راهنمایانی برای یافتن مأموریت
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از نشریه عهد، اگر در مسیر آرمانها به جامعه نگاه کنیم در مقاطع زمانی مختلف همواره یک نقطههای گره و گلوگاههایی را مشاهده میکنیم که باید دستان توانمندی وارد بشوند و این گره را باز کنند و این مشکلات را از پیش پای جامعهی انقلابی بردارند؛ این گرهها ممکن است موارد متنوعی باشد، مثل معضل بزرگی در تعلیم و تربیت یا در حوزه فرهنگ؛ اینجاست که یک طلبه باید به جامعه نگاه کند و یکی از این گرهها را انتخاب کند؛ گرههایی که برخی اوقات هر کدام عمری را برای کامل باز شدن میطلبد و با باز شدن این گره مسیر بزرگی رو به روی جامعه باز میشود؛ به اینچنین کاری میشود گفت مأموریت.
شیعه در اثر دریافتهای تاریخی و تکاپوهای تاریخی و رهنمودهای تاریخی با کمک شعور اسلام شناسان برجستهای چون امام خمینی(ره) به انقلاب اسلامی رسید و شروع به ویرایش حیات خود و جامعهی بشری بر اساس اسلام کرد، از آن مقطع به بعد سطح حیات شیعی تغییر کرد؛ ما هم اکنون در دوران بعد از انقلاب اسلامی شیعه دقیقتر آرمانهای خود را میفهمد و عمیقتر میتواند آن آرمانها را مطالبه کند؛ به طور کلی شیعه در بعد از انقلاب اسلامی در یک بستر نوینی به آرمانهای خود میاندیشد.
با توجه به مقدمات بالا طلبه باید بتواند بفهمد که گرههای امروز و گرههای فردای این حرکت انقلابی چیست، یعنی اولا در فضای انقلاب باید فکر کند و ثانیا باید جامعهی انقلابی را ببیند و ثالثا باید مسیر این حرکت و گرههای موجود در آن را تشخیص دهد؛ بعد از این مرحله هر گرهی باید با دستان توانمند یک یا چند طلبه به طور تخصصی باز شود.
در این فضا برای شناخت مأموریت و گرههای حرکت انقلابی بالاترین راهنمایان ما حضرت امام(ره) و حضرت آقا هستند، کسانی که کاملا روی هدایت انقلاب اسلامی و روی رصد کردن وضعیت انقلاب متمرکزند؛ آن متخصصی که به تعلیم و تربیت میپردازد یا آن کسی که به فقه میپردازد یا در فلسفه متمحض است، از زاویهی خود نگاه میکند؛ تنها کسانی که کاملا نگاهشان به انقلاب اسلامی معطوف است میتوانند راهنمایان خوبی برای یافتن مأموریت باشند مانند حضرت امام(ره) یا حضرت آقا و امثالهم الأقرب فالأقرب؛ هستند کسانی که مانند رهبران این انقلاب به کلیت انقلاب اسلامی میاندیشند و نگاهشان تا آن پایه بلند است و راهنماییهایشان تا آن پایه ارزشمند.
متأسفانه برخی طلاب امام و آقا را جدی تلقی نمیکنند و میپندارند که امام دو سه توصیه کردند که تاریخ مصرف آن گذشته است و حضرت آقا هم که گاهی ما را نصیحت و دعا میکنند و برای مأموریت طلبگی باید خودمان بنشینیم و فکر کنیم که چه کار بکنیم؛ یکی از علتهایی که این تلقی برطرف نمیشود این است که ما روی اندیشههای امام و آقا وقت نمیگذاریم؛ اگر وقت بگذاریم متوجه میشویم که این بزرگواران نافذتر، جامعتر و قویتر از بسیاری از کارشناسان و اسلامیتر و انقلابیتر و سالمتر از بسیاری از صاحبنظران تحلیل میکنند و راهنمایی میکنند؛ چه در سخنرانیهای عمومی و چه در صحبتهای با گروه خاص که به دست انسان میرسد متوجه میشود که صحبتهای ایشان ویژه است.
نکتهی خیلی مهم این است که طرز تفکر طلاب ارتقا پیدا کند، این مهمی است که میخواهیم به مدد اندیشههای امام و اندیشههای رهبری به آن برسیم؛ این خیلی مهمتر از این است که مثلا رهبری میفرمایند که مدرسهای برای تربیت مبلغین خارج از کشور تاسیس کنید، ممکن است طلبه بگوید که این کار به من مربوط نمیشود؛ اینگونه نباید فکر کرد؛ آن چیزی که خیلی مهم است طرز تفکر است، طرز فکر حضرت امام(ره)، طرز فکر حضرت آقا که مفصل است و به گشترهی زندگی امروزی مسلمانان است؛ این سفرهی گستردهی تعلیم هم با صرف مطالعه به دست نمیآید و در گرو انس با اندیشههای این رهبران میباشد./840/ت302/س