۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۲۴۰۳۹۰
وزیر علوم در رشت:

فرهنگ وقف بستری برای گسترش علم در جامعه است

خبرگزاری رسا ـ وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان این که وقف و مشارکت خیران در حوزه دانشگاه‌ها انجام شود، گفت: حبه و وقف می تواند در توسعه کمی و کیفی دانشگاه ها و حمایت از دانشمندان و ارتقا درک عمومی جامعه مورد استفاده قرار گیرد.
فرهادي وزير علوم

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در رشت، محمد فرهادی، وزیر علوم تحقیقات فناوری امروز در مراسم افتتاح ساختمان کلاس های دانشگاه گیلان در جمع دانشجویان و اعضای هیأت علمی این دانشگاه، توجه به مسأله وقف را در توسعه دانشگاه ها مورد تاکید قرارداد و افزود: حبه و وقف می تواند در توسعه کمی و کیفی دانشگاه ها و حمایت از دانشمندان و ارتقا در ک عمومی جامعه مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی ایجاد فضایی برای اسکان دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقطع دکتری را از مواردی عنوان کرد که خیرین می توانند به آن توجه کنند، گفت: خیرین می توانند شرایطی را برای زندگی آرام دانشجویان فراهم کنند تا آنها در آرامش زندگی کنند و متخصصی خوب تربیت شوند.

 

وزیر علوم تحقیقات فناوری با تاکید بر این که حبه و وقف می تواند حتی در یک رشته خاص مورد توجه باشد، تصریح کرد: خیری در آمریکا بخشی از سرمایه خود را تنها در حوزه فیزیکی نظری گذاشته است و برای توسعه این رشته کار می کند.

 

فرهادی با اشاره به این که نمونه های از این امر را در دنیا بسیار دیده ایم، گفت: امروز باخبر شدیم که یکی از خیران درصدد هستند بنیادی در جهت حمایت از دانشجویان بی بضاعت و کمک به تحصیل آنها تأسیس کنند گه این بسیار ارزشمند است.

 

وی بابیان این که وزارت علوم نهایت حمایت و سپاس را از خیرین حوزه دانشگاه به عمل می آورد، تصریح کرد: در گیلان درصد هستیم که آزمایشگاه مرجع بیو لوژی را ایجاد کنیم و خیرین می توانند بخشی از سرمایه خود را در این حوزه صرف کنند.

 

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان این که توسعه پایدار در راستای توسعه دانش بنیان رخ می دهد، افزود: اقتصاد مبتنی بر دانش و دانایی توسعه پایدار است و برای رسیدن به این نقطه باید نیروی انسانی متخصص تربیت شود.

 

فرهادی با تصریح بر این که نیروهای متخصص از دانشگاه ها خار ج می شوند، گفت: دانشگاه ها نیاز سنجی انجام دهند و با توجه به نیاز منطقه و کشور برنامه های پژوهشی و آموزشی خود را تدوین کنند.

 

وی با بیان اینکه دانشگاه ها باید به سمتی روند که دانشگاه های نسل سوم ایجاد شوند تصریح کرد: ایجاد دانگاه مأموریت گرا و کار آفرین برنامه ای است که امروز بیش از گذشته دنبال می شود.

 

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با تصریح بر اینکه دانشگاه ها باید مسأله یابی کنند و محتوای آموزشی آنهابه سمت حل مشکلات جامعه باشد، خاطرنشان کرد: در زمینه تهیه امکانات دولت وظیفه خود را انجام می‌دهد، اما استفاده از حضور خیرین نیز باید مورد توجه باشد.

 

وی با بیان این که دانشگاه‌ها باید قطب شوند، گفت: در گیلان مشکلات زیست محیطی و پسماندها و سایر مشکلات استان با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط جهت‌دار شود و دانشگاه‌ها در مسیر حل این مشکلات گام بردارند.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، توجه به توسعه تحقیقات و توجه به دانشجویان را متناسب با نیاز منطقه مورد تاکید قرار داد و افزود: همکاری صنعت و دانشگاه باید بیش از گذشته مورد توجه باشد و سرمایه‌گذاری‌ها و استفاده از سازمان‌های علم و فناوری برای توسعه مراکز رشد مورد نظر باشد./1318/پ202/ب1

ارسال نظرات