۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۲۴۱۹۵۸
استاد حوزه علمیه:

مخاطب شناسی مهم ترین اصل در تبلیغ دین است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم یکی از مهم ترین نیازهای امر تبلیغ دینی را مخاطب شناسی دانست و افزود: اگر در این خصوص کوتاهی صورت گیرد به حتم تبلیغ ما از بازدهی مناسبی برخوردار نخواهد بود.
تبليغ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابلسر، حجت الاسلام سید محمد حسین تقوی، استاد حوزه علمیه قم امروز در گردهمایی مبلغان طرح هجرت مازندران در مجتمع فرهنگی کوثر بابلسر به موضوع مخاطب شناسی در امر تبلیغ اشاره کرد و گفت: توجه به روحیات، علائق، نیازها و نگرش های مخاطبان در اثرگذاری امر تبلیغ بسیار اهمیت دارد.

 

وی یکی از مهم ترین نیازهای امر تبلیغ دینی را مخاطب شناسی دانست و افزود: اگر در این خصوص کوتاهی صورت گیرد به حتم تبلیغ ما از بازدهی مناسبی برخوردار نخواهد بود.

 

استاد حوزه علمیه قم، کمک به خودشناسی، بکارگیری افراد در جایگاه مناسب، تعامل مناسب با افراد، کمک در امر تربیت و اصلاح رفتارها را از مهم ترین فوائد مخاطب شناسی دانست.

 

حجت الاسلام تقوی با بیان این که شناخت دقیق و اجرای فوائد مخاطب شناسی ما را در امر تربیت و تبلیغ موفق می کند، خاطرنشان کرد: باید در موضوع مخاطب شناسی مسائل تبلیغی، شکل بدنی و روحیه ای مورد توجه قرار گیرد.

 

وی تصریح کرد: تبلیغ یک رسالت الهی بسیار خطیری است که خداوند سبحان به روحانیان اعطا کرده بنابراین باید با تزکیه نفس، به روز کردن سطح دانش و عامل بودن به اخلاقیات و گفته های خویش در راستای عمل به این وظیفه سنگین گام برداریم.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که ابزار و هدف تبلیغی تأثیر‌گذاری این مسأله مهم را دو چندان خواهد کرد، بیان داشت: امروز یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید مورد توجه برنامه‌ریزان باشد، ابزار و هدف تبلیغ است که بدون این دو پشتوانه مهم نباید به فکر تأثیرگذاری تبلیغی باشیم.

 

وی ادامه داد: تبلیغ اسلامی همان رساندن پیام الهی به شیوه‌ روشنگرانه از طریق ایجاد ارتباط و تشویق به پذیرش محتوای مورد نظر با استفاده از ابزارهای مشروع هر عصر است.

 

حجت الاسلام تقوی با اشاره به پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی در عصر حاصر، تجهیز مبلغان به ابزار تبلیغی مناسب در کنار ارتباط چهره به چهره را نیز ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته شاید این ابزار به حضور در پای منابر و مجامع وعظ و خطابه خلاصه می شد و مبلغ دینی نیز برنامه های دینی را تنها به جمعیتی که چندان هم گستره وسیعی نداشتند عرضه می کرد.

 

وی با بیان این که تبلیغ و اطلاع رسانی دین با ابزار مناسب تسهیل خواهد شد، ادامه داد: امروز بهره‌گیری از برخی ابزار نرم‌افزاری و سخت افزاری در حوزه تبلیغ دین یک ضرورت مهم است که باید بیشتر مورد توجه متولیان امر تبلیغ قرار گیرد.

 

استاد حوزه علمیه قم، تبلیغ هدفمند و ضابطه مند را در رسیدن به اهداف تبلیغی بسیار مهم ارزیابی کرد وگفت: انسجام و یکپارچه سازی فعالیت های تبلیغی در کشور یک ضرورت مهم است که باید از سوی متولیان امر تبلیغ دنبال شود./950/پ202/ب1

ارسال نظرات