۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۱
کد خبر: ۲۴۰۳۳۳
مدیر موسسه پژوهشی دین فطری در گفت‌وگو با رسا؛

حوادث سیاسی با محک مبانی اعتقادی، معرفت آموزند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امروز تمام معادلات سیاسی دولت‌ها و جهان استکبار در تقابل با نظام استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است، گفت: مسائلی که اذهان بشر را به خود مشغول کرده‌اند همه ریشه درمبانی اعتقادی دارند.
سيد هادي عظيمي
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، تحلیل های سیاسی نقش مهمی در تعیین سرنوشت انسان و خط دهی به مسیر حرکت او در ابعاد مختلف زندگی مادی و معنویش داراست و به عبارت دیگر می توان گفت نوع رسیدن به فهم سیاسی و ماهیت تحلیل های سیاسی انسان می تواند یک مسلمان را به جهنم یا بهشت هدایت کند.
 
 
با نگاه و مروری بر تاریخ مظلوم شیعه  متوجه این نکته خواهیم شد که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اولین حکومت شیعی پایدار به معنای واقعی حکومت و نظام در تاریخ بوده است، آن هم پس از گذشت هزار و چهارصد سال از ظهور اسلام.
 
برخی از رویدادهای خطیر و حساس در طول بیش از سه دهه پرافتخار که از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد اتفاقاتی شاخص را خاصه در سالهای 1378 و 1388 رقم زده است که اذهان را به خود مشغول می کند. بالاخص آنان که در سایه نعمت امنیت این نظام مقدس به زندگی روزمره خود پرداخته و هر سال را با منویات امام و مقتدای خویش آغاز و الگوی آن را در این منویات دریافت می کنند.
 
اما سال 1388 که به نام اصلاح الگوی مصرف از سوی امام خامنه ای نام گذاری شده بود و مردم در آغوش دولت عدالت محور به سوی پیشرفتهای روز افزون خود قدم برمی داشتند، بغض دشمنان اسلام آنان را به خیابان ها کشاند.
 
دشمنان نظام اسلامی و ایادی داخلی‌شان به بهانه تقلب آن هم در حالی که حضور و مردم سالاری بینظیر نظام اسلامی چشم جهانیان را به سوی خود جلب کرده بود، فتنه ای را طراحی و اجرا کردندکه لغزش خواصی از افراد جامعه، مردم را به تأملاتی واداشت و معادلات اجتماعی و سیاسی جامعه نیز بر مبنای آن تغییراتی کرده است.
 
برای واکاوی برخی از اتفاقات و حوادث عجیب و پیچیده سیاسی روز تصمیم برآن گرفتیم ازحجت الاسلام والمسلمین سید هادی عظیمی، که جد پدری ایشان حجت الاسلام حاج سید منیر الدین عظیمی از علما خوانسار و جد مادری ایشان حاج سید کمال الدین نبوی از وعاظ مشهور خوانسار است، گفت و گویی اختصاصی را برای حل برخی از مجهولات فکری تدارک ببینیم.
 
 
ایشان در سال1363 رسما وارد تحصیلات حوزوی خود شده و تا سال 1380 دوره دکتری خود را به پایان رسانده از جمله مهمترین اساتید دوره خارج فقه ایشان می توان آیت الله العظمی مکارم شیرازی و مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی و همچنین درس خارج آیت الله العظمی وحید خراسانی (یک سال) را نام برد.
 
حقیقت یابی در فضای غبارآلود سیاسی فعلی ما را به این نتیجه رساند که می توان با طرح دقیق چند سوال، شاخصی مبین را برای مسلمانان بر مبنای ولایت داری ترسیم کنیم.
 
