۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۲۳۰۱۳۴
نماینده خبرگان رهبری:

معارف عاشورایی بسیار عمیق‌تر از مصائب اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هریسی با بیان این‌که مصائب اهل بیت عشق و شعار است و معارف آن عقل و شعور، گفت: مصائب قالب است، معارف، محتوا و متن.
مراسم عاشوراي حسيني

حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با بیان این‌که سه عامل موجب فاصله جامعه از مکتب عاشوراست، اظهار داشت: اول این‌که حادثه عاشورا و نهضت حسینی در کل از دو بخش تشکیل شده؛ نخست مسایل و معارف و دوم مصائب و آلام که هر کدام از این ها در نهضت حسینی فضا و جایگاه خاص خود و حدود و اندازه معینی دارند که باید این حدود و ثغور آن رعایت شود.

 


وی خاطرنشان کرد: در عاشورا، نماد همه خوبی ها، نیکی ها، عدالت، آزادی، اخلاق، فضایل، حقوق و کرامت انسانی در یک طرف و نماد همه بدی ها، زشتی‌ها، پلشتی ها، پلیدی ها، رذایل و بداخلاقی ها و ظلم و ستم ها در طرف دیگر قرار دارد و در بستر این دو صف بندی حق و باطل، افکار، اعمال، حرکات، برخوردها، اقوال، نامه ها و گفتارهای متقابل هر دو طرف، بایستی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

 


نماینده خبرگان رهبری افزود: سیره و سنت، گفتار، عمل و اقوال امام معصوم(ع)، یاران آن حضرت در دو کاروان شهادت و اسارت از مدینه تا مدینه به صورت یک دایره المعارف قطور نهضت حسینی است، که باید همه آن ها قدم به قدم و کلمه به کلمه مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

 


حجت الاسلام والمسلمین هریسی افزود: باید از مکتب عاشورا عبرت‌ها، نکات، پیام ها، فرهنگ، عقاید، معارف، تعالیم، آموزه ها و تمام احکام اعتقادی، عرفانی، فقهی، حقوقی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، تربیتی و فرهنگی مستفاد از آن ها شکافته و استخراج شود و در جامعه نکته به نکته مورد عملی و کاربردی شود تا شاهد جامعه عاشورایی باشیم.

 


این اندیشمند حوزه دین گفت: ظرف معرفتی نهضت عاشورایی باید بسیار وسیع دیده شود و مورد استفاده و تحلیل قرار گیرد که عوامل و ریشه های آن از دوران قبل عاشورا و از روز نهضت رسول خدا(ص) شروع می شود و در بطن تاریخ پرورش می یابد تا در حکومت یزید در سال 60 هجری زمینه تولد آن فراهم و در سال 61 هجری در روز عاشورا متولد شد، در واقع آن آتشی که به در خانه علی زدند، همان آتشی بود که به خیمه های حسین زدند.

 


وی ادامه داد: عاشورا نباید منحصر در 7 ماه و 17 روز کاروان شهادت و اسارت شود، اگر عمیق تر به تاریخ اسلام نگاه کنیم، خواهیم دید که عاشورا از 50 سال پیش از آن شروع شده بود که ریشه های واقعه عاشورا را تشکیل می دهد. در واقع از 50 سال پیش از عاشورا و در دورانی که پس از ارتحال رسول الله(ص) زاویه میان اسلام حقیقی و اسلام دروغین آغاز شد، ریشه این نهضت را باید جستجو کرد.

 


نماینده خبرگان رهبری تصریح کرد: پس از نهضت حسینی، حدود 14 قیام کوچک و بزرگ به صورت مستقیم به عنوان خونخواهی عاشورا در تاریخ اسلام به وجود آمده است و انقلاب های مختلف نیز به طور غیر مستقیم در سراسر جهان به قیام عاشورا استناد و استشهاد می کنند. گاندی یکی از آن هاست که نهضت خود را به عاشورا نسبت می دهد.

 


وی با بیان این‌که گریه بر مصائب اهل بیت در عاشورای حسینی معرفت‌افزاست، گفت: مصائب آن بزرگواران با عواطف و احساسات انسان سر و کار دارد که البته با تعقل و تدبر نیز در ارتباط است، در حقیقت مصائب اهل بیت عشق و شعار است. معارف آن عقل و شعور. مصائب قالب است، معارف، محتوا و متن.

 


حجت الاسلام والمسلمین هریسی افزود: مصائب حماسه حسینی هرچند بسیار بزرگ، سنگین و دردناک است و هر چه بگوییم و بگرییم کم گفته و گریسته ایم، اما نسبت به معارف این نهضت بسیار کم حجم است، به عبارت بهتر معارف عاشورایی بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر از مصائب اهل بیت است که بایستی مورد توجه همگان قرار گیرد.

 


وی ادامه داد: عامل دوم این فاصله به مسأله شناخت و معرفت نهضت امام حسین(ع) مربوط است که تفکر و تأمل، مقهور و تحت الشعاع شور و احساسات قرار می گیرد و عامل سوم این‌که در اثر همان دو غفلت گفته شده، آسیب ها و آفت ها و به قول شهید مطهری تحریفاتی رخ می دهد که باید آسیب شناسی و تحریف زدایی شود.

 


نماینده خبرگان رهبری خرفه‌زدایی از عزاداری‌های حسینی و ارتقای سطح معرفتی عموم نسبت به نهضت حسینی را رسالت خطیر حوزه های علمیه دانست و اظهار داشت: علما و اندیشمندان، نویسندگان، تحلیل‌گران به ویژه روحانیان و مبلغان منبری باید در این خصوص به پا خیزند و نقش آفرینی کنند./935/ت302/ب4

ارسال نظرات