۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۲۳۰۴۰۴

مروری بر اهم فعالیت های بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی در سی سال گذشته

خبرگزاری رسا ـ همزمان با سی امین سال تأسیس بنیاد پژوهش های اسلامی، اهم فعالیت های این بنیاد در نشستی با اصحاب رسانه تشریح شد.
بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اکبر الهی خراسانی، رییس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، امروز همزمان با 30امین سال تاسیس بنیاد پژوهشهای اسلامی، در نشستی خبری به تبیین اهم فعالیت های سی ساله این مرکز پرداخت و گفت: این بنیاد در 30 سال فعالیت خود پژوهش های متعددی در حوزه دینی داشته است.

 

وی افزود: موفقیت های سال جاری نشر کتاب برگزیده از جمله کتاب «النصر الخالد و لن یعرف ابدا» که در خصوص عدم تحریف برهان می باشد و در این کتاب در پاسخ به مواردی که شیعه را متهم می کنند که اقدام به تحریف قرآن کرده است به اثبات می رساند که نه تنها قرآن تحریف نشده است بلکه تحریف نخواهد شد. از زمان قبل از شیخ کلینی تا عصر حاضر علمای شیعه کتاب و مقالات علمی فراوانی در این زمینه ارائه داده اند و علمای شیعه بر این امر صحه گذاشته اند از جمله امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بر تحریف نشدن قرآن متنی دارند و حتی علمای اهل تسنن مانند شیخ محمود شلتوت این امر را تایید کرده است.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی، از دیگر کتب برگزیده سال 93  به کتاب های، حسین ابن موسی کاظم، دعاهای امام سجاد، قدمگاه های امام رضا در نیشابور و ده سرخ،  ولایت العهد امام رضا (ع)، دوره هفت جلدی تفسیری آیه های متشابه و مورد اختلاف و پرتویی از مکتب عاشورا اشاره کرد.

 

رییس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در خصوص دیگر فعالیت های بنیاد تصریح کرد: بیش از 90 عنوان از آثار بنیاد در جشنواره ها و محافل علمی و پژوهشی کشور حائز بیش از 115 مقام برتر و شایسته شده است، یک کتاب با موضوع پیامبر اکرم(ص) موفق به کسب جایزه جهانی شده است، 8 عنوان کتاب به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی معرفی شده اند، 6 عنوان کتاب برگزیده حوزه علمیه قم می باشد و ده ها عنوان کتاب سال دیگر از افتخارات این بنیاد می باشد.

 

عضو هیأت امنا و شورای آموزشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ناشر نمونه شهرستانی، ناشر نمونه در نخستین جشنواره کتاب امامت و ولایت، ناشر نمونه در همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم در حوزه فرهنگ مکتوب، ناشر برگزیده در سومین همایش برگزیده حوزه علمیه قم، ناشربرتر در جهارمین و هفتمن نمایشگاه سراسری کتاب خراسان، ناشر نمونه در نونزده همین دوره تجلیل از خادمان نشر و دریافت لوح تقدیر دومین و سومین نمایشگاه قرآن را از دیگر موفقیت های این بنیاد را در کارنامه سی ساله برشمرد.

 

وی با اشاره به نشست های تخصصی این بنیاد، افزود:  26 نشست علمی و تخصصی در سال 93 داشته ایم که 27 همایش در سایه سار امام علی(ع) با جمعی از علمای یمن برگزار شده  و در 30 سال 6 کنگره و سیمینار و  بیش از 85 همایش و نشست تخصصی برگزار شده است.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی، از دیگر برنامه های این بنیاد را چاپ مقالات سبک زندگی رضوی در دهه کرامت و همکاری در جشنواره کتاب سال رضوی ذکر کرد.

 

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش معاونت پژوهش و برنامه ریزی از ابتدای تاسیس تاکنون تعداد 16668عنوان کتاب چاپ شده است و 1639 عنوان کتاب چاپ مجدد شده است که در زمینه تالیف 1069 چاب اول شده و 888 عنوان کتاب نیز چاپ مجدد و در تصحیح نیز 164 عنوان چاپ و 141 عنوان کتاب چاپ مجدد شده است و همچنین 435 عنوان کتاب در چاپ اول و 61 عنوان در چاپ های بعدی ترجمه شده است.

 

عضو هیأت تحریریه و هیأت مدیره مجله مشکوة، خاطرنشان کرد: کتاب ها به زبان های تاجیکی، اردو، آذری، ماداگاسکاری، روسی، فرانسه، انگلیسی و عربی ترجمه شده است.

