۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۲۴۳۶۷۳
عضو هیأت علمی مرکز مطالعات زنان و خانواده:

پژوهش‌های غیردینی درباره زنان ایران، دچار دور غلط است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی مرکز مطالعات زنان و خانواده گفت: امروز در پژوهش‌های غیردینی یک دور غلط با استفاده از پژوهش‌ کشورهای دیگر درباره زنان کشور ما مطالعه می‌شود.
عسلاوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فریبا علاسوند عضو هیأت علمی مرکز مطالعات زنان و خانواده ظهر امروز در مراسم افتتاحیه مرکز مطالعات زنان و خانواده که در همین مرکز برگزار شد، گفت: امروز در پژوهش‌های غیردینی یک دور غلط با استفاده از پژوهش‌ کشورهای دیگر درباره زنان کشور ما مطالعه می‌شود این مراکز که از تحقیقات روزآمد استفاده نمی‌کنند سبب نوعی بی‌اعتمادی علمی در این عرصه می‌شوند.

 

وی افزود: دغدغه اصلی برخی از گروه‌های پژوهشی زنان نیست بلکه بیشتر سیاسی است، اهداف ادبیات توسعه امر معلومی است اما ادبیات مخالف توسعه موضع خود را از نظر علمی مشخص نکرده است.

 

یکی از مشکلات پژوهش‌ها بومی نبودن آن است

 

عضو هیات علمی مرکز مطالعات زنان و خانواده عنوان کرد: فقدان مساله‌یابی بر اساس فهم بومی مشکل دیگری است که وجود دارد برخی جناح‌ها به این نتیجه رسیدند که باید یک ایران‌گردی در رابطه با شناخت زنان ایران داشته باشند.

 

علاسوند افزود: گروه‌های فیمینیستی از جمله جا‌هایی هستند که نخستین مخالف خود را در برخی سرزمین‌های ایران مشاهده کردند آنچه را فیمینست‌ها موهبت می‌دانستند زنان این سرزمین‌ها موهب حساب نمی‌کردند.

 

وی با اشاره به فاصله فرهنگی اظهار داشت: گاهی ما فکر می‌کنیم مساله همه زنان کشور مساله زنان پایتخت است و باید دکترین خود را به همه کشور دیکته کنیم در حالی‌که این‌گونه نیست و این از بی‌اطلاعی نسبت به مشکلات زنان در سایر نقاط کشور یا عدم پژوهش درست نشات می‌گیرد.

 

عضو هیات علمی مرکز مطالعات زنان و خانواده با اشاره به مشکلات تحقیق بیان داشت: اگر هر کس نگران باشد که بعد تحقیق و پژوهش چه انگی به او خواهد خورد نمی‌تواند یک پژوهش علمی را پیگیری کند.

 

اگر پژوهشگر به مردم وصل نباشد مشکلات آنها را حل نخواهد کرد

 

علاسوند افزود: اگر پژوهشگر به مردم وصل نباشد ممکن است در معرض آفت عزلت نشینی قرار گیرد و پژوهش‌های او هم مشکلات مردم را حل نخواهد کرد.

 

وی با اشاره به مشکل دیگر تحقیق پژوهشگر ابراز کرد: برخی مواقع پژوهشگر برای گرفتن رانت در جلسات به صورت آزاد صحبت یا اظهار نظر نمی‌کند گویا مساله علمی را یک عنصر حکومتی به پژوهشگر دیکته می‌کند به این ترتیب بین دغدغه‌های مردم و مسؤولان فاصله ایجاد شده و پژوهش در بدنه حاکمیتی خفه می‌شود.

 

عضو هیات علمی مرکز مطالعات زنان و خانواده عنوان کرد: بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب در اشکال مختلف بین نهادهای پژوهشی و مردم ارتباطات به بلوغ نرسیده است در حالی‌که باید صحنه کشور در این زمینه اخلاق‌مدار باشد.


علاسوند اظهار داشت: بلوغ ارتباطی در چارچوب دینی گاهی به نقد و گاهی با قدرت کپ علمی امکان‌پذیر است که باید مراکز غیر دولتی در این مورد به هم افزایی روی آورند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم و مسؤولان باید در فضای پژوهشی با هم ارتباط و گفت‌وگو داشته باشند امروز مردم می‌خواهند در ارتباطات بفهمند و درک کنند نه این‌که الزاما بپذیرند./807/پ202/ب4

ارسال نظرات