۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۲۴۰۹۹۱
مدیر حوزه علمیه خواهران بیرجند:

جای ادب در سیره گفتاری و منش رفتاری مردم خالی است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه خواهران نرجس بیرجند با بیان این که رسول خدا(ص) همواره تاکید داشتند که مردم در سیره عملی و گفتاری خود بر مبنای ادب حرکت کنند، گفت: ادب به حدی در سیره عملی رسول خدا(ص) دارای اهمیت بود که هرگز حضرت شخصی را با نام کوچک صدا نزدند.
جای ادب در سیره گفتاری و منش رفتاری مردم خالی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، فاطمه صغری حجی پور، ظهر امروز در سلسله نشست های سبک زندگی اسلامی در جمع بانوان مکتب نرجس بیرجند با بیان این که ادب از جایگاه بسیار برجسته ای در نزد رسول خدا (ص) برخوردار بود، گفت: رسول خدا(ص) در طول زندگی پر برکت خود همواره ادب را در حضور دیگران رعایت می کردند و هرگز کسی را با نام کوچک صدا نزده و هرگز در مقابل دیگران حتی بچه ها پاهای خود را دراز نکرده و دراز نمی کشیدند.

 

وی با بیان این که در جامعه ما به اندازه ای که سخن از احترام به پدر و مادر و فرزندان و بزرگترها وجود دارد متاسفانه این ادب و احترام رعایت نمی شود به گونه ای که پرخاشگری به پدر و مادر یا متقابلا پرخاشگری به فرزندان و یا بزرگترهای فامیل و با پدربزرگ و مادربزرگ تندی کردن به امری عادی در میان خانواده تبدیل شده است.

 

وی با بیان این که آنچه موجب متعالی شدن شخصیت رسول خدا(ص) و بسیاری از اولیای الهی شده است، ادب بوده و در اسلام و فرهنگ ایران حتی قبل از اسلام بر ادب تاکید زیادی شده است، ادامه داد: آنچه که در صحرای کربلا موجب نجات حر از سقوط در جهنم شد ادب او بود به گونه ای که ادب حر در مقابل امام حسین (ع) و احترام به امام مرز میان حق و باطل را برای حر مشخص کرد.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران نرجس بیرجند با اشاره به این که باید به فرزندان در همان ابتدای زندگی ادب را آموزش دهیم، اظهار کرد: اگر فرزندان ما در زندگی ادب داشته باشند صراط مستقیم را پیدا کرده و نه تنها در برابر خداوند بلکه در مقابل خلق خدا هم ادب خواهند کرد و به همین دلیل همواره در دستورات دین بیان شده که انسان با ادب انسان سعادتمندی است.

 

حجی پور با اشاره به این که ادب باید به گونه ای در متن جامعه نهادینه شود که تمامی اعضای خانواده و جامعه ادب را رعایت کنند، ادامه داد: اگر ادب در میان اعضای خانواده و جامعه رواج یابد موجب افزایش آرامش در میان اعضای خانواده شده و زمنیه رستگاری و سعادت و صمیمیت را در محیط خانواده و جامعه افزایش می دهد.

 

وی با بیان این که برای نهادینه کردن ادب در کودکان والدین خود باید به ادب مقید بوده و احترام بزرگترها را در محیط خانواده رعایت کنند، یادآور شد: والدین بهترین الگو برای فرزندان خود هستند و اولین قهرمانان زندگی کودک والدینش بوده به همین خاطر والدین با رفتار خود بهترین دعوت گر کودکان و فرزندانشان به خوبی بوده و می توانند با منش خود ادب را در وجود فرزندانشان نهادینه کنند./968/پ202/ب5

 

ارسال نظرات