۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۲۳۶۶۳۹

دوره آموزشی «جایگاه حوزه و حوزویان در جبهه فرهنگی» آغاز به کار کرد

خبرگزاری رسا ـ دوره فرهنگی «جایگاه حوزه و حوزویان در جبهه فرهنگی» با حضور طلاب سراسر کشور و سخنرانی آیت الله اراکی آغاز به کار کرد.
جنگ نرم جنگ نرم جنگ نرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هفتمین دوره از دوره های فرهنگی معاونت تهذیب حوزه های علمیه با عنوان« جایگاه حوزه و حوزویان در جبهه جنگ نرم فرهنگی» امروز در اردوگاه ولایت قم آغاز به کار کرد.

 

بر اساس این گزارش، در جلسه توجیهی این دوره، حجت الاسلام محمود مقدمی، مدیر کل فرهنگی معاونت تهذیب حوزه های علمیه کشور، به تشریح اهداف و برنامه های این دوره فرهنگی پرداخت.

 

وی گفت: در این دوره، طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور، با مباحثی مانند چیستی جنگ نرم، ویژگی های جنگ نرم، صفات جنگ نرم استکباری و انقلابی، نقش حوزه علمیه  و حوزویان در جنگ نرم و شیوه های مدیریت در جنگ نرم آشنا می شوند.

 

در ادامه آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به عنوان سخنران افتتاحیه این دوره فرهنگی به تبیین مسأله جنگ نرم و وظیفه حوزویان در این جبهه پرداخت.

 

وی با بیان این که باید دانست فرهنگ و نتیجه جنگ فرهنگی چیست، گفت: هویت یک جامعه فرهنگ آن را تشکیل می دهد، منظور از فرهنگ منظومه ارزش های یک جامعه بوده که بر مبنای آن معروف و منکر مشخص می شود.

 

جنگ نرم جنگ اراده و هویت است

 

آیت الله اراکی با بیان این که جنگ امروزه، جنگ اراده و هویت است، خاطرنشان کرد: انسان ها باید در این جنگ، مشخص کنند که در عرصه های گوناگون از چه کسی فرمان می برند، در رفتارها و سبک زندگی باید از ولی امر دستور گرفت، ولایت پذیری یعنی این که مشخص باشد انسان از چه کسی فرمان می برد.

 

وی هویت هر جامعه را فرمان پذیری از ولی امر دانست و گفت: این که شیعه می گوید پیرو اهل بیت طاهرین(ع) و جانشینان ایشان است، بدان معنا بوده که فقط از ائمه(ع) و ولی فقیه دستور می گیرند و از فرمان آنها تبعیت می کنند، شیعه اراده خود را در اختیار هر فرمانی نمی گذارد.

 

رهبر معظم انقلاب نماد هویت اسلام است

 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که ولایت معصوم و ولایت فقیه به معنای عقل و عدل است، افزود: هویت شیعه، هویتی است که 1400 سال برای آن خون ریخته شده است، دشمنان بدانند که هویت شیعه نابودشدنی نبوده و اراده شیعیان شکست پذیر نیست؛ عزت مؤمن در دور از دگر اندیشی است.

 

آیت الله اراکی با بیان این که شیعیان پیرو امام زمان(عج) هستند، ادامه داد: امروزه همه امام زمانی هستند، اما هویت خود را باید با سید علی خامنه ای معرفی کنند، در حال حاضر نماد هویت شیعه و اسلام رهبر معظم انقلاب است، به همین دلیل است که دشمن تمام هجمه های خود را به ایشان روا می دارد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اطاعت از دستور خداوند باید بدون چرا باشد؛ حوزویان باید از هویت شیعه دفاع کرده و آن را برای مردم تبیین کنند، در برابر جنگ نرم که جنگ هویت ها است باید ایستادگی کرد.

 

در نوبت عصر این دوره حجت الاسلام والمسلمین طائب، استاد درس خارج حوزه علمیه شیوه های عملیات روانی دشمن و راهکاهای مقابله با آن را تبیین کرد.

