۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۲۳۲۵۴۰
استاد حوزه علمیه تهران:

مسأله جانشینی در دوران غیبت حتمی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ضرورت وجود جانشین در زمان غیبت گفت: در تفکر شیعه این اعتقاد وجود دارد که حاکمیت سیاسی زمانی مشروع است که حاکم از ناحیه خداوند انتخاب شده باشد.
کلانتري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابراهیم کلانتری، استاد حوزه و دانشگاه در کرسی آزاد اندیشی که عصر امروز در ساختمان نهاد رهبری دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به این‌که در عصر غیبت معصوم، اسلام‌شناسان عادل، مدیر ، مدبر، زمان شناس و متقی از جانب باید جامعه را هدایت کنند، اظهار داشت: در تفکر شیعه این اعتقاد وجود دارد که حاکمیت سیاسی زمانی مشروع است که حاکم از ناحیه خداوند انتخاب شده باشد.

 

وی با اشاره به این‌که جانشینی در زمان غیبت حتمی است، خاطرنشان کرد: معتقدیم که معصومین برای جانشینی خود در زمان غیبت یک قاعده مشخص کرده اند و این بدان معناست که حتی یک فقیه اگر بتواند در روستای کوچک حکومت اسلامی اجرا کند، باید این کار را انجام دهد.
 
حجت الاسلام کلانتری با بیان این‌که نظر برخی این است که به جای کلمه ولایت فقیه از نظارت فقیه استفاده کنیم، گفت: امام خمینی(ره) در کتاب تحریر الوسیله خود نظارت را دو گونه بیان کرده اند، معنای اول غیر مؤثر بودن این نظارت است، نظارتی که ناظر بر اعمال مجری نظارت دارد، ولی اجازه او در اجرای کارها دخالتی ندارد، معنای دوم این است که تصویب برنامه های مجری با دستور ناظر و قبل از اجرا انجام می پذیرد، این معنا همان ولایت فقیه در جمهوری اسلامی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که انتصاب جانشین یا به صورت خاص است و یا عام، افزود: نصب مالک اشتر از سوی امام علی(ع) برای حکومت در مصر مصداق نصب خاص است و نصبی عام نامیده می شود که فقط عنوان کلی ذکر شود و مصداق یابی بوسیله مردم انجام می پذیرد.

 

وی در پاسخ به این سؤال که مردم در نظام ولایت فقیه چه جایگاهی دارند، گفت: وقتی بحث نصب مطرح می شود، ما از یک منظومه فکری و اعتقادی سخن می گوییم و برای انجام آن باید خواست مردم وجود داشته باشد که در غیر این صورت این کار انجام پذیر نیست.

 

حجت الاسلام کلانتری در پاسخ به سؤال یکی از حاضران در جلسه مبنی بر این‌که آیا مردم نقش نصب ولی فقیه را ایفا می کنند، یا کشف، گفت: مردم فقط نقش کاشفیت را دارند و ولی فقیه عندالله منصوب شده و مردم او را کشف می کنند.


گفتنی است، این جلسات هر هفته دوشنبه ها ساعت 15:30 در ساختمان نهاد رهبری دانشگاه تهران واقع در خیابان 16 آذر برگزار می شود./811/پ202/ب3

ارسال نظرات