۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۲۳۰۶۲۳
با شرکت روحانیان طرح هجرت؛

دوره آموزشی بیان احکام و محاسبه خمس در خراسان شمالی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ کارگاه آموزشی روش های بیان احکام و محاسبه خمس ویژه روحانیان طرح هجرت استان خراسان شمالی از سوی معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه در این استان برگزار شد.
دوره آموزشي روش هاي بيان احكام و محاسبه خمس در خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، روز چهارشنبه کارگاه آموزشی روش های بیان احکام و محاسبه خمس در استان خراسان شمالی ویژه روحانیان مبلغ طرح هجرت در محل دفتر هجرت استان واقع در مسجد حضرت بقیة الله الاعظم(عج) بجنورد برگزار شد.

 

در این دوره آموزشی که از سوی نمایندگی معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه در استان خراسان شمالی با شرکت بیش از 120 روحانی طرح هجرت روستاهای مختلف استان برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین امیر بهاءالدین علایی نژاد، معاون آموزش مرکز موضوع شناسی احکام فقهی حوزه های علمیه شیوه های بیان احکام مربوط به خمس و نحوه محاسبه این فریضه الهی را برای روحانیان طرح هجرت استان تشریح کرد.

 

در کارگاه آموزشی روش های بیان احکام و محاسبه خمس ویژه روحانیان طرح هجرت استان خراسان شمالی موضوعات آموزشی نظیر واکاوی نظرات فقهی مراجع، مصادیق و مصارف و مستثنیات، روش محاسبه، سؤالات و شبهات و ... مطرح و تبیین شد.

 

حجت‌الاسلام امیر بهاءالدین علایی نژاد، معاون آموزش مرکز موضوع شناسی احکام فقهی حوزه های علمیه در این کارگاه خمس را یکی از واجبات دین و مورد اتفاق نظر همه فرق اسلامی دانست و افزود: خمس یکی از احکام مهم دین اسلام به شمار می رود و پرداخت آن نقش اساسی در رشد اخلاقی و تربیتی پرداخت کننده و به طور کلی جامعه اسلامی دارد.

 

وی در ادامه با اشاره به نظر فقهی مراجع در مورد خمس، اظهار داشت: برخی از فقها معتقدند اولین روز کاری هر فرد مبدأ سال خمسی وی محسوب می شود و او باید در پایان یک سال خمس مال خود را پرداخت کند.

 

حجت الاسلام علایی نژاد اضافه کرد: برخی از فقها اولین حقوق و درآمد و یا برای کشاورزان اولین محصول برداشت شده را مبدأ سال خمسی می دانند اما در هر صورت می بایست فرد مسلمان تاریخ آغاز سال خمسی خود را داشته باشد و بعد از یک سال از آن تاریخ نسبت به محاسبه و پرداخت خمس مال خود اقدام کند.

 

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر بعد از یک سال مالی فرد از اموالی که خداوند به او عطا کرده استفاده کند هیچ خمسی به اموال وی تعلق نمی گیرد اما اگر مالی اضافه بر نیاز فرد و خانواده اش باشد به این مال خمس تعلق می گیرد.

 

وی افزود: اگر فردی به همراه خانواده به مسافرت رفته، نیازهای مالی آنها را تأمین کرده، از مال خود انفاق کرده و به طور کلی همه امور مربوط به خود و خانواده خویش را انجام داده اما در پایان سال مقداری از مال و دارایی او اضافه آمده است، در این صورت می بایست خمس مال خود را پرداخت کند.

 

حجت الاسلام علایی نژاد با قرائت آیه شریفه « وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَیْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ إِن کُنتُمْ آمَنتُمْ بِاللّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا یَوْمَ الْفُرْقَانِ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ»، اظهار داشت: خداوند در قرآن می فرماید: اگر به خدا و آنچه بر بنده خود نازل کرده ایم ایمان آورده اید، بدانید که هر گاه چیزی به غنیمت گرفتید خمس آن از آن خدا و پیامبر و خویشاوندان و یتیمان و مسکینان و در راه ماندگان است.

 

وی اضافه کرد: بر این اساس اگر خود را مسلمان می دانیم باید از سود و منفعتی که در طول یک سال برده ایم و بیشتر از مصرف خانواده ما نیز هست؛ مقداری از آن را در راه خدا قرار دهیم.

 

گفتنی است، در این دوره آموزشی حجت‌الاسلام والمسلمین امیر بهاءالدین علایی نژاد، معاون آموزش مرکز موضوع شناسی احکام فقهی حوزه های علمیه روش های محاسبه خمس را بیان کرده و به سؤالات روحانیان طرح هجرت روستاهای استان خراسان شمالی در این زمینه نیز پاسخ داد./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات