۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۲۳۲۷۹۵
مشاور ‌عالی پاپ در دیدار ابراهیمی ترکمان:

نتایج گفت‌وگوی ادیان؛ شناسایی تفاوت‌ها و گسترش فرهنگ‌ها است

خبرگزاری رسا ـ مشاور ‌عالی پاپ فرانسیس رهبر کلیسای جهانی کاتولیک و مسؤول گفت‌وگوی دینی واتیکان در دیدار یئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: نتایج گفت‌وگوی ادیان؛ شناسایی تفاوت‌ها و گسترش فرهنگ‌ها است.
گفت و گوي اديان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کاردینال ژان لویی توران که در راس یک هیات عالی رتبه برای شرکت در نهمین دور از گفت‌وگوهای دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفتگوی ادیان واتیکان به کشورمان سفرکرده است، در محل این سازمان با دکتر ابوذرابراهیمی ترکمان دیدار و گفتگو کرد.

 

 

در این دیدار، ابراهیمی ترکمان با اشاره به تأثیر سازنده گفت و گوی ادیان گفت: گفت و گوی ادیان دارای قدمتی 20 ساله است که تاکنون نتایج بسیارمثبتی به همراه داشته است.

 

 

وجود افراط‌ گرایی و برداشت ناصحیح از دین

 

وی با اذعان این نکته مهم که اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز به گفت و گوی ادیان احساس می شود، گفت: شاید طی 20 سال گذشته، شناختی که امروز نسبت به یکدیگر پیدا کرده ایم را نداشته ایم، بنابراین باید از تدبیر گذشتگان برای آغاز این گفتگوها تقدیرکنیم.

 

 

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر اینکه خشونت های که امروز مشاهده می کنیم ، آسیب فراوانی به جامعه بشری واردکرده است ،افزود: با برگزاری نشست های پی در پی گفت و گوی ادیان می توان شاهد تأثیر مطلوب آن درکاهش خشونت ها به نام  دین باشیم؛ در واقع لازم است تا سطح گستره این گفت و گوها توسعه یابد تا برداشت های ناصحیح از دین در سطح جهان کاهش یابد.

 

 

 

 

وی به تأثیر مطلوب گفت و گوی ادیان و اشتراک فهم مسلمانان و مسیحیان اشاره کرد و گفت: طی 20 سال گذشته، در رابطه با موضوعات متفاوتی میان ادیان بحث و گفت و گو شده است که از مهم ترین آن می توان به مفهوم عقل و ایمان اشاره کرد.

 

 
 
ضرورت گسترش فرهنگ گفت‌ و گو میان ادیان
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کاربردی شدن گفت و گوی ادیان اظهار کرد: لازم است تا نگرش خود را بیش از پیش نسبت به موضوع گفت و گوی ادیان تقویت کنیم و از این دریچه به سمت و سوی کاربردی شدن و گسترش فرهنگ گفت‌ و گو حرکت کنیم.
 
 
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رابطه با رفتارهای افراط‌گرایی گفت: ممکن است سیاستمداران جهان در گفت و گوهای خودشان از ابزار ها و مهارت های مختلفی استفاده کنند، امّا ما چون اهل دین و فرهنگ هستیم راهی جُز بهره بردن از زبان فرهنگ نداریم.
 
 
وی با اشاره به ترجمه کتاب تعالیم کلیسای کاتولیک گفت: این کتاب توسط مترجمان و اندیشمندان کشورمان در چارچوب تعالیم و فنون تخصصی کاتولیک ترجمه شده و  این رویکرد نشانگر مطالعه مسلمانان در مورد مسیحیان می باشد.
 
 
وی یادآور شد: نباید باورهای خودمان را به یکدیگر تحمیل کنیم، لازم است تا به باورهای یکدیگر احترام بگذاریم و در سایه احترام یکدیگر روابط خوبی را در جهان برقرار کنیم.
 