 

وی با اشاره به ضروت شناخت جنگ نرم، گفت: در طی 36 سال گذشته از انقلاب اسلامی ایران، شدید ترین نبرد نرم جهان، علیه ایران تحمیل شده است؛ بنابراین شناخت تهاجم فرهنگی دشمن اهمیت والایی دارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه به تعریف عملیات روانی اشاره کرد و افزود: سلسله اقدامات دشمن برای اثر گذاری بر فکر طرف مقابل با هدف انجام خواسته های خود را عملیات روانی، شبیخون فرهنگی و جنگ نرم می گویند.

 

وی اصلی ترین راه برای رسیدن به اهداف در دنیا را عملیات روانی دانست و ابراز داشت: در مقابل جنگ نرم، عملیات به وسیله سلاح و تانک است که به عنوان جنگ سخت شناخته می شود، در عملیات های نرم وسخت، دشمن یک هدف را دنبال می کند.

 

دروغ پردازی شیوه عملیات روانی دشمن/ ایجاد تردید راهکار مقابله با تهاجم فرهنگی

 

حجت الاسلام والمسلمین طائب به تفاوت های نیروهای تکفیری و آمریکایی اشاره کرد و ادامه داد: نیروهای آمریکایی حاضر نیستند برای اهداف کشورشان خور را به کشتن دهند، اما نیروهای تکفیری برای پیشبرد اهداف، خود را منفجر می کنند، این مسأله به دلیل تسخیر فکری نیروهای تکفیری است.

 

وی با اشاره به ابزار عملیات روانی، افزود: سخت افزار عملیات روانی رسانه های نوشتاری، گفتاری و دیداری هستند که به وسیله آنها ارتباط با مخاطب حاصل می شود؛ منبر نیز رسانه ای گفتاری است که اگر با هنر گوینده همراه شود، بسیار تأثیرگذار است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه به شیوه های جنگ نرم اشاره کرد و اظهار داشت: در عملیات روانی مهم ترین کار دروغ پردازی است که اگر دروغ از دشمن گرفته شود، دیگر توانایی انجام عملیات روانی را ندارد، شیطان نیز از راه دروغ پردازی حضرت آدم را از بهشت بیرون کرد؛ کارهای مقابله جویانه با دشمن را هدایت می گویند که شیوه های غلط عملیات روانی در آن استفاده نمی شود.

 

دشمن با بزرگنمایی مسائل گوناگون قصد القا ترس به جامعه را دارد

 

رییس شورای مرکزی قرارگاه عمار، تکرار دروغ در قالب های گوناگون را از شیوه های عملیات روانی دشمن بیان کرد و ابراز داشت: بزرگنمایی نیز شاخه ای از دروغ به حساب می آید، بزرگنمایی بدان معنا است که مسأله ای در جهت منافع، بیش از حد بزرگ بیان شود، دشمن در تمام زمینه ها مانند تسلیحات جنگی و تحریم بزرگنمایی کرده است.

 

وی به نتیجه بزرگنمایی دشمن اشاره کرد و بیان داشت: نتیجه این کار دشمن، القاء ترس به افراد جامعه بوده که سبب تسلیم داوطلبانه در برابر خواسته های دشمن می شود؛ فریب دادن نیز شاخه ای از دروغ است که دشمن با وعده های دروغین ملت ها را تسلیم خود می کند، به عنوان مثال ادعا می کنند که اگر روابط ایران با آمریکا خوب شود، آمریکا جنس های مورد نیاز ایران را در اختیارش قرار می دهد.

 

دشمن می خواهد از ایران داعش بسازد

 

حجت الاسلام والمسلمین طائب در پایان خاطرنشان کرد: هرکشوری که رسما از داعش حمایت کند سازمان ملل با تمام قوا آن را از بین می برد، داعش در دنیا به تمامیت خواهی، بی منطقی و کشتارگری معروف است، دشمن سعی دارد که ایران را در دنیا همانند داعش جلوه دهد تا به استناد بند هفت سازمان ملل ایران را تهدید برای صلح جهانی معرفی کرده و آن را از بین ببرد.

 

گفتنی است، پرسش و پاسخ طلاب با اساتید، زیارت حرم حضرت معصومه(س) از برنامه های دیگر روز اول این دوره بود./1323/پ202/ب4

ارسال نظرات