۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۳
کد خبر: ۲۲۹۳۱۰
حجت الاسلام صمدی آملی:

ماه محرم باید آغازی برای تعالی معنوی انسان باشد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام صمدی آملی با تاکید بر این که یالثارات الحسین(ع) این است که آبروی سرور و سالار شهیدان را حفظ کنیم، گفت: باید این عزاداری ها ما را متحول کرده و بهره گیری از آن داشته باشیم که ماه محرم آغازی برای تعالی معنوی انسان باشد.
حجت الاسلام صمدي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام داود صمدی آملی، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مراسم عزاداری دهه اول ماه محرم هیأت مکتب الزهرا(س) که در مسجد علامه حسن زاده آملی برگزار می شود، افزود: گریه برای امام حسین(ع) که از درون می گدازد ثواب گرانقدری دارد و این گریه سبب بخشش گناهان خواهد شد.

 

وی با اشاره به این که صاحبان مقام عصمت گناهی نداشته و این طور نمی شود که ما انسان های عادی گناهی نداشته باشیم، بیان داشت: حق الله را خدا می بخشد و در خصوص حق الناس هم که اگر بر شهدا حقی دارند خدا به آنان در روز قیامت آن قدر می دهد که از او راضی شوند و در علم کلام بحثی تحت عنوان عوض مطرح است.

 

شاگرد علامه حسن زاده آملی، ادامه داد: اگر کسی برای امام حسین(ع) گریه کرده و نماز نخوانده است برکات او سر جایش اما نمازهای نخوانده را باید قضا کرده یا کفاره بدهد و اگر مال مردم بر گردن او است را باید بدهد.

 

حجت الاسلام صمدی آملی با تاکید بر این که یالثارات الحسین(ع) این است که آبروی سرور و سالار شهیدان را حفظ کنیم، افزود: باید این عزاداری ها ما را متحول کرده و بهره گیری از آن داشته باشیم که ماه محرم آغازی برای تعالی معنوی انسان باشد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که بعد از عاشورا به حالت قبل برمی گردیم و دلیلش این بوده که اخلاق گذشته در ما ریشه دوانده است، گفت: آن جایی که اوصاف به صورت ملکه شود اطلاق اخلاق خواهد شد که اگر سخاوت خلق ما شود دیگر بخشش دیگران را به راحتی انجام خواهیم داد.

 

وی با اشاره به این که خلق باید به صورت ملکه درآمده و نفس به راحتی آن فعل را انجام دهد، بیان داشت: یازده ماه و بیست روز در فضای متعارف زندگی بوده و در اوصاف و حالاتی هستیم که دهه محرمی می آید و با عشق و علاقه عزاداری می کنیم اما هنوز این افکار و حالات برای ما ملکه نشده و اعمال سالانه ملکه است.

 

شاگرد علامه حسن زاده آملی، ادامه داد: آن چه داشتیم و با آن به ماه محرم آمدیم ملکه ما بود و در این ایام صفاتی برای ما حاصل شده که گناهان بخشیده می شود ولی ملکات گذشته سر جای خودش است.

 

حجت الاسلام صمدی آملی با تاکید بر این که اگر فضایی که برای ما ایجاد شده استمرار پیدا کند اثربخش است، گفت: وقتی رابطه را ادامه دهیم ملکات جدید پیدا و فضای جدیدی در زندگی انسان حاصل خواهد شد که سبب می شود افعال بهتری از انسان صادر شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که باید فعل مقابل صفت متصف را رجوع کرده و آن را انجام دهیم، بیان داشت: اگر کسی مدتی دروغ گویی کرده و می خواهد راستگو شود صرف دروغ نگفتن کفایت نمی کند و باید راستگویی پیشه کند.

 

وی گفت: با راستگویی صفت صدق در ما پیدا می شود و اگر استمرار دهیم وصف صدق در ما پایدار و ملکه می شود که دروغ گویی در وجود ما محو خواهد شد.

 

شاگرد علامه حسن زاده آملی با تاکید بر این که باید حالات این ایام را حفظ کنیم، بیان داشت: بعد از پایان مراسم های عزاداری دهه اول حتما نمی خواهد به بیرون آمده و در داخل شهر دسته عزا برپا کنیم که انسان درون منزل هم می تواند هر شب به اتفاق خانواده گوشه ای از تاریخ عاشورا را مطالعه کرده و چند قطره اشکی بریزد که بسیار اثرگذار است.

 

حجت الاسلام صمدی آملی با بیان این که یکی از راه های بخشش گناهان ریختن اشک برای امام حسین(ع) است، ادامه داد: نباید روز عاشورا که تمام شد به حالت قبل برگردیم تا این که محرم سال دیگری بیاید./1314/پ202/ب1

ارسال نظرات