 
لزوم افزایش سطح پیشرفت در مسائل دینی و گفت و گوی ادیان
 
مشاور ‌عالی پاپ فرانسیس نیز دراین دیدار گفت: هم اکنون تاریخ سختی را در جهان می گذرانیم، به گونه ای که گروهی نام اسلام را دزدیده و رفتارهای خشونت‌آمیز و افراط‌گرایی خود را به نام این دین انجام می دهند. امیدواریم ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای سطح جهان، نقش سازنده ای را در این خصوص ایفا کند.
 
 
کاردینال ژان لویی توران افزود: با وجود این وضعیت، محکوم به گفت و گو یا جنگ هستیم، امّا بهترین راه حل در این زمینه، استفاده از زبان گفتار است.
 
 
وی با تأکید بر مستقر شدن حکومت قانون در جهان اظهار کرد: لازم است تا سطح پیشرفت در مسائل دینی و گفت و گوی ادیان بیش از پیش قوی تر و افزایش یابد. در واقع سعی شود که علاوه بر اینکه به یکدیگر گوش می دهیم، درک کنیم و در نهایت یاد بگیریم که چگونه نسبت به اجرایی شدن اهداف یکدیگر عمل کنیم.
 
 
کاردینال ژان لویی توران برضرورت آشنایی مسیحیان با دین اسلام اشاره و تصریح کرد: یکی از مواردی که امروزه در میان دانشجویان مسیحی با استقبال خوبی مواجه شده است، آشنایی با فرهنگ و دین اسلام است؛ چه بسا که لازم است در مدارس و دانشگاه های ایران به منظور آشنایی دانش آموزان و دانشجویان در مورد مسیحیت به طور گسترده سخن گفته شود.
 
 
وی با بیان این که جهان، جهان به هم پیوسته است و زندگی در آن آسان شده، گفت: در اروپا گفت و گوی ادیان اجباری است زیرا این ضرورت وجود دارد که تفاوت ها را بشناسیم؛ در این راستا پاپ فرانسیس به طور مداوم نسبت به گفت و گوی ادیان تأکید دارند.
 
 
کاردینال ژان لویی توران ادامه داد: دین خطر نیست، بلکه وسیله ای برای سعادت بشر است؛ خداوند به انسان، عقل و عشق برای درک و دوست داشتن بخشیده که انسان از این طریق می تواند جهان را تغییر دهد.
 
 
وی در پایان اظهار کرد: لازم است هر یک از انسان ها، این فرصت را داشته باشند تا خدا را بشناسند بدین دلیل که همه، سالکان  راه حقیقت هستیم. اکنون به مرحله ای از زندگانی رسیدیم که باید دست در دست یکدیگر در مورد ارزش‌های دینی، به افراط ‌گری ها و خشونت ها پاسخ بدهیم زیرا جنگ، همیشه شکست انسانیت را به دنبال دارد.
 
 
شناسایی ماهیت و نقش تهاجم های فرهنگی و دینی
 
همچنین پدر «آیوزو گواکست»، دبیر شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان دراین دیدار بر افزایش سلسله نشست های ‌گفت‌وگوی سازنده مسلمانان و مسیحیان برای مصلحت جامعه تأکید کرد و گفت:طی 20 سال گذشته، گفت و گوی مشترکی میان ادیان اتفاق افتاده است.
 
 
وی گفت :با گذشت این سال ها، ثمره گفت و گو‌ها اکنون تشکیل خانواده ای بزرگ از مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفتگوی ادیان واتیکان بوده که توانسته ایم در مورد مسائل پیش روی مسلمانان و مسیحیان گردهم آمده و سخن بگوییم.
 
 
دبیر شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان اضافه کرد: امید است در نهمین دور از این گفتگو ها ، بتوانیم پیشنهادهای عینی را داشته باشیم و مسلمانان و مسیحیان که همواره نیازمند شنیدن هدایت راستین از سوی رهبران دینی خود هستند، ماهیت و نقش تهاجم های فرهنگی و دینی را بشناسند./1322/د102/ف
ارسال نظرات