 
رسا ـ ضمن تشکر از حضرت عالی برای فرصتی که در اختیار ما گذاشتید بفرمایید که آیا می‌شود معادلات سیاسی روز را در سیر اعتقادی مسلمانان ریشه یابی کرد یا خیر صرفاً این جریان یک واقعه سیاسی است؟
 
 
برای تشخیص بهتر در معادلات سیاسی روز باید مبانی اعتقادی دقیق شیعه را بشناسیم چرا که این مبانی به ما کمک می‌کند تا با تکیه بر شاخص‌های دقیقی از هر نوع خطری در جریانات غبار آلود و فتنه صفت مصون مانده و با چنگ زدن بر ریسمان خداوند متعال به کمال برسیم چرا که امام راحل فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد.
 

 رسا ـ یعنی می‌فرمایید که مبانی اعتقادی شیعه از بدو تاریخ  در معادلات سیاسی اثرگذار بوده است؟

 
 
اعتقادات و قصص قرآنی به ما می آموزد که ابلیس بر خلاف دستور خداوند بر انسان سجده نکرد. چون در مبانی فکری و اعتقادی خود تسلط بر عالم را با راست‌گویی و عفاف و دین داری ممکن نمی‌دانست و برای تسلط بر این عالم نیاز به زورگویی و فریبکاری را در منطق فکری خود به عنوان یک اصل پذیرفته بود.
 
خداوند متعال برای تمام کردن حجت خطاب به شیطان فرمود ای ابلیس تو در اشتباهی اراده و خواست من بر این است، در زمین انسان مومن خلیفه من باشد. شیطان در پاسخ به حق تعالی، گفت: خدایا به من مهلت بده تا اثبات کنم ایده من برتراست و خداوند فرمود تا روز معلوم به تو مهلت می‌دهم.
 
 
رسا ـ بفرمایید که در سجده نکردن شیطان و عنادی که ابلیس با انسان در خلقتش دارد نکته ای که گره از شبهات روز باز کند وجود دارد؟
 
 
خداوند متعال نتیجه کار شیطان را به او نشان داد و فرمود تمدن مادی انتهای آن جهنم است هم دنیا را جهنم می کند و هم آخرتت را، بنابراین اینجا شیطان با غرور در پاسخ حق تعالی این گونه گفت که قسم به عزتت ای خدا من با همین انسان که آفریدی تمدن مادی خود را در زمین پایه گذاری خواهم کرد.
 
در حقیقت گمراه می‌کنم یعنی این که اعتقاد انسان را برای پیشرفت در زمین به پایه گذاری تمدن مادی تغییر داده و او را در این راه تشویق و تامین خواهم کرد .
 
 
رسا ـ بفرمایید چه رابطه ای بین سیستم سیاسی روز و این مبانی اعتقادی وجود دارد ؟
 
 
متاسفانه ما در تفکرات سیاسی و جناحی بعد از انقلاب با همین نگاه و اعتقاد ابلیس مواجه شدیم؛ مثلا  رییس جمهور اسبق در یکی از سخرانی های خود صراحتاگفت: «آنان که می گویند ما برای پیشرفت باید متد و روش غرب را بپذیریم من بالا تر از آن را می گویم من می گویم باید تفکر غرب را پذیرفت.» بنای آمریکا قبل از انقلاب اسلامی ایران این بود که تمدن انسانی بشری را نابود کند و تمدنی مادی و اومانیسم را در جهان پایه گذاری کند، یعنی انسان فقط یک جسم است، یعنی این که انسان اصلاا روحی ندارد.
 
 
دموکراسی آمریکایی که او وعده آن را داده بود بر مبنای جدایی دین از سیاست است و به معنای این که راست‌گویی در مدیریت حکومت و جامعه یک حقیقت نیست و رکن سیاست گذاری فقط نگاه مادی مردم و صرفا سیاست گذاران است، به این معنا که اگر در جامعه ای دروغ‌گو باشند باید دروغ گویی رکن و قانون باشد یا اگر جامعه ای هم جنس بازی را ترجیح دهند در آنجا هم جنس بازی حق رسمیت قانونی دارد.
 
