۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶
کد خبر: ۲۳۹۵۸۷
آیت الله نمازی در تفسیر سوره بقره:

بی تفاوتی انسان ها نسبت به یکدیگر با اصل توحید سازگاری ندارد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: تمام پیام و روح قرآن تنها در یک کلمه، آن هم توحید ناب است، یعنی همان چیزی که امام خمینی(ره) از آن به عنوان اسلام ناب نام برد.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد حضرت قائم(عج) در جلسه تفسیر قرآن در ترجمه آیه 266 از سوره مبارکه بقره با اشاره به این که این آیه نیز در ادامه سلسله آیاتی است که در باب احسان آمده است گفت: آنچه که در باب احسان و انفاق به عنوان یک اصل است، ایمان مؤمنان نسبت به یکدیگر است.

 

وی از اسلام به عنوان مکتب توحید و تعهد و احساس مسؤولیت نام برد و تأکید کرد: مکتب اسلام مکتب بی خیالی و به من چه و به ما چه و هر طور که می خواهد بشود نیست چرا که این تفکر با اصل توحید سازگاری ندارد.

 

به گفته وی، یکی از مسائلی که سبب افزایش بلا و گرفتاری و مشکلات در جامعه می شود بی تفاوتی انسان نسبت به یکدیگر است به گونه ای که همسایه نیز از همسایه خود بی خبراست.

 

نماینده ولی فقیه درکاشان با اشاره به این که رمز گشودن تمامی گره های کور زندگی به دست خداوند است، اظهار داشت: خداوند زمانی گره های کور زندگی بندگانش را باز خواهد کرد که بندگان او نیز نسبت به یکدیگر بی تفاوت و بی خیال نباشند.

 

آیت الله نمازی یادآور شد: نسبت دادن تمامی مشکلات اقتصادی به تحریم ها و تهدیدها و آمریکا نمی تواند تفکر درستی باشد چرا که اگر افراد متمکن در جامعه نسبت به افراد نیازمند بی‌تفاوت و بی خیال نباشند و گره اشتغال و ازدواج جوانان را حل کنند، خانواده ها نیز از گرفتاری نجات خواهند یافت و سبب خواهد شد تا از یک عنصر ماجراجو در جامعه کاسته شود.

 

موحّد کسی است که همه کارها و اعمالش فقط برای خدا باشد

آیت الله نمازی گفت: موحّد کسی است که همه کارها و اعمالش فقط برای رضایت و خشنودی خداوند باشد، لذا اگر غیراز این باشد خسارت بزرگی کرده است.

 

به گفته وی یکی از چیزهایی که خداوند خیلی دوست دارد، احسان به یکدیگر است چرا که یکی از اسما الهی محسن است و خداوند محسنین را دوست دارد و بندگان خود را به کمک به یکدیگر توصیه کرده است تا باب احسان باز باشد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که خداوند در آیات متعددی مسأله احسان و انفاق و گره گشایی را با بهانه ای مختلف یاد آورشده است گفت: خداوند انسان بیماری که بیماری او از ماه رمضان امسال تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشته باشد او را از گرفتن روزه قضایی منع می‌کند اما در عوض کفاره روزه او را اطعام به نیازمندان قرار می دهد تا از این راه به انسان های نیازمند احسان شود.  

 

آیت الله نمازی یاد آورشد: خداوند برای هریک از آیات قرآن تمثیل آورده است تا فهم آن آسان تر شود از این رو در باره افرادی که احسان می کنند اما منّت می گذارند می گوید، مثال این افراد مانند پیرمرد کهنسالی است که دارای بوستانی با درختان درهم آمیخته و انواع میوه ها است اما به دلیل کهنسالی توان اداره آن را ندارد و فرزندان او نیز هنوز توانایی رسیدگی به بوستان را ندارد و در این بین گردبادی می وزد و بوستان پر از میوه را می سوزاند و نابود می کند.

 

به گفته وی افرادی که احسان به دیگران می کنند اما منّت می گذارند و به رُخ می کشند مانند بوستان پر میوه ای است که گردبادی می وزد و آن را به آتش می کشد و نابود می کند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان یاد آورشد: اما برخی انسان ها نیز هستند که احسان هایی را که انجام می دهند خیلی زود فراموش می کنند اما اگر گناهی کرده باشند آن را فراموش نمی کنند تا جبران کنند.

 

اگر مسلمانان زکات پرداخت می کردند هیچ نیازمندی در جامعه نبود

وی درتوضیح و تفسیر آیه 266 سوره بقره گفت: خداوند برای برجسته کردن و تفهیم به بندگانش که اگر عمل و عبادت های آنها به ویژه عبادات مالی از جمله پرداخت خمس و زکات، احسان و صدقه و اطعام کردن و پوشانیدن نیازمندان، برای تظاهر و اسم و رسم و نان باشد حبط عمل شده است و این اعمال ریاکارانه را تشبیه به بوستانی پر از میوه ای کرده است که با یک گرد باد آتش گرفته و همه را نابود می کند.

 

آیت الله نمازی گفت: روایتی است از امام صادق که در جلد اول تفسیر نور الثقلین نیز آمده است که خداوند به هرکس که اراده کند پاداش می دهد، لذا این مصداق برای افرادی است که ثروت خود را برای کسب رضایت خداوند هزینه می کنند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان از زکات به عنوان یکی از چیزهایی نام برد که خداوند برای حل مشکلات جامعه قرارداده است، بنابراین اگر همه مسلمان زکات خود را پرداخت می کردند امروز کوچکترین مشکلی درجامعه وجود نداشت و هیچ نیازمندی وجود نداشت./1307/پ202/ب6

ارسال نظرات