۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۲۳۲۰۹۸

معرفی علمای شهر قاین

خبرگزاری رسا ـ خراسان جنوبی و شهرستان قاین که در گذشته یکی از شکوفاترین مراکز علم آموزی بوده است علما و حوزه های علمیه بسیار توانمندی داشته است که توانستند بزرگترین مروجان اندیشه های اهل بیت(ع) در این خطه کویری باشند.
معرفی علمای شهر قاین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، خراسان بزرگ از قرن دهم هجری بزرگترین مرکز علم آموزی و فقیه پروری در جهان اسلام بوده است که بعد از نجف و اصفهان علمای بزرگی را در درون خود پرورش داده و این علما افزون بر تربیت شاگردان برجسته، موجب رونق علمی و دینی در محل زندگی خود شده اند که در مطالب قبل عده ای از این علما که در منطقه عالم پرور قاین(قهستان) بوده اند را معرفی کردیم و در ادامه عده ای دیگر از علمای اندیشمند قاین معرفی خواهند شد.

 

 آخوند کربلایی آقا محمد علی

آخوند کربلایی آقا محمد علی، زادگاهش شاهرخت است و تالیفاتی در زمان امیر شوکت الملک، قاضی معروف بیرجندی از او به جا مانده و این عالم بزرگ بر زبان عربی تسلط داشته و در علم و آگاهی هم پای علمای حوزه علمیه نجف بوده است.

 

آخوند ملا علی مجتهد خراشادی

 آخوند ملا علی خراشادی بیرجندی از علمای با فضل و دانش و ساکن خضری در قرن سیزدهم هجری قمری است از تاریخ تولد این عالم وارسته اطلاع دقیقی در دست نیست و در کتاب سفر نامه میرزا خانلرخان اعتصام الملک شرحی از زندگی ایشان آمده  و شخصیت علمی ،منش و رفتار، مناعت طبع و قناعت ایشان سبب شده تا فردی مانند اعتصام الملک شیفته وی شود.

 

 همچنین ایشان در سفر نامه اش از او چنین یاد می کند و می نویسند آخوند ملا علی خراشادی که از علمای برجسته زمان است که در اخلاق و انقطاع از دنیا و خوش خلقی و تواضع و بشاشت و زهد و ورع و طلاقت لسان و فصاحت کلام ، وحید عصر است به دیدن ما تشریف آورد و واقعا با این که سن ایشان قریب هشتاد یا نود سال است آنچنان صحبت می کند که انسان از هم صحبتی ایشان سیر نمی شود و  با این حال از دنیا به هیچ قناعت کرده است.

 

 حاج سید حسن بن محمد حسینی قاینی

فرزند میر سید احمد قاینی که از مشاهیر علم و ادب ایران زمین است نویسنده محقق و مجتهد جامع الشرایط از مراجع قاین در سده سیزده بوده و  تمام کسانی که از او یاد کرده و یا در محضرش بوده اند وی را تمجید و توصیف نموده اند نویسنده کتاب الروضه البهیه که استاد سید حسن بوده درباره اش می نویسد وی سید صالح ،فاضل، عالم ومحقق است.

 

 ایشان دوران تحصیلات خود را در قاین ،اصفهان و نجف بسر برده ،پدر معظم له نیز از مجتهدین با تدبیر قاین بوده و سال ها در حوزه علمیه قاین درس خوبی داشته و از اساتید برجسته بوده و اجازه اجتهاد داشت و مهمترین آثارایشان عبارتند از الاقصی ، الابداع، فهرست الاصول ،ابصار الافکار لانتصارالابرار، اجتهاد و تقلید، الادله الشرعیه، الوثائق فی اصول یا وثاق الاصول، قصوی الترغیب، فی شرح التهذیب ،الوثاء، در فقه استدلالی و الطهاره نیز در فقه استدلالی است.

 

حاجی محمد میرزا خضری قاینی

حاجی میرزا محمد جان مذنب،بن حاجی محمد حسین خان حکیم،از شهر خضری از توابع قاین است و مردی فرهنگ دوست،فاضل و کاتب بوده و در سده سیزده قمری در این شهر سکونت داشته است.

 

 ملا سلطان علی صعودی بمرودی قاینی

از علما شعرا و هنرمندان بسیار فاضل و ادیب سده سیزده در خراسان است و زادگاه وی در روستای بمرود از توابع  بخش زیر کوه قاین قرار دارد و ایشان قسمتی از تحصیل خود را در مشهد گذارنده اند.

 

آیت الله شیخ محمد فاضل قاینی نجفی

 ایشان در سال 1310 هجری قمری در روستای خرمنج(فضل آباد)از توابع دهستان کرغند قاینات دیده به جهان گشوده و پدر ایشان آقا شیخ عبدالکریم بنی اسدی است و هچنین اجداد و نیاکان ایشان از طایفه بنی اسدی بوده که از اطراف کربلا به دلیل تعقیب ماموران ابن زیاد به این منطقه مهاجرت کرده اند.

 

آیت الله سید حسین امام

 یشان در سپیده دم ششم  ذیحجه سال 1293 هجری قمری در منزل پدرشان شیخ العلما آقا سید زکی الدین الحسینی در شهر قاین دیده به جهان گشوده است.

 

 وی از اوان جوانی نزد پدرش و همچنین برادر گرامیشان آیت الله سید افضل الحسینی به فراگیری علوم دینی پرداخته و سپس در مدرسه علمیه قاین تحصیلات خویش را ادامه و بعد عازم نجف شده و در آنجا در محضر آیت الله محمد کاظم هروی خراسانی معروف به آخوند خراسانی و آقا شیخ علی گنابادی به فراگیری علوم پرداخت و پس از ده سال تحصیل در نجف در سال 1332به قاین مراجعت کرد و به تدریس در حوزه علمیه مشغول شد و همزمان در مسجد جامع قاین تدریس بحث خارج فقه را ادامه دادند.

 

 نامبرده با درجه اجتهاد سال ها پاسخگوی مردم بوده اند و ایشان در آخر رجب 1374 هجری قمری به قصد زیارت و معالجه عازم مشهد شد و پس از چندی در جوار ثامن الائمه دار فانی را وداع گفت و از سوی علمای مشهد به طرز باشکوهی تشیع و به دستور تولیت آستان قدس رضوی در صحن عتیق دفن شد.

 

 مرجع بزرگ شیعیان آیت الله ابوالحسن اصفهانی از ایشان به عنوان عمده المجتهدین وآیت الله سید علی مددقاینی از وی  به عنوان سید الفقها و المجتهدین یاد می کند و از اثار ایشان می توان بع  الرسائل الفهیمه و رجال مجهود یعه ومجموعه استفتائات و اجازات ونقل وروایات اشاره کرد.

 

 شیخ محمد علی قطب

ایشان از علمای عالی مقام خضری بوده که سال ها در خضری قدیم، امامت نماز جماعت را داشته و امور مذهبی و اجتماعی مردم را عهده دار بوده و مردم به اشان اعتماد خاصی داشتند به طوری که اسناد ملکی و وقفی را به امانت نزد ایشان می سپردند و وجود مهر ایشان در پایین بیشتر سندهای وقفی حاکی از نفوذ و اعتبار ایشان در میان مردم دارد و هنوز نیز در بین عامه مردم از ایشان به نیکی یاد می شود./968/ت301/ب5

 

ارسال نظرات