۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۲۲۹۳۵۷
آیت‌الله حسینی بوشهری:

تعالیم امامان و پیشوایان دینی حادثه کربلا را ماندگار کرد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: تعالیم امامان و پیشوایان دینی حادثه کربلا را ماندگار کرد و اگر به زندگی ائمه نگاه کنیم می‌بینیم ایشان با روش و منشی که داشته‌اند و دستوراتی که توصیه کردند، سبب شده که حادثه کربلا از یک فضا و سرزمین محدود، جهانی شود.
آيت‌الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه کشور شب گذشته(دوشنبه) در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر در ادامه بررسی علل ماندگاری حادثه عاشورا گفت: سؤالی که در زمان کنونی مطرح می باشد این است که چرا حادثه‌ای که در ساعاتی کوتاه با تعداد افرادی محدود در سرزمین تفت دیده عراق اتفاق افتاد، چگونه توانست تاریخ بشر را متحول، و تأثیری جهانی پیدا کند و بر بلندای تاریخ بشر، همیشه استوار بماند.

عاشورا برای همه اقشار درس و پیام دارد

آیت‌الله حسینی بوشهری ادامه داد: عاشورا برای همه اقشار درس و پیام دارد؛ عاشورا الگوهای متعددی را متناسب با نیازهای جامعه عرضه می‌کند و در بُعد اخلاقی عاشورا شاه کاری است که در تاریخ هیچ‌یک از نهضت‌ها، چنین شاهکار عظیمی را نمی‌توان پیدا کرد.

وی یکی دیگر از عوامل ماندگاری حادثه عاشورا را "عظمت عاشورا" دانست، و بیان کرد: عظمت حادثه عاشورا عکس‌العمل دارد، به دلیل اینکه هر عملی از ناحیه هر فرد و جامعه‌ای که رخ می‌دهد آن عمل دارای عکس‌العمل است، عمل چه زشت باشد و چه زیبا، چه کوچک و چه بزرگ، هرکسی عملی را انجام دهد حتماً بازتاب دارد و در جامعه عکس‌العمل دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: ما معتقدیم ماندگاری حادثه عاشورا چه در جبهه و اردوگاه حسین‌بن‌علی(ع) و چه در جبهه نقطه مقابل آن در جامعه بشری دارای بازتاب و عکس‌العمل است، منتها نسبت به اردوگاه حسین‌بن‌علی(ع) یک عکس‌العمل مثبت دارد و نسبت به اردوگاه یزید یک عکس‌العمل منفی دارد.

وی در تشریح عکس‌العمل مثبت آن گفت: این عکس‌العمل مثبت در سپاه حسین‌بن‌علی(ع) شور ایجاد کرده و همه سعی می‌کنند خود را به این اقیانوس بزرگ پیوند دهند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری افزود: در نقطه مقابل حسین‌بن‌علی(ع) که آن‌همه جنایت‌ها و کشتارها و بی‌حرمتی و هتک حرمت نسبت به آل الله داشتند، نفرت، خشم و غضب جامعه را نسبت به قاتلان سپاهیان ابی‌عبدالله و خود اباعبدالله دارند، که این دو عکس‌العمل طبیعی است.

آیت‌الله حسینی بوشهری تأکید کرد: جامعه بشری در مقابل عظمت حادثه عاشورا سر تعظیم فرود آورده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور درباره تحلیل یکی از بزرگان در رابطه با حادثه عاشورا و ماندگاری آن گفت: گاهی یک فرد تصمیم می‌گیرد یک انسان را هدایت کند و گاهی یک جامعه اسلامی و بشری را مورد توجه خود قرار دهد، آنجا که نگاه محدود است از فردی به فرد دیگر، عکس‌العمل هم به همان تناسب محدود است اما اگر نیت و توجه انسان این شد که در این فضای غبارآلود حیات‌بخش جامعه اسلامی باشد، عکس‌العمل این نیت بلند، پاسخ بلندی از ناحیه جامعه اسلامی و بشری است.

وی با تأکید بر اینکه هرچه نیت بزرگ‌تر باشد شعاع آن‌هم بزرگ‌تر است، افزود: حسین‌(ع)بن‌علی چون نیتش خدمت به‌ کل جامعه بشری بود، پاسخی که دریافت می‌کند این است که همه می‌خواهند خود را به این اقیانوس ژرفا برسانند و این است که در حال حاضر نام امام حسین(ع) زنده است.

تعالیم امامان و پیشوایان دینی حادثه کربلا را ماندگار کرد

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری تعالیم امامان و پیشوایان دینی را یکی دیگر از عوامل ماندگاری حادثه عاشورا بیان کرد، و گفت: تعالیم امامان و پیشوایان دینی حادثه کربلا را ماندگار کرد و اگر به زندگی ائمه نگاه کنیم به روش و منشی که داشته‌اند و دستوراتی که توصیه کردند، باعث شده حادثه کربلا از یک فضا و سرزمین محدود، جهانی شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: بعد از روز عاشورا تمام طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای این بود که این حادثه را به فراموشی بسپارند و نامی از حسین(ع) برده نشود.

در زمان رضا خان مردم در خانه‌های خود مراسم عزاداری اباعبدالله را برگزار می‌کردند

وی اضافه کرد: در زمان رضاخان که دستور دادند مجلس عزا برپا نشود، مردم در خانه‌های خود مراسم عزاداری اباعبدالله را برگزار می‌کردند تا نام حسین(ع) و کربلا زنده بماند.

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: از امام صادق(ع) نقل‌شده که امام سجاد(ع) در طول 35 یا 40 سال به‌تناسب شرایطی که ایجاب می‌کرد، روزه می‌گرفت و شب‌ها به عبادت مشغول بود، وقت افطار که غذا و آب برای حضرت می‌آوردند، اشک می‌ریخت و بلندبلند می‌فرمود "شما نبودید کربلا، فرزند پیغمبر باحالت تشنگی و گرسنگی به شهادت رسید" که خود این پیام در جامعه بازتاب داشت.

آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: ما گاهی می‌خواهیم یک فرهنگ را نهادینه کنیم، بخشنامه می‌کنیم و به افراد می‌گوییم برنامه‌ریزی و سخنرانی کنید و بعد از دو سه سال این فرهنگ نهادینه می‌شود. بدانید در چهل سال چه فرهنگی نهادینه‌ شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: اگر صبح کسی نام امام حسین(ع) را پیش امام صادق(ع) می‌آورد تا شب در یک حالت افسردگی قرار داشت و موقعی که مردم وارد می‌شدند و می‌پرسیدند چرا امام متبسم نیست، می‌گفتند امروز صبح نام حسین برده شده است.

امام رضا (ع) رسماً مراسم عزاداری را پی‌ریزی و طراحی کرده است

وی با تأکید بر اینکه اهل‌بیت فرهنگ عاشورا را نهادینه کردند، بیان داشت: وقتی دعبل پیش حضرت امام رضا(ع) می‌آید و امام خطاب به دعبل می‌گوید بیا کنار من بنشین، امام می‌فرماید آمادگی دارید در رثای جدم حسین شعر بگویید و نوحه‌سرایی کنید که دحبل می‌گوید بله، سپس امام گفت پرده بزنند و اهل‌بیت(ع) در آن‌طرف پرده عزاداری کنند./833/پ202/ب4

ارسال نظرات