۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۱
کد خبر: ۲۲۸۴۳۰
عضو شورای شهر تهران؛

محرم فراتر از مرزهای اسلامی رفته است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه واقعه محرم فراتر از مرز کشورهای اسلامی است، گفت: امروز حتی سایر ادیان همچون ارامنه در مراسم عزاداری امام حسین (ع) شرکت می کنند و توجه به ساحت حضرت سید الشهدا فراتر از مرزهای اسلامی است.
محرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در نشست هم اندیشی که با عنوان محرم در تهران و نگاهی به پیشینه و آیین های عزاداری حسینی که بعد از ظهر چهارشنبه 7 آبان ماه در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تهران برگزارشد گفت: سوابق و روحیات فرهنگی و گرایش های ایرانیان نشان از اردات و علاقه مندی آن ها به امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) دارد، به همین دلیل آن ها اهل بیت(ع) را پذیرفته اند.

وی با اشاره ای به جایگاه امام حسین (ع) در ادبیات ایران افزود: مولوی شاعر قرن هفتم با سرودن شعر کجایید ای شهیدان خدایی بلاجویان دشت کربلایی به این علاقه و ارادت ایرانیان به امام حسین (ع) معنای خاصی بخشید. همچنین حسنک وزیر هنگامی که از سوی سلطان مسعود غزنوی به اعدام محکوم شد به مادرش می گوید که خون من که از حسین بن علی (ع) که رنگین تر نیست.


عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه واقعه محرم فراتر از مرز کشورهای اسلامی است، اظهار کرد: امروز حتی سایر ادیان همچون ارامنه در مراسم عزاداری امام حسین (ع) شرکت می کنند و توجه به ساحت حضرت سید الشهدا فراتر از مرزهای اسلامی است.


مسجد جامعی افزود: تهران همواره پایگاه دوست داران اهل بیت (ع) بوده است و از زمان صفویه که تشیع را مذهب رسمی ایرانیان اعلام کرد، شهر تهران حول محور امام زاده های همچون امام زاده اسماعیل، امامزاده زید، به وجود آمد.

وی با بیان اینکه خوب است در شهر تهران برخی تکایای قدیمی تبدیل به موزه شود گفت: پیشنهاد ساخت موزه تغریه در تهران از سوی اینجانب در چند منطقه شهر مطرح شده بود که محقق نشد.


عضو شورای شهر تهران با بیان جایگاه تعزیه در مراسم ماه محرم و تشبیه رنگ لباس افراد در تعزیه به سه رنگ چراغ راهنمایی و رانندگی، افزود: در مراسم تعزیه اولیا خوان ها رنگ سبز به تن می کنند، اشقیا خوان ها رنگ قرمز و افرادی که مابین این دو گروه بودن رنگ زرد به تن می کردند که افرادی همچون حر از یاران امام حسین (ع) می شوند.


مسجد جامعی با اشاره به نقش زنان تهران قدیم در ماه محرم گفت: زنی به نام حسنیه صفایی در زمانی که عزاداری داری در سال 1314 ممنوع می شود در قلعه دولت آباد تعزیه را بنیان می گذارد و با انتخاب مداحی، مراسم عزاداری امام حسین (ع) را برگزار می کند.


در این مراسم عبد الله انوار محقق نسخ خطی با معرفی جریان امام حسین (ع) و خاندان ایشان در تاریخ گفت: امام حسین (ع) بهترین سمبل دین اسلام برای دفاع از حق و مقابله علیه ظلم است.


وی افزود: از زمانی که در دوره آقا محمد خان قاجار تهران پایتخت اعلام شد، تهران به عنوان پایتخت تشیع مطرح شد و در دوره صفویه جنبه های سیاسی به واقعه عاشورا داده شد.


این پژوهشگر تاریخ با اشاره به کتاب تجارب الامم گفت: عمربن سعد که به او پیشنهاد ملک ری داده شد، علی رقم تردید نبرد با امام حسین (ع) به جنگ با ایشان رفت.


در این مراسم ناصر تکمیل همایون محقق و تاریخ نگار با بیان نقش اهمیت تکایا در تهران گفت: بیش از 14 تکیه معروف در تهران بوده است که بزرگان و روضه خوانان در آن مداحی می کردند.


وی افزود: جایگاه تکایا در تهران از این جهت اهمیت داشت که هرگاه چند طایفه و محل با یکدیگر اختلاف داشتند بعد از حضور در تکایای محل یکدیگر نشانه آشتی و رفع کدورت آن ها بود.


گفتنی است که نشست بعدی این مراسم با عنوان تهران پژوهی به همت کارگروه تاریخ و باستانشناسی خانه اندیشمندان علوم انسانی و موسسه ندای تاریخ در 25 آذر ماه برگزارمی شود./818/پ202/ب4

ارسال نظرات