۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۱
کد خبر: ۲۳۵۳۴۲
حجت الاسلام رفیعی:

ریشه اصلی دین محبت به اهل بیت است/ تقویت مبانی دینی فساد را کاهش می دهد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی جامعة المصطفی، ریشه اصلی دین را محبت به اهل بیت(ع) عنوان کرد و گفت: مراجعه کردن به قرآن کریم و ائمه طاهرین(ع) سبب حفظ و تقویت مبانی دین می شود، انصاف با مردم، رسیدگی به امور آنان، مخالفت با هوای نفس، راستگویی و یقین نیز دین را تقویت می کند.
حجت الاسلام محمد ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعة المصطفی، امشب در جمع عزاداران شبستان امام خمینی(ره) در حرم حضرت معصومه(س) در ادامه مسأله راهکارهای جلوگیری از فساد، به تبیین ضرورت حفظ دین پرداخت.

 

وی با بیان این که اگر انسان مبانی دینی را تقویت کند، سبب قوت در جلوگیری از انجام فساد می شود، گفت: خداوند در قرآن خطاب به مؤمنان می فرماید که مبانی دین را تقویت کرده و از به حاشیه رفتن آن جلوگیری کنید.

 

این کارشناس دینی به روایتی از امام علی(ع) در زمینه حفظ دین، افزود: امام فرمودند برای حفظ دین، پنج کار باید انجام گیرد، اقامه و بزرگداشت دین، یاری کردن دین، احاطه داشتن بر دین، معنای احاطه این است که اگر در جایی دین لطمه می خورد، انسان وارد عمل شود، محافظت از دین و رعایت کردن قوانین الهی؛ این پنج کاری است که برای حفظ دین باید انجام شود.

 

وی با بیان این که دین به انسان بینش، روش و کوشش می دهد، اظهار داشت: بینش در دین به معنای افزایش افق دید در زندگی انسان است، یعنی زندگی فقط حیات دنیوی نیست، بلکه آخرتی نیز وجود دارد.

 

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به آیه« اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ‌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ‌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ» ادامه داد: خداوند در این آیه مراحل مختلف زندگی یک انسان در دنیا را بیان می کند، منظور از «لعب» دوران کودکی انسان بوده که انسان به دنبال بازی است.

 

وی به مراحل دیگر زندگی انسان در دنیا اشاره کرد و ابراز داشت: عبارت «لهو» رساننده دوران نوجوانی یک انسان است و منظور از «زینة» در این آیه دوران جوانی بوده که انسان بیشتر به فکر مسائل زیبایی ظاهر است.

 

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی بیان داشت: «تفاخر» در آیه، اشاره به دوران میان سالی انسان دارد که وی بعد از جمع کردن اموال، فخر فروشی می کند،  منظور از«تکاثر» نیز دوران پیری انسان است، خداوند می فرماید تمام زندگی دنیا این پنج مرحله بوده که گذرا است، اما زندگی و حیات اصلی انسان در آخرت می باشد.

 

وی با بیان این که دنیا نباید اصل باشد، خاطرنشان کرد: پرستیدن دنیا، همراهی با طاغوت، آرزو های طولانی و غفلت سبب می شود که دنیا برای انسان اصل قرار گیرد.

 

حجت الاسلام رفیعی بیان کردن روش را از دیگر آگاهی های دین دانست و عنوان داشت: ارائه روش دین، همان بایدها و نبایدهایی است که از طرف خداوند صادر می شود، کوشش نیز بعد از بینش و روش باید در زندگی انسان فراهم شود.

 

وی ریشه اصلی دین را محبت به اهل بیت(ع) عنوان کرد و گفت: مراجعه کردن به قرآن کریم و ائمه طاهرین(ع) سبب حفظ و تقویت مبانی دین می شود، انصاف با مردم، رسیدگی به امور آنان، مخالفت با هوای نفس، راستگویی و یقین نیز دین را تقویت می کند.

 

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی در پایان مؤمنان را به خواندن دعای «رضیت بالله» و زیارت آل یاسین توصیه کرد و افزود: این دعاها اظهار اعتقادات شیعیان است، خواندن آنها سبب تقویت اعتقاد انسان می شود؛ انسان باید از خداوند بخواهد که اعتقاداتش عاریه ای نباشد، اگر اعتقادات انسان عاریه ای شد با کوچک ترین بهانه ای عبادت خداوند را ترک می کند./1323/پ202/ب6

ارسال نظرات