۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۲۳۲۱۰۱
مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

حوزه ورزش و هنر در تیررس مشکلات فرهنگی هستند

خبرگزاری رسا ـ حجت‏الاسلام والمسلمین دلیر نقده‏ای با بیان این که بسیاری از آسیب‌های فرهنگی، حوزه ورزش و هنر تهدید می کند، خاطرنشان کرد: اگر در سازمان‏های ورزشی و سازمان‏های مرتبط با هنرمندان امر به معروف و نهی از منکر سازماندهی شود بدون تردید بسیاری مشکلات فرهنگی کاسته خواهد شد.
دلير نقده اي

حجت‏الاسلام والمسلمین بهرام دلیر نقده‏ای، مدیر گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر از اصول مهم فقه شیعه است، ابراز داشت: این فریضه در تمام سطوح فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نافذ و قابل اجرا است.

 

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره امر به معروف و نهی از منکر افزود: مهم‏ترین عرصه در امر به معروف و نهی از منکر قلمرو حاکمیت است و این اصل در واقع باید از رهبران، مدیران و مسؤولان کشوری آغاز شود و تا سطح پایین جامعه رواج پیدا کند تا جامعه از گناهان و اشتباهات پاک شود.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امر به معروف و نهی از منکر را یک واجب مظلوم توصیف کرد و ابراز داشت: متأسفانه در سال‏های اخیر امر به معروف و نهی از منکر در کشور با نام‏های فضولی یا خشونت، مخدوش شده است و در جامعه با جلوه‏ای ناخوشایند در ذهن‏ها فرو رفته است در صورتی که این اصل در آموزه‏های اسلامی یک رفتار مبتنی بر محبت و نشأت گرفته از دلسوزی است.

 

این کارشناس دینی با بیان این که بسیاری از آسیب‌های فرهنگی، حوزه ورزش و هنر تهدید می کند، خاطرنشان کرد: اگر در سازمان‏های ورزشی و سازمان‏های مرتبط با هنرمندان امر به معروف و نهی از منکر سازماندهی شود بدون تردید بسیاری مشکلات فرهنگی کاسته خواهد شد.

 

وی با اشاره به سخنان شهید صدر(ره) تصریح کرد: شهید صدر(ره) در سخنان و مؤلفات خود افراد حقوقی را وارد در اصل امر به معروف و نهی از منکر می‏دانست و مطمئنا افراد حقیقی باید خود را نسبت به مسؤولان و افراد حقوقی موظف به امر به معروف و نهی از منکر بدانند.

 

حجت‏الاسلام والمسلمین دلیر نقده‏ای با اشاره به اسید پاشی اخیر در اصفهان گفت: این اتفاق مسأله‏ای بسیار خاص است که در پشت پرده آن خدشه دار کردن چهره امر به معروف و نهی از منکر خوابیده است، دستگیر نشدن عوامل آن، بازی‏های رسانه‏ها از این موضوع و اظهار نظر برخی مسؤولان در این رابطه این موضوع را به بحثی پیچیده تبدیل کرده است.

 

وی در پایان تأکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر که در آموزه‏های اسلامی به آن پرداخته شده است در تمام سطوح مختلف بشری نافذ است و افراد و گروه‏هایی که سعی در منحصر کردن این اصل در امور فردی دارند یا مغرضند و یا از جهل رنج می‏برند./1329/ت302/س

ارسال نظرات