۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۲۴۰۲۶۲
حجت الاسلام دهنوی:

ابراز محبت در خانواده همچون اکسیژن برای حیات زندگی لازم است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل خانواده به کار بردن اصول مهارت کلامی و عاطقی را یکی از شیوه ها و اصول رسیدن به سبک زندگی مطلوب بیان داشت و گفت: به کار بردن اصول و مهارت های زندگی نه تنها در کتاب های غربی بلکه قبل از آن در میان سخنان اهل بیت بیان شده است و یکی از مهمترین این اصول، ابراز محبت و ارتباط کلامی و عاطفی در میان اعضای خانواده به خصوص زوجین است.
حجت الاسلام دهنوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام حسین دهنوی، کارشناس دینی مسائل خانواده در سومین جلسه از سلسله همایش های زندگی به سبک بهشت که امروز در محل سالن شهروند نجف آباد برگزار شد،  عدم آشنایی با اصول و مهارت های زندگی را مهمترین آسیب در خانواده بیان کرد و گفت: اصلی ترین تأثیر عدم آشنایی با مهارت های زندگی، سرد شدن کانون خانواده به خصوص رابطه میان زوجین است.

وی با اشاره به مکتب حیات بخش اسلام و دستوراتی که 1400 سال پیش ائمه معصومین بیان کرده اند، افزود: پیامبر اکرم(ص) و هم چنین ائمه معصومین(ص) به طور کلی به تمام مواردی که برای انسجام و تحکیم کانون خانواده مورد نیاز است، اشاره کرده اند ولی متأسفانه ما به جای استفاده از دستورات ایشان، به سراغ منابع غربی و الگوگیری از آنها رفته ایم.

 

حجت الاسلام دهنوی آسیب های خانواده را یک بحث جهانی برشمرد و افزود: اکنون در شرایط و دورانی هستیم که پیشرفت روزافزون تکنولوژی از یک سو و تغییر فرهنگ جوامع اولین تأثیر خود را بر خانواده ها گذاشته است و این امر به صورت یک معضل جهانی در آمده است.

 

وی در ادامه افزود: نویسندگان غربی به خصوص روانشناسان حوزه خانواده در سال های اخیر کتاب ها و منابعی را به بازار جهانی عرضه کرده اند که متأسفانه ما نیز در کشورهای اسلامی برای حل مشکل خود به آنها مراجعه می کنیم در حالی که همین نویسندگان اصول و معیارهای مطرحه خود را با استفاده از منابع اسلامی به دست آورده اند.

 

کارشناس مسائل خانواده در ادامه یکی از مهارت های زندگی که بسیار مورد بی توجهی قرار گرفته است را مهارت ارتباطی بیان داشت و افزود: دوری اعضای خانواده به خصوص دور شدن زوجین در محیط خانواده از یکدیگر سبب شد تا اندیشمندان برای کاهش این آسیب اصلی به عنوان مهارت ارتباطی را بیان کنند.

 

وی در ادامه افزود: مهارت ارتباطی شامل هر نوع شیوه ارتباطی از سخن گفتن، نگاه کردن و حتی نشستن در کنار یکدیگر را شامل می شود و این اصلی است که پیامبر اکرم(ص) در 1400 سال پیش این گونه بیان کرده اند که «جُلُوسُ‏ الْمَرْءِ عِنْدَ عِیَالِهِ أَحَبُ‏ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنِ اعْتِکَافٍ فِی مَسْجِدِی‏»، نشستن مرد نزد همسرش محبوب تر از اعتکاف در مسجد نزد خداوند است.

 

حجت الاسلام دهنوی در ادامه بیان داشت: نگاه محبت آمیز زوجین به یکدیگر و سخن گفتن با یکدیگر نوع دیگری از مهارت های زندگی به نام مهارت ارتباط کلامی است که این نوع مهارت به شدت در میان خانواده ها کم شده است و طبق روایات معصومین یکی از علل بسته شدن درهای رحمت الهی، عدم وجود نگاه محبت آمیز در خانواده است.

 

وی با اشاره به تأکید اولیای الهی به این مهارت ارتباطی گفت: طبق روایتی از پیامبر اکرم، اگر زن و مرد کنار یکدیگر بنشیند و کلام محبت آمیز داشته باشند، ثوابش برابر با هفتاد حج مقبول است و همین ارتباط کلامی سبب افزایش محبت بین اعضای خانواده و زوجین خواهد شد.

 

کارشناس مسائل خانواده از دیگر مهارت های فراموش شده در کانون خانواده را ابراز محبت نسبت به یکدیگر بیان کرد و گفت: در این نوع مهارت بیشتر توجه کلام الهی به مردان است چنان که پیامبر اکرم فرمودند «قَوْلُ الرَّجُلِ‏ لِلْمَرْأَةِ إِنِّی أُحِبُّکِ لَا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً» و ابراز محبت در کانون خانواده به منزله اکسیژن برای حیات زندگی است.

 

وی در ادامه بیان داشت: زمانی که زن در محیط خانواده با کم توجهی و عدم ابراز علاقه همسر نسبت به او روبرو شود، به مرور دچار مشکلات روحی و روانی و افسردگی خواهد شد و این خلأ عاطفی عامل بسیاری از مشکلات اخلاقی در خانواده ها شده است.

 

کارشناس مسائل خانواده درباره کلید اصلی تمام قفل ها و مشکلات رفتاری خانواده گفت: عنصر عاطفه و توجه به خواسته ها و نیازهای یکدیگر به خصوص زوجین، اصلی ترین کلید برای باز کردن مشکلات به خصوص مشکلات رفتاری است.

 

وی در ادامه بیان داشت: به کار بردن اهرم فشار و قلدری هیچ گاه عامل مؤثری برای مقابله با مشکلات رفتاری طرف مقابل نخواهد بود و با این که اهرم فشار بازدارنده است ولی اصلاح کننده نیست.

 

حجت الاسلام دهنوی در پایان افزود: مکاتب و روانشناسان غربی در کتاب ها و محافل خود و با وجود تمام معضلات و ناهنجاری های موجود در سطح جوامعشان به دنبال دست یافتن به سبک زندگی هستند که 1400 سال قبل پیامبر اکرم و ائمه معصومین در کلام و سیره خود به تمام جوانب آن اشاره کرده اند.

 

وی در ادامه بیان داشت: اکنون ما به جای الگو قرار دادن سیره و کلام این بزرگواران، به دنبال حل مشکلات و ناهنجاری های زندگی براساس نظریات غربی و غیرالهی هستیم و به جای آنکه ما عمل کننده باشیم، تقلید کننده از رفتار غربیان شده ایم. /1306/پ202/ب6

ارسال نظرات