۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۲۳۱۵۰۱
مدیر مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی:

سبک زندگی دینی، بر مبنای خدا محوری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این‌که مسلمان و شیعه حقیقی، دین را راه و روش زندگی قرار می دهد، گفت: سبک زندگی او خدا محوری است، از این رو براساس وظیفه محوری، صبر و عزت را سرلوحه عملکرد خود قرار می دهد.
سبک زندگی دینی، بر مبنای خدا محوری است

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اکبر جلائیان، مدیر مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی، امروز در نشست تحلیل سبک زندگی جامعه مسلمان از منظر دین، که از سوی اداره پژوهش مدرسه عالی خواهران جامعه المصطفی مشهد، در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، گفت: اگر سبک دینی و اسلامی نداشته باشیم چه در مقیاس ملی و بین المللی قطعا تمدن اسلامی ازبین خواهد رفت.

 

وی با بیان این که سبک زندگی انسان محوری، سبک غربی است، افزود: اگر زندگی افراد، انسان محور باشد، به دنبال لذت محوری می‌رود، از این رو ممکن است جامعه ای مسلمان و به ظاهر دین دار باشند اما خدا محور نباشد. دشمن تلاش می کند سبک زندگی دینی را از ما بگیرد و رویکرد او این چنین است که سبکی را ارئه می دهد که به ظاهر آرامش و لذت دارد اما در حقیقت آرامش و لذتی ندارد. 

 

حجت الاسلام جلائیان گفت: در زندگی خدا محوری لذت وجود دارد، اما لذت محوری وجود ندارد، حضرت علی(ع) قنات را که حفر می کردند، آن را وقف می کرند؛ چرا که کار را برای درآمد انجام نمی داند، بلکه کار را برای شأن کار انجام می دادند. 

 

نویسنده و پ‍ژوهشگر حوزوی گفت: مسلمان و شیعه حقیقی، دین را راه و روش زندگی قرار می دهد، سبک زندگی او خدا محوری است و براساس وظیفه محوری، صبر و عزت را سرلوحه عملکرد خود قرار می دهد. 

 

این کارشناس دینی افزود: اگر نگاه انسان به زندگی، بر اساس خدامحوری باشد، باور دارد زمانی که پولی به فقیر می دهد، دستی که آن پول را گرفته، دست خداوند است، در روایت نیز آمده است که اگر انسان به دیدن کسی برود که آن فرد به دیدن او نمی آید، به او لقب زائر الله را می دهند.

 

این استاد حوزه علمیه مشهد گفت: امام حسین(ع) انسان محور نبودند، بلکه خدا محور بودند، از این رو جان خود را فدای احیای دین خدا کردند. امام(ع) زمانی که حضرت علی اصغر(ع) به شهادت رسیدند، خون ایشان را به آسمان پرتاب کردند و فرمودند «هَوَّنَ عَلَىَّ ما نَزَلَ بی أَنَّهُ بِعَیْنِ اللّهِ، این مصیبت بر من آسان است، چرا که در محضر خداست.»

 

سبک زندگی دینی، بر مبنای خدا محوری است

 

حجت الاسلام جلائیان اظهار کرد: کسی که قطعی بداند هر آن چه خدا برسرش می آورد، به نفعش است، هرگز آرامش قلبش از بین نمی رود. اگر انسان در زندگی خدا محور باشد، هر عملی را که مورد رضایت خداوند است، انجام می دهد، از این رو این نکته را مد نظر دارد که آیا کاری که انجام می دهد مورد رضای خداوند است یا خیر؟

 

این کارشناس دینی با بیان این که در سبک زندگی دینی، باید خدا در تک تک رفتارهای ما محور باشد، افزود: در رویکرد خدا محوری، نگاه فرد تنها معطوف به دنیا نیست، بلکه توجه به آخرت دارد، از این رو وظیفه را ملاک قرار داده، صبر را پیشه کار خود قرار می دهد.

 

وی با اشاره به این که صبر و عزت، از اصول سبک زندگی دینی است ابراز کرد: رفتار حضرت زینب در زمان اسارت، بر مبنای خدا محوری است؛ چرا که صبر کردند و توانستند شرایط را مدیریت کنند، از این رو است که با تمام مشکلات و مصائبی که تحمل کردند، جمله تاریخی «ما رأیت الا جمیلا» را بر زبان آوردند.

 

این استاد حوزه علمیه مشهد گفت: حضرت زینب(س) زمانی که به بدن امام حسین(ع) می رسند، خطاب به خداوند می فرمایند: «اللهُمَّ تَقبل منَّا هَذا القلیل مِنَ القُربان، خداوندا این کم از قربانی را قبول کن»، این سخن حضرت زینب(س) برخاسته از نگاه خدا محوری ایشان است.

 

نویسنده و پ‍ژوهشگر حوزوی به وظایف شیعه حقیقی اشاره کرد و گفت: در روایت آمده است، شیعه کسی است که تقوا الهی پیشه کند و خداوند متعال را اطاعت کند، لذا شیعه حقیقی متواضع، خاشع، متعهد نسبت به همایسگان فقیر، راستگو و اهل تلاوت قرآن و امین ترین انسان ها است./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات