معاون پژوهشی مرکز مدیریت حوزههای علمیه:
حوزه علمیه در ارتقای سطح تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش نقش مؤثری دارد
خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی مرکز مدیریت حوزههای علمیه گفت: یک نقشه با عنوان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید اجرایی شود زیرا اگر این سند اجرایی شود قطعا میتواند مشکلات موجود را رفع کند، ضمن این که حوزه علمیه نیز میتواند نقش مؤثری در این زمینه ایفا کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجتالاسلام سیدعلی عماد، معاون پژوهشی مرکز مدیریت حوزههای علمیه، امروز در هشتمین هماندیشی سالانه دبیران کمیتههای ستادی و استانی حوزههای علمیه و آموزش پرورش با بیان این که کتاب سال حوزه خروجی فاضلان حوزوی است، گفت: از سال 91 تاکنون که مجموعه کتاب سال حوزه به چاپ رسیده است، قرین 15 درصد این آثار، حوزه تعلیم و تربیت را نشانه گرفته بودند.
وی با بیان این که آموزش و پرورش به عنوان متولی آموزش در کشور شناخته میشود، گفت: حوزه علمیه نیز میتواند در کنار نهاد آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت کشور را در سطح ملی و برای حرکت در جامعه تراز مطلوب دنبال کند و اقدامات مناسبی را در این حوزه انجام دهد.
وی ادامه داد: در این راستا باید یک نقشه تحت عنوان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی شود زیرا اگر این سند اجرایی شود قطعا این سند میتواند مشکلات موجود را رفع کند، ضمن اینکه حوزه علمیه نیز میتواند نقش مؤثری را در این زمینه ایفا کند.
در ادامه مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این که حوزه علمیه مرکز تفقه در دین محسوب میشود، اظهار کرد: حوزه علمیه میتواند در راستای ترویج آموزههای دینی و احیای آنها نقش مؤثری را ایفا کند.
وی ادامه داد: متأسفانه هم اکنون جذابیت خاصی برای دانشآموزان در مدارس وجود ندارد و آموزش و پرورشی که امروز با آن روبهرو هستیم، دارای ویژگیهایی است که نمیتواند به خوبی حوزه تعلیم و تربیت دینی جامع و کامل را نشان دهد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان این که آموزش و پرورش یک نهاد مدرن است، اظهار کرد: آموزش و پرورش متولد شده غرب بوده و از یک کشور دیگر وارد ایران شده است، هم اکنون در حدود دو سده این نهاد در کشور ما میدانداری کرده و اهداف و کارکردهای خود را در طول این سالها دنبال میکند.
نویدادهم افزود: در طول سالهای قبل و بعد از انقلاب تلاشهای زیادی برای بومیسازی و اسلامیشدن آموزش و پرورش صورت گرفت که خوشبختانه دستاوردهای بسیار خوب و قابل تقدیری به دست آمد اما هماکنون ضعفهای بسیار زیادی در این سیستم وجود دارد.
وی با بیان این که هم اکنون دو استراتژی در آموزش و پرورش ما وجود دارد، تصریح کرد: نخستین استراتژی این بوده که راه را ادامه داد و تلاش شود از اقدامات انجام گرفته یک محصول دینی خارج شود، دومین استراتژی نیز این بوده که یک تحول بنیادین در آموزش و پرورش ایجاد شود.
دبیرکل شورای آموزش و پرورش با اشاره به این مطلب که رهبر معظم انقلاب در تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید بسیار زیادی دارند، بیان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز بر همین اساس تبیین شده است تا بتوان آموزش و پرورش کنونی را دچار یک تحول بنیادین کرده و از ریشه و اساس نیازمندیهای آن را بر اساس تعالیم اسلامی و دینی رفع کرد.
وی تأکید کرد: ما تنها نباید برای حل مشکلات خود در حوزه تعلیم و تربیت و آموزش به حذف و یا تغییر کتب درسی و معلمان اکتفا کرد، قطعا با این اقدام تمام مشکلات آموزش و پروش حل نخواهد شد زیرا رفع مشکلات نیازمند یک تحول بنیادین است.
وی با بیان این که استمرار آموزش و پرورش کنونی به نفع ما نیست، باید یک بازخوانی و بازتولید جدید صورت بگیرد ، اظهار کرد:در عملیاتیکردن این اقدام میتوان از اندیشمندان دینی، نظریهپردازان تئوری و عملی استفاده کرد./934/پ202/ب5
ارسال نظرات