۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۲۴۳۳۰۴
در رسانه ملی تبیین شد؛

سنت ابتلاء عنصر تعالی بخش در زندگی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، سنت ابتلاء را موجب تقرب انسان به خدا خواند و گفت: ملائکه فقط یک بعد تسبیح و تقدیس خداوند را دارند اما انسان افزون بر آن دارای هواهای نفسانی است و همین امر محل ابتلاء و آزمون او است.
محسن ميرباقري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن میرباقری، استاد حوزه و دانشگاه، سه شنبه در برنامه «روشنا» شبکه جام جم صدا و سیما، به شأن نزول سوره انسان اشاره کرد و گفت: سوره انسان در شأن رسول گرامی اسلام(ص) و  اهل بیت(ع) نازل شده است و برخی مفسران افزون بر ائمه اطهار(ع)، فضه خادمه را نیز از مصادیق نزول این سوره می‌دانند.

 

وی افزود: در این سوره سه مرتبه کلمه «فضه» در توصیف بهشت آمده است درحالی که جاهای دیگر قرآن برای توصیف بهشت از کلمه «ذهب» استفاده شده است.

 

میرباقری با اشاره به ایمان و جایگاه معنوی فضه که خادم حضرت زهرا(س) بود، اظهار داشت: فضه بانویی بود که از محضر حضرت فاطمه(س) معرفت‌های بسیاری کسب کرد و بیست سال آخر عمرش را با استفاده از آیات قرآن صحبت می‌کرد.

 

 وی در تفسیر آیه نخست سوره دهر به خلقت شگفت‌انگیز انسان اشاره کرد و گفت: عبارت «نطفه امشاج» به این معنا است که انسان ترکیب و آمیخته‌ای از وجوه مثبت و منفی، خیر، شر، نور و ظلمت است.

 

میرباقری ابتلاء را رمز آفرینش انسان خواند و ابراز داشت: ملائکه فقط یک بعد تسبیح و تقدیس خداوند را دارند از این رو انگیزه‌ای برای گناه و معصیت ندارند اما انسان افزون بر آن دارای هواهای نفسانی است و همین امر محل ابتلاء و آزمون او است.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: مبارزه با نفس برای تحصیل رضای خدا کار بسیار مشکلی است  و هرکس از این امتحان سربلند بیرون آید، اجر عظیمی نزد خداوند خواهد داشت.

 

میرباقری با بیان روایتی از امام کاظم(ع) خاطرنشان کرد: امام کاظم(ع) فرمودند «خداوند می‌فرماید به عزت و جلالم سوگند که اگر بنده‌ای رضای من را بر هوای نفس خود ترجیح دهد، پنج کار برای او انجام می‌دهم، نخست بی‌نیازی را در قلب او قرار می‌دهم، دوم جوش و خروش نسبت به آخرت را در دل او می‌اندازم تا رفتن به سوی آخرت برای او آسان شود، سوم امور زندگی او را کفایت می‌کنم، چهارم آسمان را ضامن رزق او قرار می‌دهم و پنجم سودی بالاتر از تجارت هر تاجری برای او قرار می‌دهم.»

 

وی در پایان سنت ابتلاء را موجب تقرب انسان به خدا خواند و گفت: خداوند در سوره دهر انسان را سمیع و بصیر خوانده است زیرا او موجی از دعوت‌های نفس و شهوات را می‌شنود و زرق و بررق‌ها و جلوه‌های دنیایی را می‌بیند اما اگر وارسته بماند، این سنت باعث ارزش وجودیش می‌شود./908/پ202/س

ارسال نظرات