۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۴
کد خبر: ۲۴۰۹۶۱

شائبه طراحی علیه خانه ملت

خبرگزاری رسا ـ هر چه به انتخابات آتی مجلس نزدیک‌تر می‌شویم، تدابیر جریان رقیب و حاکم برای خلاص شدن از شر نمایندگان منتقد بیشتر می‌شود. اتاق‌های فکر برای حذف این افراد از انتخاب مردم، دست به تدابیر و طراحی زده‌اند و کم‌کم تدابیر را به عرصه عملیاتی وارد می‌کنند.
شائبه طراحي عليه خانه ملت

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، به صورت طبیعی هر چه به انتخابات آتی مجلس نزدیک‌تر می‌شویم، تدابیر جریان رقیب و حاکم برای خلاص شدن از شر نمایندگان منتقد بیشتر می‌شود. اتاق‌های فکر برای حذف این افراد از انتخاب مردم، دست به تدابیر و طراحی زده‌اند و کم‌کم تدابیر را به عرصه عملیاتی وارد می‌کنند. با کنار هم چیدن اقدامات علی مطهری و حواشی، رفتارها و مواضع و اقدامات تجدیدنظر‌طلبان می‌توان بخشی از این طراحی را به قضاوت نشست. البته در افکار عمومی چیزی را ساخته‌اند که «علی مطهری از کسی گوش نمی‌گیرد»، «نمی‌فهمد» و... اما هماهنگی اقداماتی که ذیلاً به شرح آن پرداخته می‌شود، نشان از یک طراحی دارد که بازی علی مطهری بخشی از این پازل است.

 

1ـ مطهری همین سخنان درباره حصر سران فتنه را در مشهد، یزد، اصفهان و... عنوان کرده و با مخالفت دانشجویان مواجه شد به صورتی که سخنرانی وی قطع شده بود. بنابراین با علم به اینکه تکرار کنش، تکرار واکنش را به همراه دارد به مسئله پرداخته است. اما اقدامات بعد از اتفاق یک‌شنبه مجلس این تعمد را برجسته‌تر کرد.

 

2ـ بلافاصله پس از اتفاقات مجلس، خبری روی شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت که «رسایی دست مطهری را گاز گرفته است» حال آنکه اصلاً آن روز رسایی در مجلس نبوده و به کارگیری واژه «گاز» برای هجو و تخفیف و تنفر استفاده شده است.

 

3ـ بعد از ظهر یک‌شنبه پوسترهایی در فضای سایبری و شبکه‌های اجتماعی طراحی شد که با کلیشه و لوگوی ثابت عکس نمایندگان معترض به نطق مطهری روی آن چاپ شده بود و با این جمله که «‌آی مردم فلان شهر، فلانی نماینده شماست که در مجلس این رفتار را کرده است.»

 

4ـ طراحی به گونه‌ای است که باید نمایندگان منتقد دولت که در مجلس هم نبودند به عرصه اجتماعی کشانده شوند. مطهری 48 ساعت بعد از اتفاق مجلس با صدور بیانیه‌ای اسامی نمایندگان مخالف نطق خود را یکی یکی با نام حوزه انتخابیه ذکر می‌کند. جالب اینکه حتی نماینده منتقدی را که به قول خود مطهری برخوردی با ایشان نداشته و فقط تبسم کرده است (حسینیان) را نام می‌برد و نام نمایندگان منتقدی را که به قول خود مطهری اصلاً در مجلس نبودند، ذکر می‌کند (کوچک‌زاده و رسایی)؛ اینکه ایشان نمایندگان غایب را هم ذکر می‌کند و حسینیان را به خاطر یک لبخند نام می‌برد، هیچ‌گونه تردیدی بر طراحی بودن مسئله نمی‌گذارد.

 

5- حدود 48 ساعت بعد از اتفاق مجلس مجدداً‌ مطهری به تیتر یک زنجیره‌ها تبدیل می‌شود و با عبارت «ماجرای نطق مطهری به روایت خودش» (مردم‌سالاری تیتر 2)، «روایت مطهری از نطق جنجالی» (اعتماد تیتر یک)، «روایت مطهری از نطق ناتمامش» (آرمان تیتر یک)، «عتاب مطهری به مهاجمان »(آفتاب یزد عکس یک)، «پس‌لرزه‌های یک نطق» (ابتکار تیتر 2) و گفت‌وگوی مطهری با «مردم امروز» بازتاب می‌یابد. بدون تردید برجسته کردن بیانیه مطهری از جهت توصیف صحنه، مطلب جدیدی ندارد؛ چرا‌که فیلم صحنه و روایت آن بارها و توسط افراد مختلف عنوان شده بود اما هدف، برجسته کردن اسامی نمایندگان است.

 

6- مطهری علاوه بر نام بردن از نمایندگان حاضر و غایب منتقد دولت، کریمی قدوسی را که بیشترین انتقاد را در مجلس دارد به صورت ویژه توصیف می‌کند و در عین حال از سه نماینده که گرایش دیگری در مجلس دارند، تمجید و تشکر می‌کند. بنابراین می‌توان رفتار مطهری و بیانیه وی را به مثابه ریپورتاژ تبلیغی او له و علیه نمایندگان مجلس دانست و اقدامات همسو با وی را تکمیل‌کننده پازل طراحی توصیف کرد.

 

احتمالاً مطهری تصوری اسطوره‌ای از خود یافته‌ است و این توهم را در سر می‌پروراند که اگر انگشت اشاره روی یک نماینده بگذارد در انتخابات بعدی رأی می‌آورد یا حذف می‌شود. اگر وی در چنین توهمی گرفتار آمده باشد، قطعاً بیشتر مورد سوءاستفاده قرار خواهد گرفت. تلاش می‌شود مطهری مورد توجه غرب هم قرار گیرد.

 

درخواست نوبل از سوی جرج زیبا کلام برای مطهری از دولت سوئد را هم اضافه کنید که این شخصیت در تراز بین‌المللی مطرح شود. باز خدا پدر جرج زیبا کلام را بیامرزد که این نامه درخواست را به شیرین عبادی و تیمش ننوشت. ظاهراً زیبا کلام شأن مطهری را بالاتر از این می‌داند که از پیاده نظام غرب برای وی درخواست جایزه کند چرا که در آن صورت مطهری هم وزن مولوی عبدالحمید قرار می‌گرفت. بنابراین از غرب درخواست می‌کند که هم نشان روشنفکری خود را صیقلی زده باشد و هم عرض ارادتی کند که «هر صبح و شام چشم امیدم به این در است» و هم مطهری را بین‌المللی کند.

/997/د101/ی

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات