۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۲۳۰۰۶۴
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

هوشمندی و خلاقیت مهم‌ترین پشتوانه تربیت اسلامی

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی برنامه آفتاب شرقی با بیان این‌که خلاقیت و هوشمندی مهم‌ترین پشتوانه های تربیت اسلامی به شمار می‌رود، گفت: کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که بازی میدان عملیاتی و حل مسئله کودک است.
حجت الاسلام تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدعلیرضا تراشییون، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مذهبی برنامه آفتاب شرقی، پیش از ظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی از شبکه یک سیما با بیان این که پشتوانه تربیت اسلامی خلاقیت و هوشمندی است، گفت: اسلام و رسول الله می فرمایند در هفت سال اول زندگی بچه ها را بگذارید بازی کنند زیرا در بازی است که هوش و خلاقیت بچه ها تقویت شده و به ظهور می رسد.

 

وی افزود: تربیت به شیوه امروزی غلط است و برخلاف این که والدین فکر می کنند فرزندان زیر هفت سال خود را به کلاس های مختلف ببرند یا آنها را پای لب تاب و رایانه بگذارند تا انسان های هوشمند و دانشمندی شوند این شیوه تربیتی نه تنها به هوشمندی کودک کمک نمی کند بلکه موجب می شود حجم زیادی از اطلاعات در اختیار کودک قرار گیرد و کودک تنها این ها را به خاطر بسپارد و چنین کودکی توانایی حل مسئله و پردازش اطلاعات را ندارد و از هوشمندی و توانمندی  لازم برخوردار نیست.

 

کارشناس مذهبی برنامه آفتاب شرقی با اشاره به این که نشستن پای تلویزیون به هوشمندی کودک کمک نمی کند بلکه بر کودک تاثیر منفی دارد ، گفت: اگر می خواهیم فرزندان هوشمندی داشته باشیم باید بگذاریم بچه ها سیر طبیعی رشد خود را طی کرده و بازی کنند ولی باید به دنیال راه ها هایی باشیم که کودک خرابکاری نکند زیرا با بازداشتن نمی توان کودک را از انجام کاری منصرف کرد بلکه لجبازی و هرس او را تحریک می کنیم بنابراین بهتر است به جای منع کودک روشی را پیدا کنیم که خرابکاری‌های کودک کمتر شود.

 

حجت الاسلام  تراشییون با اشاره به این که امروزه کارشناسان در سراسر دنیا به این نتیجه رسیده اند که بازی میدان عملیاتی و حل مسئله کودک است، گفت: کودک هر چه بیشتر بازی کند بیشتر می آموزد و امروزه در دنیا برای کودک رستوران های بازی در نظر گرفته اند که کودک با بازی کردن حل مسئله، خلاقیت و هوشمندی خود را تقویت می کند.

 

وی افزود: آینده کودکانی که مانند بزرگ‌ترها رفتار می کنند و والدین آنها، آنها را از بازی منع می کنند و آن ها را به کلاس های مختلف می برند یا پای تلویزیون می نشانند از نظر اصول تربیتی نگران کننده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اسلام بهترین شیوه تربتی را به والدین می آموزد که همان بازی کردن است و بازی هایی نظیر اسب سواری و خاک بازی هوشمندی کودک را تقویت می کند و میزان هوشمندی کودکانی که دارای جنب و جوش بیشتری هستند و بیشتر بازی می کنند در مقایسه با سایر کودکان بسیار زیاد است.

 

وی با اشاره به این که باید اجازه دهیم کودکانمان در دوران کودکی و خردسالی کودکی کنند، گفت: در گذشته که کودکان با طبیعت بیشتر در ارتباط بوده و بیشتر بازی می کرده اند انسان های موفق‌تر و هوشمندتر بودند که این موضوع به وضوح در تاریخ ایران قابل بررسی و استناد است.

 

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: تربیت اسلامی تربیتی هوشمندانه و خلاقانه است بنابراین پدر ها و مادرهایی که چنین شیوه تربیتی موثر و کارآمدی را انتخاب می کنند باید خود افرادی هوشمند و با فکر باشند./968/پ202/ی

ارسال نظرات