۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۲۴۵۱۳۲
حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد:

رهبر انقلاب پرچمدار آزادی بیان در کشور هستند

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اهمیت کرسی های آزاد اندیشی از منظر رهبر انقلاب، گفت: ایشان همیشه مطالبه آزاد اندیشی دارند و اینکه گفته می شود آزادی بیان در کشور وجود ندارد، یک توهم است.
رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع) در همایش ملی کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره که صبح امروز پنج شنبه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با بیان اینکه وجود آزادی بیان در کشور کاملا مشهود است، گفت: کجا می توان یافت که فقها در مقابل افرادی که بر ضروریات دین ردیه می نویسند فتوا نداده بلکه با آنان به وسیله مقاله مقابله کنند، این رویه در سطح مراجع نیز قابل مشاهده است.

 

وی در ادامه تاکید کرد: انکار عصمت نبی و امامت، خشونت طلب دانستن امام حسین(ع) البته به صورت علمی، از جمله مواردی است که رخ داده ولی هیچ مقابله ای با این گونه نظریات نمی شود، پرچمدار آزادی بیان رهبر معظم انقلاب است، ایشان همیشه مطالبه آزاد اندیشی دارند و اینکه گفته می شود آزادی بیان در کشور وجود ندارد یک توهم است.

 


مدیر حوزه علمه امام رضا(ع) با اشاره به چالش ها و مشکلات کرسی های آزاد اندیشی گفت: وظیفه کمیسیون های پنج گانه بررسی مشکلات و چالش های کرسی های آزاد اندیشی است.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهتمام و اجرای کرسی های آزاد اندیشی در کشور، تاکید کرد: در 16 بهمن سال 1381 رهبر معظم انقلاب آن پیام مهم را صادر فرمودند، در آن زمان 40 مورد مشکل و چالش در این زمینه مطرح و بیان کردم.

 

وی افزود: موانع فرهنگی و قوانین موجود مهم ترین چالش در زمینه نوآوری و نظریه پردازی در جوامع شرقی، خاورمیانه، جهان اسلام است، مواردی دیگری از قبیل دیگر شیفتگی که نتیجه آن خودباختگی می باشد از جمله موانع رشد و پیشرفت در این زمینه است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه مرتبه اعتماد به نفس در بین بعضی از نخبگان جامعه کم است، ابراز داشت: اعتماد به نفس معجزه می کند اگر انسان بتواند به توانایی های درونی خویش پی ببرد، اسطوره کردن بزرگان در مقابل اسوه انگاشتن آنان همچنین در پیش روی شخصیت آنان متوقف ماندن از دیگر موانع در این راه است.

 

وی افزود: میراث پرستی، سیاست زدگی، پیر پرستی و عدم توجه به جوانان، فقدان مبادله علمی، وجود مغالطات و مشکلات نفسی و توهم عدم آزادی بیان، از جمله مشکلات و چالش های موجود در زمینه ترویج نوآوری و نظریه پردازی است.


گفتنی است در پایان این همایش از مقاله های برتر در زمینه نظریات جدید و نوآوری تجلیل به عمل آمد./811/پ203/ب4

ارسال نظرات