این موضوع را می‌توان از مبنای تئوری های اصلاحات استخراج کنیم مثلاسعید حجاریان در جایی می‌گوید هم جنس بازی در ایران باید آزاد شود و این یعنی پایه ریزی تمدن غرب و همان سخن و هدف ابلیس یا اکبر گنجی در یکی از مصاحبه های خودبا یک رسانه غربی می گوید هم جنس بازی در ایران باید همانند مکتب شیعه قانونی و رسمی شود این مطالب در رسانه‌ها امروز مستند است، این یعنی ما باید به سوی تمدن مادی گرایی و همان هدف ابلیس پیش برویم.
 
متاسفانه این اشخاص به عنوان مرکز فکر اصلاحات آنقدر در اذهان عمومی به القای این فکر که ما اصل نظام هستیم و پایه و رکن آن محسوب می‌شویم پرداخته اند که خیلی از متدینین ما از انقلاب به کلی ناامید شده اند.
 
 
رسا ـ یعنی شما می‌فرمایید که هنوز برخی از جناها و افرادی در کشور هستند که سیره سیاسی آنان مادی گرایانه باشد ؟
 
البته دقت داشته باشید که نگاه فعلی به غرب نگاهی سطحی و اشتباه است چرا که وقتی امام راحل می فرماید آمریکا شیطان بزرگ است یعنی این که مسلمانان باید در مدیریت دیپلماسی خود نسبت به غرب جدی تر باشند. امام خمینی(ره) با مقام ولایتی که داشتند و اقتضای امامتشان اجازه بر این نمی دهد که ایشان در برخی مسائل اغراق کنند و اصلا این معنا ندارد.
 
بنابراین وقتی ایشان می فرمایند آمریکا شیطان بزرگ است یعنی این که تمام ارکان نظامش بر مدار دستورات خود شیطان بنا شده است. پس شخصیت‌هایی که اسم بردم منشا این فکر نیستند بلکه این‌ها فقط عروسک خیمه شب بازی قدرت‌های بزرگ هستند.
 
بنی اسرائیل نوکران ابلیس هستند چرا که حضرت موسی(ع)اولین حکومت دینی را در زمین پایه گذاری کرد بنابراین خداوند از بنی اسرائیل در قرآن زیادسخن به میان آورده چرا که این اولین تجربه دینی در زمان حیات بشر بر روی زمین بود.
 
در حقیقت این آیات می‌خواهدهشدار دهد که هر حکومت دینی که در زمین بخواهدبر پا شود با چالش‌هایی از جنس چالش های حکومت حضرت موسی(ع) روبرو خواهد شد. چالش‌هایی از قبیل روشنفکران بی دین، استکبار، یا برسیسای عابد و مراجع تقلیدی همچون بلعم بائورا، بنابراین حکومت جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی با همین چالش‌ها روبرو شد .
 
 
 رسا ـ ممنون می‌شوم که این مسأله را در همین نقطه بیشتر واکاوی بفرمایید؟
 
ببینید ابلیس وقتی که در قوم بنی اسرائیل خوب نگریست دید این قوم نیامدند تا به دین موسی ایمان آورده و روح خود را جلا بدهند بلکه آمدند تا در پرتو دین موسی به لقمه چرب دنیایی برسند. این هدف قوم بنی اسرائیل از ریشه‌ها و پایه‌های اصلی ایده شیطان در مقابل خلقت و خلافت انسان در زمین محسوب شده و شیطان می‌خواست که با مرکب انسان‌ها به این هدفش برسد.
 
خداوند در قرآن کریم می فرماید:«ما در تورات به بنی اسرائیل وحی کردیم که اگر از این پس بخواهید دوباره به روش پدارنتان باز گردید من گروهی را بر شما می گمارم که انسانهایی با اراده؛ و مومن هستند.» تا با شما به مقابله برخیزند و حکومت عدل الهی را بر پا سازند«نقل به مضمون از چند آیه قرآن کریم.»
 
 
رسا ـ چه اتفاقی افتاد که پس از وحی این آیات در تورات بنی اسرائیل همچنان به راه خود ادامه داد؟
 
وقتی حضرت موسی(ع) این آیات را به قومش ابلاغ کرد آن‌قدر به حضرت به بهانه حفظ دینداری مراجعه کردند که به تعبیر من درب خانه حضرت را از پایه درآوردند. لذا حضرت ناچار شد که مشخصات و مختصات دقیقی را از پیامبر اسلام به این گروه ارائه دهند پس از همان روزبا سوالات زیادی که از حضرت پرسیدند توانستند حتی تصویر پیامبر اسلام را ترسیم کنند.
 
 
مقابله با اسلام را از همان زمان آغاز شد، تمام مسیرهای منتهی به حجاز را مصلح به نماز خانه و سیستم های مخفی نظارتی کردند و تصویر ترسیم شده پیامبر را در تیم‌های ترور خود منتشر کرده بودند.
 البته موفقیت‌های زیادی هم داشتند ولی مشیت الهی چیز دیگر بود چرا که اجداد پیامبر اکرم(ص) را شناسایی کردند ولی الحمدلله ترورهای آنان نا موفق بود مثلا پدر رسول اکرم را هفت بار مسموم کردند؛ می‌توان اسناد این مهم را در کتاب‌هایی نظیر تبار انحراف مورد مطالعه قرار داد
 
 اشاره به این که چرا عبدالمطلب پیامبر اکرم(ص) را پس از شهادت پدرشان به حلیمه سپرد و 40 کیلومتر از مکه دور کرد و به او گفت که ای حلیمه اگر مورد مشکوکی را مشاهده کردی بیا و پیامبر را به من برگردان و حلیمه پس از 7 سال خدمت ایشان می‌رسد و می‌گوید روز گذشته سوار سیاه پوشی را دیدم که دنبال فرزندی با مشخصات محمد(ص)می‌چرخید.
 
 
رسا ـ آیا اقدامات یهود فقط ترور و مسألی شبیه به این بود یا برنامه های دیگری را مورد اجرا قرار دادند؟
 
هفت قلعه تو در تو و پیچیده تاریخی که در شهر های مختلف بخصوص در مدینه ساختند که قلعه خیبر از جمله آن ها بود با این اقدامات می خواستند از تشکیل حکومت دینی در مدینه جلو گیری کنند.
 البته یهودی‌هادو گره هستند گروهی متدین که البته الان هم هستند و مخالف با صهیونیسم امروز می باشند و گروهی دیگر هم مخالف حکومت دینی که البته گروه دوم بر مبنای هدف گذاری که برای خود دارندبه دو سته مجزا تقسیم می شوند.
 
 
گروهی برای قتل و غارت که امروز شاهد غارت ها و نسل کشی اسرائیل هستیم و گروه دوم هم مبنای مبارزه خود را با اسلام، در نفوذ و تربیت نیرو ی مسلمان یهودی برای تشکیل نهایی حکومت جهانی مادی می دانند که در عصر حاضر همان سیاست مداران انگلیسی می باشند. همانطور که می دانید رهبر معظم انقلاب اخیرا شیعه لندنی را به عنوان خطر اصلی برای اسلام دانستند و این مؤید این امر است.
 
 
 رسا ـ بفرمایید پس از ظهور اسلام چه اتفاقاتی افتاد؟
 
روایت است که شیطان مشت بر سر می‌کوبد و احساس نابودی خود را اعلام می‌کند. البته برخی توسط گروه دوم یهود به نام مسلمان توانستند با روی آوردن دروغین به اسلام در بین مسلمانان نفوذ کنند و بعدا هم توانستند با فتنه در امر ولایت در قلب مردم تشکیک کنند .
 
باید این مسائل را از کالبد شکافی خود تاریخ به دست آورد، آن‌هم از خود منابع دشمنان اسلام یا برخی از فرقه‌های اسلامی مثلا در منابع اهل سنت صراحتاً آمده است که ابوبکر زیاد برده می‌خرید و آزاد می‌کرد این در حالی است که هیچ وقت منابع مالی ابوبکر ذکر نشده است.
 
 
رسا ـ برویم سراغ مسایل روز؛ تمدید نگران کننده مذاکرات ژنو را چگونه ارزیابی می کنید؟
 
 
کتاب راز قطعنامه که اخیرا توسط یکی از روزنامه نگاران روزنامه کیهان منتشر شده است به سادگی برای ما اثبات می کند که برخی افراد توسط دشمنان در زمانی که پیروزی انقلاب قطعی شد به بدنه انقلاب تزریق شدند که متاسفانه در دوره‌های مختلف انقلاب به انجام مأموریت خود بدون هیچ مانعی پرداخته و قطعا در تصمیات تاریخی انقلاب تلاشهایی البته ناکام را به انجام رسانیده‌اند. 
 
این افراد به دلیل بی بصیرتی خواص و مردم در کار خود بشدت موفق بودند و برخی هم همچون بنی صدر در سطوحی قرار گرفتند که برای برنامه‌های شرورانه و کودتا فرستاده شده بودند بنابراین باید دقت داشت که در جریان 9 دی امام خامنه ای(مدالظله عالی) هشت ماه خون دل خورد تا مردم بلاخره در روز 9 دی به بصیرت واقعی دست یافتند و توانستند خود را به موقع به معرکه برسانند.
 
 
 در بحث مذاکرات هم اگرچه وظیفه همه ما طبق فرموده آفا، حمایت از تیم مذاکره کننده است، ولی نقدها هم باید مطرح شود؛ متاسفانه دیپلماسی وزارت خارجه دولت تدبیر و امید خیلی نگران کننده است، چرا که این ها مدعی توجه به خط قرمزهای نظام در این زمینه هستند و بارها حتی در مجلس به این مهم اشاره داشته اند اما در مقام عمل گاهی با ابهام‌هایی روبروییم که باید پاسخ جامع به آنها داده شود.
 
من برای شما مثالی می زنم روسیه بعد از این که تحریم شد اولا با گذشت فقط 5 ماه تمام سوپر مارکت های آن از مواد غذایی خالی شد در حالی که ما الان 30 سال است تحریم هستیم. اما وقتی که مقامات روسی رسما درخواست می دهند که در زمینه مواد غذایی و غیره ما صادرات خود را به روسیه در تمام زمینه ها افزایش دهیم دوستی با انگلیس و آمریکا و درخواست ملاقات از سوی وزیر با آن خفت ها چه معنایی دارد.
 
حتی من با تحقیقاتی که انجام داده ام همین امسال ما می توانیم از وابستگی به صنعت نفت رها بشویم با این حال تاکید بر وابستگی به غیر چه معنایی دارد.
 
رسا ـ به عنوان آخرین سؤال؛ مسئولین ما اخیراً با بیان این که فتنه 88 و مسائل آن یک اتفاق و سوء تفاهم است می‌خواهند به نادیده گرفتن این فتنه از سوی رهبری و مردم دامن بزنند؛ نظر شما در این باب چیست؟
 
من خودم تمام برخوردها و رفتارهای برخی از مسئولین اجرایی را رصد کرده‌ام که مدعی‌اند خورشید انقلاب می‌تواند لکه‌ها را پاک کند و... ایشان در جایی صراحتا مطرح کرده که باید مردم و رهبری و تمام آحاد نظام اجازه بدهند که این لکه‌ها توسط خورشید انقلاب پاک شود و ما نباید به این مسائل بیش از حد بپردازیم! 
 
گفتن این نکته خالی از لطف نیست که سران فتنه را با توبه حر مقایسه کردن نشانه خوب و قابل دفاعی نیست؛ اگر ایشان به قول خودشان اعتدال را سر لوحه کار خود قرار داده چرا به حمایت از افرادی می‌پردازند که مجرم بودن آنان دیگر برکسی  پوشیده نیست.
 
 
 
گفتگو از: محمد جعفری
 

/830/404/م

ارسال نظرات