۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۲۲۹۱۷۱
استاد حوزه علمیه:

سلامت امروز عزاداری ها مدیون تلاش حوزه ومبلغان است

خبرگزاری رسا ـ استاد دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی العالمیه گفت: رسالت محوری حوزویان و مبلّغان در عرصه آسیب شناسی عزاداری ها مهم است چرا که از ابتدا حوزه در برابر انحرافات ایستاده و سلامت امروز عزاداری ها مدیون تلاش حوزه ومبلّغان درگذشته است.
حجت الاسلام و المسلمين رحيم لطيفي

حجت الاسلام رحیم لطیفی استاد دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، رسالت حوزویان را در عرصه آسیب شناسی عزاداری ها مهم دانست و گفت: اگر بخواهیم آسیب ها را شمارش کنیم، در حق ائمه و حتی اصحاب ائمه غلو و مبالغه می شود و این غلو و مبالغه خود یک آسیب است.

 

وی افزود: یکی از آسیب های دیگر نحوه اشعاری است که برخی از مداحان از آن استفاده می کنند که می توان به اشعار عاشقانه ای که در مدح ابرو، خم ابرو چشم و ابروی ابوالفضل یا علی اکبر می خوانند.

 

این محقق و پژوهشگر چگونگی و نحوه برخی از عزاداری را نیز همراه با آسیب هایی دانست و یاد آورشد: استفاده از نخل بزرگ و سنگین که حمل آن نیازمند صرف انرژی زیای است و یا علم های آهنین سنگینی که گاهی شکل حیوانات روی آن نقش بسته است می تواند آسیب عزاداری ها باشد، بدون اینکه متوجه چنین آسیب هایی باشیم.

 

حجت الاسلام لطیفی همچنین زنجیرزنی های افراطی با استفاده از تیغه هایی در انتهای زنجیر و قمه زنی ها، شکل عزاداری و حرکت هایی در عزاداری که هیچ کجا نامی از آن برده نشده است را از دیگر آسیب های رایج در برخی عزاداری ها اعلام کرد.

 

وی رسالت حوزه، مدارس، مداحان، هیأت امنای هیئات مذهبی، رسانه ملی و خبرگزاری ها به ویژه خبرگزاری رسا در آسیب شناسی عزاداری ها را مهم و حساس خواند و یاد آورشد: اما رسالت حوزه و مبلّغان  به دلیل اینکه مردم حوزویان و مبلّغان را به عنوان متخصصین امر می شناسند و سخنان آنان کاربردی تر است بیشتر از سایرین است.

 

به گفته وی، رسالت محوری حوزویان و مبلّغان در عرصه آسیب شناسی عزاداری ها مهم است چرا که از ابتدا حوزه در برابر انحرافات ایستاده و سلامت امروز عزاداری ها مدیون تلاش حوزه ومبلّغین درگذشته است.

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: حوزه و مبلّغان دینی نمی توانند در برابر انحرافات عزاداری ها بی تفاوت باشند و آنها به اندازه توان خود برای جلوگیری از آسیب های عزاداری ها تلاش خواهند کرد اما برای ریشه کنی آسیب ها باید همه همکاری کنند تا به مرور آسیب ها برطرف شود.

 

حجت الاسلام لطیفی یاد آورشد: انجام چنین رسالت بزرگ و مهمی نیازمند ظرافت هایی است که باید با تذکر و روشنگری مرحله به مرحله انجام شود.

 

به گفته وی، حوزه و مبلّغان هوشیار هستند و آیات عظام و مراجع نیز رسالت خود را دارند ضمن اینکه جای امیدواری است که آسیب های عزاداری متوجه خیلی از هیأت ها نیست و خیلی از مداحان براساس رسم و سنت مداحی‌می کنند و وضعیت روبه بهبود است اما نه باید قانع بود و نه باید ناامید بود و همه برای رفع و اصلاح آسیب های عزاداری ها تلاش کنیم.  

 

حجت الاسلام لطیفی در ادامه یادآورشد: از اینکه خبرگزاری رسا حتی روزهای‌ عزاداری به دنبال کار فرهنگی است جای تقدیر دارد از این رو این اقدام خبرگزاری رسا یک نوع اصلاح است که پیش از این دنبال نشده است و خیلی از افراد اصلا فکر نمی کردند در عزاداری ها آسیبی هم وجود دارد و همین که آسیب ها کشف و عده ای برای رفع آن تلاش می کنند یک پیروزی و خدمت و کار فرهنگی است./1307/ت302/ب4

ارسال نظرات