۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۲۳۱۲۲۱
حجت‌الاسلام پناهیان:

ترس بیجا انسان را به کفر و دوری از ولایت می کشاند

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام پناهیان با بیان این که ترس بیجا انسان را به دوری از ولایت و کفر می رساند، گفت: علت این که کوفیان امام حسین(ع) را تنها گذاشتند ترس بیجای آن ها از لشکر توهمی شام بود.
حجت الاسلام عليرضا پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، بعد از ظهر امروز در برنامه تلویزیونی سخنرانی از شبکه دو سیما با بیان این که ترس بی جای مردم کوفه از لشکر توهمی شام موجب شده که با امام حسین (ع) بیعت خود را شکسته و به جای قرار گرفتن در رکاب امام حسین(ع) علیه ایشان وارد عمل شوند، گفت: ترس در انسان عاملی است که در یک لحظه انسان را به واکنش واداشته ولی در دراز مدت ترس انسان را فلج کرده و انسان را به خانه نشینی و کفر می رساند که ترس مردم کوفه از لشکر شام و بیعت شکنی با امام حسین(ع) نمونه ترسی است که انسان را به کفر کشاند.

 

وی با بیان این که ترس نشانه بی ایمانی نسبت خداوند است، گفت: انسانی که خداوند را در همه احوال مراقب و مواظب خود می بیند هرگز از کسی جز خدا نمی ترسد زیرا می داند قدرتی بالاتر از قدرت خداوند در عالم هستی وجود دارد و این چنین انسانی خوب می داند که ترس از غیر خدا و بندگان او را به مذلت و خواری کشانده در حالی که ترس از خداوند موجب عاقبت به خیری انسان می شود.

 

خطیب برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به این که ترس از زشت ترین نتایج علاقه مندی و محبت به دنیا است، گفت: انسان هایی که به جای محبت الهی محبت دنیا را در دل دارند از ترس این که مبادا دنیا و آنچه در آن است را از دست بدهند فلج شده و در میدان های کارزار اولیای الهی و ولی خود را تنها گذاشته و حتی علیه او وارد جنگ می شوند که مثال ترس مردم کوفه مثال دنیا دوستی آنها است.

 

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به این که خداوند دنیا را برای استفاده انسان آفریده، گفت: خداوند دنیا را آفریده تا انسان آن را مصرف کند به همین دلیل کار بسیار بیهوده ای است که به جای مصرف آن را دوست داشته باشیم زیرا چیزی که تاریخ مصرف دارد ارزش دوست داشتن را ندارد و در تمامی عالم هستی تنها چیزی که ارزش حب و دوستی انسان را دارد خداوند است و ما فقط باید به خدا محبت داشته و تنها خداوند را دوست داشته باشیم.

 

وی با بیان این که ترس از خداوند به انسان در مقابل غیر خدا شجاعت می دهد و اراده انسان را تقویت می کند، گفت: ترس از خدا انسان را در زندگی به حرکت در آورده و موجب می شود انسان در زندگی تکاپو داشته تا بتواند به سعادت و محبت و ملاقات خداوند برسد.

 

خطیب برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به این که دل بریدن از دنیا و هرچه در آن است نخستین مرحله ترس از خدا و محبت به قدرت لایزال الهی است، گفت: انسانی که دنیا دوست باشد در تمامی لحظات زندگی خود ترسو خواهد بود و با ترس هم از دنیا خواهد رفت./968/پ202/ب4

ارسال نظرات