۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۲۳۰۱۷۲

مجاهدت پژوهشی یک روحانی در تدوین کتابی جامع

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام محمد الوانساز خویی، یکی از پژوهشگران برجسته حوزه علمیه تبریز به شمار می رود، که پس از ماه‌ها تلاش و سفرهای متعدد توانسته فرهنگ جامع امامزادگان و بقاع متبرکه استان را به رشته تحریر درآورد.
حجت الاسلام الوانساز خويي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، کتاب فرهنگ جامع امامزادگان و بقاع متبرکه استان آذربایجان شرقی به همت حجت الاسلام محمد الوانساز خویی، یکی از پژوهشگران برجسته حوزه علمیه تبریز تألیف و تدوین شده است، این اثر ارزشمند در دو جلد به چاپ رسیده که شناسنامه اماکن متبرکه استان محسوب می شود.

 


این کتاب که با مجاهدت شبانه‌روزی این محقق و روحانی پژوهشگر حوزوی به چاپ رسیده است، بیش از 500 امامزاده و بقعه متبرکه استان آذربایجان شرقی را همراه با عکس، شناسنامه و نشانی آرامگاه ها، امامزادگان و بقاع متبرکه در یک هزار و 616 صفحه معرفی کرده است.

 


حجت الاسلام محمد الوانساز خویی، مؤلف این اثر فاخر در توضیح تکمیلی در خصوص کتاب فرهنگ جامع امامزادگان و بقاع متبرکه استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: کارهای تحقیقاتی این مجموعه با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه از خردادماه سال 1391 در سه مرحله تحقیقات میدانی و جمع آوری اطلاعات محلی و بازدید از امامزادگان و بقاع متبرکه، مراجعه به منابع و مصادر و سفر علمی و تحقیقی مجدد به برخی امامزادگان آغاز شد.

 


وی با اشاره به سختی مرحله تحقیقات میدانی و جمع آوری اطلاعات محلی اظهار داشت: این مرحله سخت ترین بخش کار بود، سفر پنج ماهه به صورت مستمر به بیش از 700 شهر، بخش، دهستان و روستا و طی مسافتی بیش از 50 هزار کیلومتر در خاک آذربایجان شرقی تنها گوشه‌ای از سختی‌های این کار تحقیقی بوده است.

 


حجت الاسلام الوانساز ادامه داد: کار تحقیق میدانی باید به گونه ای انجام می شد که گاه برای رسیدن به برخی از بقاع متبرکه باید راه های صعب العبوری طی می شد تا مزار مورد نظر را در دل جنگل ها، ته دره ها و یا در بلندای قله ها که گاه ارتفاع کوه ها به بیش از سه هزار متر می رسید، زیارت کرد.

 


وی ادامه داد: نبود اطلاعات وافی و لیست جامع از تعداد امامزادگان و بقاع متبرکه در سطح استان،نبود راه های هموار و آسفالت روستایی، از بین رفتن بنای تعدادی از بقاع در ادوار مختلف و عدم همکاری برخی مسئولین عملا روند کار را با کندی مواجه کرد.

 


بنابر این گزارش، در انتخاب بقاع و امامزادگانی که باید در این کتاب معرفی می شدند تنها شهرت و قداست محلی در نظر بوده، با این اوصاف هر مقبره ای که آثاری از مزار مقدس را داشته و در دیدگاه مردم منطقه مقدس و قابل احترم بوده است، در این مجموعه دو جلدی آمده است.

 


گفتنی است، کتاب فرهنگ جامع امامزادگان و بقاع متبرکه آذربایجان شرقی، در دو جلد به همت اداره کل اوقاف آذربایجان شرقی و سازمان چاپ و انتشارات اوقاف در قطع وزیری و در شمارگان سه هزار جلد به چاپ رسیده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 


عرشیان خاک نشین، علمای معاصر آذربایجان، فرهیختگان آذربایجان، مزارات خوی، نوای شمس (شرح حال عارف سالک، ملازین العابدین نوایی)، تابنده فروغ علم و دین (یادنامه آیت الله حاج میرزا ابوطالب تجلیل تبریزی)، مسند نشین قدس (شرح حال فقیه پرهیزگار، حضرت آقا میریعقوب مقبره) و گلشن ابرار آذربایجان از دیگر آثار حجت الاسلام الوان‌ساز خویی است./935/ت302/ب4

ارسال نظرات