 

وی، آثار چاپ شده با موضوع امام رضا (ع) را 176 عنوان جلد بیان و اظهار کرد: این آثار با موضوعات و برای مخاطبین مختلف تالیف شده است.

 

حجت الاسلام الهی خراسانی با بیان این که 451 عنوان از آثار در مراحل مختلف نشر است، افزود: با موسسه های علمی و فرهنگی از جمله پژوهش های حوزه و دانشگاه، کتابخانه آستان قدس رضوی، معاونت تبلیغات آستان قدس رضوی و مدیریت حوزه علمیه خراسان  در تعامل هستیم تا در انتشار آثار فاخر آستان قدس رضوی در دنیا به موفقیت روزافزون برسیم.


غلامرضا جلالی، معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی نیز در این نشست
با بیان این که بنیاد در آستانه بک تحول اساسی در پاسخگویی به حوزه دین با توجه به  مقتضیات زمان و مکان است از شکل گیری  برنامه 5 ساله در بنیاد خبر داد و اظهار کرد: یکی از  تفاوت آن با برنامه قبل در رویکرد روابط بین الملل می باشد چرا که درخواست مساعدت علمی  از سوی کشورهای اسلامی و اروپایی به بنیاد به عنوان متخصص در زمینه پاسخگویی به سنت و سیره رضوی زیاد است و کشورهای مختلف تمایل خود را  مبنی بر ارتباط با شیعه شناسی و سیره و سنت رضوی و همچنین فرصت های مطالعاتی در اختیار پژوهشگران بنیاد قرار دهند را اعلام کرده اند.

 

چشم انداز 5 ساله بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی

 

وی در خصوص تعامل بین المللی گفت: نخستین تعامل با  یکی از موسسات مهم ترکیه  می باشد و نیز از کشورهای شمال آفریقا و جنوب شرقی آسیا در خواست کتاب داشته ایم همچنین بالغ بر 30 موسسه درخواست کتاب داشته اند که تامین و ارسال خواهد شد و علاوه بر آن از کشورهای اسلامی و اروپایی 4100 هیئت از بنیاد بازدید داشته اند که در سال جاری 50 شخصیت از این مکان بازید داشته و اعلام آمادگی برای ترجمه آثار کرده اند. با کشورهای پاکستان، هند، کشمیر، آذربایجان، عراق و ... در ارتباط می باشیم و نیز با حضورچندی قبل علمای یمن در آستان قدس رضوی تعامل با آن ها ادامه یافته و در بعد پژوهشی تاثیر خود را در محیط های شیعی و اهل سنت از این طریق خواهد گذاشت.

 

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، با بیان این که بالغ بر117 نفر پژوهشگر شاغل و بالغ بر 200 پژوهشگر و اساتید دانشگاهی با بنیاد همکاری دارند، تصریح کرد: برای رسیدن به ذهنیت های رشد یافته در تولید علوم دینی نیاز به ابزار ارتباطی مناسب می باشد تا در اختیار پژوهشگران و مجامع علمی قرار گیرد برای این منظور کتابخانه دیجیتال در برنامه  5 سال آینده در نظر گرفته شده است که در حال حاظر 150 عنوان کتاب قابل دانلود است و افزایش خواهد یافت.

 

جلالی، با بیان این که بنیاد بیشتر به  موضوعاتی در حیطه اسلامی پرداخته است، افزود: در 5 سال آینده به رویکردهای جدید از جمله سبک زندگی و فعالیت هایی که جنبه عملکردی در زندگی ارند نیزتوجه خواهد شد.

 

وی، رویکرد های بنیاد را در 30 سال عملکرد متوجه موضوعات ذیل عنوان کرد: فرق و مذاهب اسلامی، قرآن و تفسیر آن، کودک و نوجوان، زبان و زبان شناسی، تکنولوژی علوم کاربردی، تاریخ و سیره معصومین، اسلام و فلسفه، اسلام و اشتغال، اشتغاال و آموزش و پرورش، اخلاق اسلامی و آداب و رسوم مسلمانان

 

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی، از چاپ کتاب دانشنامه مشاهیر مشهد، تاریخ آسیای میانه، چاپ دایرة المعارف در زمینه مزارات ایران و نیز مجموعه 5 جلدی در ارتباط با سادات خبر داد./1310/پ202/ب5

 

ارسال نظرات