۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۲۳۵۵۹۳
کارشناس و پژوهشگر حوزوی:

آشنایی با سبک زندگی اهل‌بیت وظیفه افراد در مناسبت‌های دینی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس و پژوهشگر حوزوی با اشاره به ضرورت توجه به سبک زندگی اهل‌بیت(ع) گفت: یکی از وظایف ارزشمند ما در مناسبت‌های دینی توجه به سبک شخصیت اهل‌بیت(ع) است باید ببینم اهل‌بیت(ع) چگونه در جامعه، در خانواده و در اجتماع برخورد می‌کردند.
حجت‌الاسلام مهدي گرجي، استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام مهدی گرجی، کارشناس و پژوهشگر حوزوی، شنبه شب در آخرین شب مراسم عزاداری امام حسین(ع) در مسجد شهدا گفت: یکی از وظایف ارزشمند ما در مناسبت‌های دینی توجه به سبک شخصیت اهل‌بیت(ع) است باید ببینم اهل‌بیت(ع) چگونه در جامعه، در خانواده و در اجتماع برخورد می‌کردند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در یکی ازسخنرانی‌هایشان اشاره به بحث سبک زندگی داشتند که این یک نگاه متدیک و یک نگاه عاقلانه به زندگی معصومان است، باید سبک‌شناسی کنیم و ببینم أمیرمؤمنان(ع) و امام حسین(ع) در عبادت در خانواده چگونه بودند که امروزه آن را متدولوژی یا سبک‌شناسی می‌گویند.

کارشناس و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این‌که یکی از درد و دل‌های بسیاری از والدین این است که از برخوردهای غلط فرزندانشان ناراحت هستند،‌ افزود: آن ها گلایه می‌کنند که چرا بچه‌ها با این همه سفارش دین، اخلاق و عقل عاق والدین می‌شوند و مقابل پدر و مادر می‌ایستند.

حجت‌الاسلام گرجی ادامه داد: مادری می‌گفت شش ماه است فرزندانم به من سر نزدند، فرزندانی که با همین زحمات مادر به جایی رسیدند و صاحب یک تشخص والدین هستند، دلایل این موضوع را که بررسی می‌کنیم نکات لطیفی دارد.

وی ابراز کرد: یکی از دلایل این امر این است که والدین به والدین خود بد کردند و امروز دارند نتیجه آن را می‌بینند، از نظر خداوند شک نکنید شما هر کاری که بکنید نتیجه‌اش را می‌بینید، مولوی این دنیا را به یک کوه تشبیه می‌کند که انسان هر گونه صدا بزند،‌ کوه هم همان طور جواب می‌دهد،‌ هر جور رفتار کنیم فردا نیز همان گونه جواب می‌گیریم.

کارشناس و پژوهشگر حوزوی با اشاره به این‌که انسان بدی کردن در برابر خوبی،‌ عاق والدین و ظلم را در این دنیا می‌بیند، ابراز کرد:‌ یک دلیل دیگر بی‌احترامی نسبت به والدین این است که بچه‌ها از رفتار پدر و مادر یاد می‌گیرند،‌ اگر امروز خودت به پدر و مادر نیکی نکردی فردا به بچه‌ها یاد می‌دهی که خودت را نادیده بگیرند.

وی با بیان این‌که دلیل دیگر بی‌احترامی نسبت به والدین برخورد اشتباه افراد با همسران است، اظهار کرد: یعنی اگر شما اکنون با زن یا شوهرتان به گونه‌ای ناصواب برخورد کنید، مجوز می‌دهید که فرزندان فردا به شما بی‌احترامی کنید.

حجت‌الاسلام گرجی خاطرنشان کرد: دلیل دیگر این پرخاشگری فرزندان به والدین آن است که امام حسین(ع) می‌فرمایند شاید برای تربیت فرزندان برنامه‌ای ندارید،‌ تربیت فرزند امری ساده نیست، هر کسی نمی‌تواند به ما روش تربیت فرزند، روش همسرداری بدهد، چه بسا بداخلاقی فرزندان به دلیل بدی تأدیب آنان است.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های تربیت فرزند اصلاح درآمد و حلال کردن درآمد است که دو اثر دارد اول این‌که دعای انسان مستجاب می‌شود و فرزندان انسان اصلاح می‌شود، در روز عاشورا هر چه امام حسین(ع) نصیحت کرد در دل آنان اثر نکرد و گفت به این دلیل است که شکم‌های شما از لقمه حرام پر شده است.

کدام یک از ماها برای فرزندانمان آداب تربیتی داشته‌ایم، برای خوابیدن، برای غذا خوردن و برای سایر شؤون زندگی برنامه داشته باشیم، هرگز به غذا خوردن دیگران نگاه نکن، کدام یک از ماها به عبادت، به دعا و به غذا خوردن بچه‌ها توجه ویژه نشان داده‌ایم./914/پ202/ب6

ارسال نظرات