت بنی امیه و استقرار حکومت بنی عباس ششصد هزار نفر کشته شده‌اند، اما نمی دانم ثمره این درخت چه خواهد شد و عباسیان با مردم چه خواهند کرد؟؛ منصور دوانقی وقتی به قدرت رسید دستور داد در مقابل چشمش، ابومسلم را قطعه قطعه کردند.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در جنگ صفین شخصی نزد امام علی(ع) آمد و گفت منظره‌ای را دیدم که دچار تردید شدم؛ شامی‌ها نیز همانند ما اذان می گویند، نماز می خوانند، قرآن آنها با ما یکی است، از کجا معلوم ما به حق هستیم؟ حضرت فرمود برو نزد عمار او پاسخ تو را می دهد.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد درباره علت ارجاع دادن آن شخص به سوی عمار، گفت: شاید به این دلیل باشد که از رسول خدا(ص) سؤال کرده بودند اگر بعد از شما فتنه‌ای شد از کجا بفهمیم چه کسی حق است؟ فرمود عمار طرف هرکس را گرفت او حق است.

 

وی ادامه داد: عمار دست او را گرفت و برد نزدیک سپاه شام، گفت زیر پرچم سپاه کیست؟ گفت عمروعاص؛ گفت بارها شد که عمروعاص در سپاه کفر بوده و من در کنار پیامبر و باهم جنگیدیم، اما امروز پوست عوض کرده و چهره اسلام به خود گرفته است؛ اینها امروز هم مسلمان نشده‌اند این اسلامشان ابزار است،  به ظاهر تسلیم شدند اما ایمان نیاورده‌اند؛ این اسلام نیست استسلام است.

 

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: انسان باید در اعتماد به دیگر افراد بسیار توجه کند که آیا دین را برای دین می خواهند یا برای رسیدن به خواسته ها و اهداف پست خود.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد گفت: حضرت سید الشهدا(ع) پس از ورود به کربلا فرمود دین برای برخی یک خوردنی مکیدنی است وقتی به هسته رسید آن را بیرون می اندازند یعنی تا زمانی که برایشان مزه می دهد دین دارند اما روز بلا و آزمایش می‌بینید دینداران کم‌اند، یک سختی می رسد دین را فراموش می کنند.

 

وی با اشاره به آیه«وَمَا أَکْثَرُ النَّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِینَ» گفت: خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید شما نسبت به هدایت مردم حریص هستی و می‌خواهی همه آنها مسلمان شوند اما اکثر مردم ایمان نمی‌آورند.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که در همه دوران‌ها تعداد مؤمنان واقعی اندک است، بیان داشت: در ماجرای کربلا نیز 72 نفر حق بودند و لشکر عظیمی که اهل باطل بودند در مقابل آنها صف آرایی کردند.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد از حبیب‌ بن مظاهر به عنوان یکی از کسانی که در جبهه حق بود نام برد و گفت: این بزرگوار قرآن را در یک شب ختم می کرد، اصحاب امام(ع) این گونه بودند؛ او کوه‌های آهنین را در مقابل خود دید اما ایستاد؛ فرماندهی سمت راست سپاه با او بود؛ زمانی که حبیب به شهادت رسید آثار شکستگی در امام حسین(ع) نمایان شد./928/پ202/ی

ارسال نظرات