۱۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۴
کد خبر: ۲۴۵۲۲۵
استاد دانشگاه:

مبارزه با فساد اقتصادی از دغدغه های مهم رهبر انقلاب است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه تاریخ با بیان این که موضوع مبارزه با فساد اقتصادی و رانت ها از دغدغه های مقام معظم رهبری است، گفت: وجود فساد اقتصادی و گلوگاه های فسادی و عدم اهتمام جدی برای این مبارزه موجب شده است که ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور پس از فرمان معظم له شکل بگیرد.
محمدحسين رجبي دواني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، محمدحسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر برجسته کشور امروز در همایش فجر و بصیرت در مسجد ولی عصر(عج) شهرک طالقانی بابل با گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به فتنه ها و توطئه ها علیه انقلاب گفت: بسیاری از حوادث امروز کشور اسلامی  شباهت های زیادی با فتنه های انجام شده در  صدر اسلام دارد و به همین دلیل مطالعه و بررسی تاریخ اسلام می تواند ما را در شناخت  حوادث امروز کشور رهنمون سازد.

 

وی ادامه داد: متأسفانه برخی در کشور با قیاس نادرست مسائل تاریخ اسلام سعی در تطهیر سران فتنه دارند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با انتقاد از قیاس ماجرای بخشش حر از سوی امام حسین(ع) و موضوع بخشش سران فتنه خاطرنشان کرد: حر تا روز عاشورا یزید را امام و خلیفه مسلمین می دانست و تصور می کرد که امام حسین(ع) علیه خلیفه مسلمانان خروج و شورش کرده است اما در روز عاشورا به مظلومیت و حقیقت امام حسین پی برد.

 

وی افزود: حر با توبه به نزد امام حسین(ع) آمد و سعی در جبران اشتباه خود برآمد و به همین دلیل نخستین کسی بود که برای دفاع از امام حسین(ع) حاضر شد جان خود را تقدیم کند.

 

رجبی دوانی با بیان این که سران فتنه از مسؤولان نظام بودند، اما حر یک غیر شیعه ای بود که یزید را خلیفه می دانست، خاطرنشان کرد: سران فتنه کسانی هستند که دارای سابقه در مسؤولیت های کلیدی و ارشد نظام بودند و خیانتی بزرگ را نسبت به نظام اسلامی روا داشتند و این جرم آنها در بنا بر حکم قرآن محاربه است.

 

وی ادامه  داد: مشکل اصلی سران فتنه و برخی از افراد در مسؤولیت های کشور عدم التزام و اعتقاد به جایگاه ولایت فقیه است که در متأسفانه این عدم التزام را در برخی دولت ها و مسؤولان کشور پس از انقلاب می بینیم.

 

این مورخ و پژوهشگر حوزه تاریخ به  بیان وقایع تاریخی خیانت یاران امیرالمؤمنان(ع) بعد از خلافت رسیدن ایشان تصریح کرد: برخی از یاران امیرالمؤمنان(ع) در زمانی که ایشان با اصرار مردم خلافت مسلمانان را پذیرفت، ادعای سهم خواهی کردند و مدعی نقش خود در به خلافت رسیدن ایشان شدند که این مسأله بعد از رحلت امام راحل، برای مقام معظم رهبری نیز تکرار شد.

 

وی ضمن اشاره به ماجرای طلحه و زبیر و سهم خواهی آنان از امیرالمؤمنان(ع) گفت: مسأله رانت های اقتصادی مسؤولان و غرق شدن آنها در ثروت و مقام باعث سقوط بسیاری از حکومت ها شده است پایه های یک حکومت را می لرزاند و به همین دلیل امیرالمؤمنان در صدد مقابله با مفاسد اقتصادی برآمد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: فردی که دارای سابقه مسؤولیت های ارشد در کشور است آنقدر به خود اجازه می دهد که خود را هم تراز و مقام معظم رهبری می داند و این فرد در ماجرای فتنه 88 با کارهایی که انجام داد موجب شعله ور شدن فتنه شد.

 

رجبی دوانی با بیان این که موضوع مبارزه با فساد اقتصادی و رانت ها از دغدغه های مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: وجود فساد اقتصادی و گلوگاه های فسادی و عدم اهتمام جدی برای این مبارزه موجب شده است که ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در کشور پس از فرمان معظم له شکل بگیرد.

 

این کارشناس تاریخ اسلام به هجمه های روانی و تبلیغاتی علیه امیرالمؤمنان(ع) و ولایت ایشان از سوی برخی از صحابه پیامبر اشاره کرد و گفت: برخی ها که نتوانستند عدالت امیرالمؤمنان(ع) و ایستادگی ایشان را در مقابل زیاده خواهی ها را تحمل کنند سعی در تخریب چهره ی ایشان و غبارآلود کردن فضا گرفتند.

 

وی افزود: نمونه برجسته این مسأله این بود که نه تنها نقش امیرالمؤمنان(ع) و فرزندان ایشان را برای دفاع از جان عثمان انکار کردند بلکه تهمت نرساندن آب و غذا به عثمان را از سوی امیرالمؤمنان(ع) را مطرح کردند که بسیاری از بزرگان و علمای اسلام در دام این شایعات افتادند.

 

رجبی دوانی به وعده های داده شده انتخاباتی سال 92 و حل شدن مسائل با تغییر تیم مذاکره کننده پس از روی کارآمدن دولت یازدهم  اذعان کرد: عدم  شناخت درست شرایط و اصرار آقایان برای مذاکره موجب شد که مقام معظم رهبری مانع ادامه مذاکره نشوند، اما ابراز عدم خوشبینی به  نتایج مذاکرات را بیان فرمودند.

 

این استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه تاریخ با انتقاد از بیان تطبیق نادرست و بیان غیر واقعی از تاریخ اسلام برای رسیدن به مقاصد سیاسی در کشور گفت: امام حسین(ع) هیچ گاه به دنبال مذاکره نبود و موضوع مذاکره امام حسین(ع) با عمرابن سعد یک مغلطه تاریخی است زیرا امام حسین در روز عاشورا به نصیحت عمرابن سعد پرداخت و  نمی شود بر نصیحت کردن  نام مذاکره گذاشت.

 

وی ادامه داد: اگر این روش آقایان برای توجیه عملکرد خود با بهره برداری خاص از تاریخ اسلام ادامه پیدا کند می ترسم که آقایان بگویند امام حسین(ع) در روز عاشورا به دنبال توافق برد برد با یزید بود!

 

رجبی دوانی تصریح کرد: برخی از بنده به خاطر بیان حقیقت تاریخی اسلام و مقابله با انحرافات تطبیقی در این تاریخ انتقاد می کنند اما هدف بنده از این بیانات روشنگری و بیان حقیقت برای افزایش بصیرت عمومی جامعه است./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات