۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۲۴۴۷۸۱
رییس مرکز رصد و تعاملات راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

اربعین حسینی بالاترین ظرفیت را در تعمیق باورهای دینی دارد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز رصد و تعاملات راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اربعین پدیده کلان فرهنگی است که حقایق پنهان و فراوانی در دورن خود دارد و از نظر روانشناسی و جامعه‌شناختی می‌تواند قابل بررسی باشد.
معيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر مسعود معینی‌پور، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و رییس مرکز رصد و تعاملات راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در نشست علمی «درآمدی بر تحلیل فرهنگی اجتماعی راهپیمایی اربعین» که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی راهپیمایی اربعین، گفت: راهپیمایی اربعین حسینی تمدنی فراتر از ملیت، ادیان و مذاهب است.

 

وی افزود: ظرفیت تمدنی راهپیمایی اربعین به شکل مناسک دینی یک همایش آگاهانه مردم نهاد است که هیچ حاکمیتی در آن نقش ندارد، راهپیمایی اربعین پدیده کلان فرهنگی است که حقایق پنهان و فراوانی در دورن خود دارد که از نظر روانشناسی و جامعه‌شناختی می‌تواند قابل بررسی باشد.

 

رییس مرکز رصد و تعاملات راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه عنوان کرد: در راهپیمایی اربعین حسینی امت جدید بر محوریت امام‌حسین(ع) شکل می‌گیرد، یک وحدت بر پایه کشته شده‌ای که فراملی و فرادینی است.

 

وی با اشاره به ظرفیت تحقق تمدن اسلامی در اربعین حسینی اظهار داشت: تمدن جدیدی که از رهگذر اربعین شکل می‌گیرد می‌تواند ظرفیت عظیم فراملی داشته باشد، اینجا تمدن حسینی در مقابل تمدن یزید قرار دارد در واقع اینجا از شعیه گذر کرده و ادیان مختلف در آن دیده می‌شوند.

 

معینی‌پور افزود: در اربعین حسینی مقابله تمدن حسینی با تمدن یزیدی یا جریان استکباری مطرح و تعریف می‌شود.

 

رییس مرکز رصد و تعاملات راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، بیان داشت: در اربعین ساخت درونی جریان تربیتی اسلام دیده می‌شود مهم ترین ظرفیت ساخت درونی جریان تربیتی انقلاب اسلامی از زمان حضرت محمد(ص) تا زمان ظهور امام زمان(عج)  تعمیق باورهای دینی بوده است، بزرگترین مشکل جامعه امروز ما نیز تعمیق باورهای دینی است.

 

وی ابراز کرد: یکی از بسترهای ایجاد تمدن در غالب تمایلات اجتماعی می‌تواند باشد نخستین و مهم‌ترین ظرفیت کارکرد تمدنی اربعین شکل‌دهی تمایلات مومنان در گرایشات، عواطف و احساسات آنها است که شکل‌دهی معارف اهل‌بیت(ع) در آن می‌تواند قابل گسترش باشد.

 

معینی‌پور عنوان کرد: نباید در پیاده روی اربعین حسینی معرفت عقلانی کم دیده شود باید به شور، شعور و تفکر با هم توجه شود غفلت از عقلانیت در عشق شورانگیز اربعین نباید وجود داشته باشد فلسفه حب‌الحسین در اربعین با عقلانیت و خودآگاهی شکل می گیرد.

 

رییس مرکز رصد و تعاملات راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، عنوان کرد: در اربعین باید شخصیت، فرهنگ اصیل و سبک زندگی اسلامی در مقابل رسوخ زندگی غربی شکل گیرد رسوخ زندگی غربی یکی از موانع جدی بر سر راه امت اسلامی است که اربعین این ظرفیت را دارد که آن را از بین ببرد.

 

وی بیان داشت: اربعین حسینی یک منظومه فردی و جمعی است که ابعاد مختلف عاطفی، حماسی و دینی با قدرت نرم برای جهان اسلام در از بین بردن اختلافات حتی در میان شیعه را دارد، اربعین حسینی توان بازتعریف گفتمان در میان گفتمان‌های دنیا را دارد./807/پ202/ب4

ارسال نظرات