۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۲۳۷۰۹۲
مدیر حوزه علمیه امام صادق گرگان:

مبلغان دینی فواید دنیوی و اخروی وقف را برای جامعه تبیین کنند

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) گرگان با بیان این که می‌توان با نشر فرهنگ وقف و آشنا کردن مردم از فواید اخروی آن، فرهنگ‌سازی خوبی را در این زمینه انجام شود، گفت: در حال حاضر گسترش فرهنگ وقف به تبلیغات نیاز دارد چراکه یک مسأله مهم و مفید برای جامعه است.
مدير حوزه علميه امام صادق گرگان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در گرگان، حجت الاسلام سید محسن طاهری، مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) گرگان امروز در جمع واقفان خیر اندیش استان با بیان این که می‌توان با نشر فرهنگ وقف و آشنا کردن مردم از فواید اخروی آن، فرهنگ‌سازی خوبی را در این زمینه انجام شود، گفت: در حال حاضر گسترش فرهنگ وقف به تبلیغات نیاز دارد چراکه یک مسأله مهم و مفید برای جامعه است.

 

حجت الاسلام طاهری  اعلام کرد: اصل مسأله وقف آنطور که در روایات آمده صدقه جاریه است یعنی کار خیری انسان انجام می دهد و تا روز قیامت صواب آن در نامه اعمالش نوشته می شود.

 

وی با اشاره به این که آزادی عملی به شخص واقف داده شده تا هرگونه که صلاح می داند وقف را انجام دهد، افزود: به عنوان مثال واقف می تواند وقف خاص یعنی برای اولاد خودش و یا وقف عام که نفع آن برای عموم مردم است را شامل شود.

 

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) گرگان تصریح کرد: آزادی عمل به این دلیل گذاشته شده تا هرکسی بنا به تشخیص خودش نوع وقف را تعیین کند، کسانی که هدایت گر جامعه هستند نیز وظیفه دارند مسأله وقف را جهت دهی کنند.

 

حجت الاسلام طاهری با تاکید بر این که جهت دهی در وقف به این معنا نیست که ضوابطی برای وقف گذاشته شود، اذعان کرد: اگر واقفان این نیازهای جامعه را به درستی درک کنند و بدانند که اولیت ها کدام است، به تبع آنچه که مورد نیاز عموم مردم است ثواب بیشتری خواهد داشت.

 

استاد حوزه علمیه امام صادق(ع) گرگان خاطر نشان کرد: در این راستا علما، روحانیت، مبلغان دینی و رسانه ها و هر کسی که می تواند بر مردم تأثیرگذار باشد باید به میدان بیاید و اولویت ها از این طریق اعلام کند.

 

وی با بیان این که موقوفات قرآنی در حد نیاز نیست، افزود: موقوفات مربوط به برخی حوزه های علمیه در حد نیاز نیست همچنین در امور غیر دینی اولیت هایی ممکن است وجود داشته باشد که نیاز جامعه است.

 

حجت الاسلام طاهری در خصوص سهل انگاری در پرداخت موقوفات از سوی مردم و برخی دستگاه های اجرایی، گفت: تصویری که از گذشته در ذهن مردم است اینکه بتوانند از زمین وقفی با ارزانترین قیمت استفاده کنند درحالی که وقف به نیت واقف بستگی دارد اگر برای نیازمندان نشده باشد لزومی به پرداخت موقوفه با قیمت پایین نیست.

 

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) گرگان تصریح کرد: هنگامی که نیت واقف خرج هزینه دریافتی از موقوفه برای امام حسین(ع) است لزومی به تعیین موقوفه با قیمت پایین نیست، متولی باید موقوفه را با قیمت متعارف روز اجاره دهد نه اینکه رقم بالا اما زیر قیمت روز هم درست نیست.

 

وی تاکید کرد: بخشی از این موضوع وظیفه مبلغان و رسانه ها است تا احکام وقف را برای مردم تبیین کنند که خدای نخواسته برخلاف نیت واقف شبه دیگری ایجاد نشود./1315/پ202/ب1

ارسال نظرات