۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۲۳۹۶۱۸
نویسنده و پژوهشگر حوزوی:

انتقال معارف اهل‌بیت در فضای لعن و دشمنی امکان‌پذیر نیست

خبرگزاری رسا ـ نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه انتقال معارف حق اهل‌بیت(ع) در فضای لعن و دشمنی امکان‌پذیر نیست، گفت: اگر فضا برادرانه باشد و اختلافات در یک فضای دوستانه و علمی حل بشود زمینه لازم برای گرایش اهل‌تسنن به این معارف نیز فراهم می‌شود.
حجت الاسلام مهدي مسائلي نويسنده و پژوهشگر حوزوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام مهدی مسائلی، نویسنده و پژوهشگر حوزوی، در نشستی که به مناسبت هفته وحدت در خانه ولایت و انقلاب اسلامی برگزار شده بود، با اشاره به اینکه مسأله وحدت در میان اندیشمندان اسلامی مخالف ندارد،‌گفت: کسی که با وحدت مخالفت کند یعنی باید بپذیرد که با تفرقه موافق است و هیچ کس چنین ادعایی ندارد، حتی وهابی‌ها نیز حرف از وحدت می‌زنند ولی معنای خاصی از آن اراده می‌کنند.
 
وی ادامه داد: بزرگان مکتب وهابیت به دنبال یک وحدت مذهبی هستند و مقصودشان از وحدت این است که همه فرقه‌های اسلامی و مسلمانان وهابیت را قبول کنند و حول محورهای این فرقه به وحدت برسند.
 
نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه عده‌ای از کسانی که مسئله لعن کردن را در جامعه رواج می‌دهند نیز به دنبال وحدت مذهبی هستند، ‌افزود: این افراد نیز وحدت را فقط حول محور زعامت سیاسی اهل‌بیت مطرح می‌کنند.
 
وی گفت: هرچند که در این زمان اهل‌سنت نسبت به خاندان اهل‌بیت بغض و کینه ندارند ولی چنین تبیینی از وحدت عامل تفرقه می‌شود و سرنوشتی همچون شکل‌گیری داعش به دنبال دارد.
 
حجت‌الاسلام مسائلی ادامه داد: برخی‌ تعریف دیگری از وحدت دارند و می‌گویند باید اشتراکات مذاهب را جمع‌آوری کرده و اختلافات را کنار بزنیم و یک مذهب میانه‌ای شکل بدهیم، این درحالی است که هیچ کدام از عالمان و بزرگانی که از وحدت سخن می‌گویند چنین تعابیری را اراده نکرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه مسئله وحدت تنها برآمده از جمهوری اسلامی و اقتضای زمان حال نیست، ادامه داد: امر وحدت در سیره و فرمایش اهل‌بیت(ع) ریشه دارد و کسی که خود را شیعه و پیرو ایشان می‌داند باید در این امر اهتمام ورزد.
 
کارشناس امور دینی با اشاره به اینکه قرآن پیروان ادیان توحیدی را به وحدت حول کلمه الله فرامی‌خواند گفت: مراد از وحدت که توصیه عالمان دین است وحدت میان امت اسلامی برای حفظ اسلام است و اسلام عزیز حتی به پیروان ادیان توحیدی خطاب می‌کند که مبادا با وحدت با کفار موجب نابودی توحید شوید، آنچه اهمیت دارد حفظ اسلام و توحید است.
 
وی افزود: طبق این فرمایش هر کس در هر کجای عالم که ذیل پرچم اسلام است و کمک می‌طلبد ما موظف به پاسخ دادن به کمک‌خواهی او هستیم چرا که دشمن مشترک ما با اشتراکات ما یعنی اسلام عزیز دشمنی دارد.
 
حجت‌الاسلام مسائلی ادامه داد: تضعیف مسلمانان در هر مرام و مکتبی به معنای تضعیف اسلام است و ما اجازه نداریم که در برابر تضعیف اسلام سکوت کنیم، البته کسانی که از دایره اسلام خارج شده‌اند همچون ناصبیان و غالیان مورد وحدت و بحث ما نیستند.
 
وی با اشاره به اینکه انتقال معارف حق اهل‌بیت(ع) در فضای لعن و دشمنی امکان‌پذیر نیست، گفت: اگر فضا برادرانه باشد و اختلافات در یک فضای دوستانه و علمی حل بشود زمینه لازم برای گرایش اهل‌تسنن به این معارف نیز فراهم می‌شود.
 
نویسنده و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: توصیه ائمه(ع) به پیروانشان این بوده به با اهل‌تسنن اختلاط داشته باشید و در جمع‌های آنها رفت‌وآمد کنید و رفتارتان در مقابل ایشان پسندیده باشد، بهترین رفتار برای تبلیغ و جذب و رفع سوءتفاهم‌هایی که از طریق دشمن به ذهن اهل‌سنت القا شده است، همنشینی و ایجاد فضای دوستانه با آنها است.
 
وی با توصیه به اینکه مراقب باشیم با رفتارمان موجب شکل‌گیری تنفر در وجود اهل‌تسنن نشویم،‌گفت: گاهی از ناحیه کسانی که داعیه معارف اهل‌بیت (ع) را دارند و خود را دلسوز شیعه معرفی می‌کنند ضربه‌هایی به شیعه وارد می‌شود درحالی‌که خودشان غافل هستند./914/پ202/ب6
ارسال نظرات